Inlägg från: Anonym (Testamente?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Testamente?)

Arv som försvann

Vart har pengarna dina föräldrar fick för huset tagit vägen?
    Har dom levt upp dom? Det är ju ok  och är samma sak som om dom sålt på öppna marknaden. 
    Om din syster och man fick köpa för underpris kan det räknas som förskott på arv.
    Vet du om dom köpt för marknads pris eller underpris?
    Fanns testamente? har dom skrivit något om övriga tillgångar och försäljningspris?

• Anonym (Testamente?)
    Anonym (Arve) skrev 2025-05-15 16:18:28 följande:
    Pengarna har föräldern använt till att dryga ut pensionen. Det var en mindre summa, inte över 100 000. Något testamente har inte påträffats. Hus i samma storlek och skick i området har de senaste åren sålts för 4 miljoner och däromkring. Lån fanns ej på huset.
    Sålde alltså föräldrarna huset för ca 100 000?
    Som var värt ca 4 miljoner?
    Hur mycket köpte syskonets partner ut ditt syskon med?
    Syskonet måste ju ha fått halva beloppet och då av marknadspris eller?
    Exet fick väl inte köpa ut huset för en låg summa?
  • Anonym (Testamente?)
    Anonym (Arve) skrev 2025-05-15 16:29:12 följande:
    Jag har inte fått helt klart för mig hur mycket min syskon fick men det var inte enligt marknadspris och de hade mycket tjafs. Vet inte ens om partnern löste ut mitt syskon. De skrev inga papper enligt syskonet och jag har ingen kontakt med partnern. Jag har försökt nå på olika sätt men får ej svar. Några pengar finns idag inte kvar. 
    Föräldrarna borde ha fått juridisk hjälp med försäljningen och borde ha skrivit testamente om dom sålt till underpris som förskott på arv men det verkar dom inte haft.
    Dom skulle också ha skrivit papper om vad som skulle hända vid en försäljning av huset som te x vid en skilsmässa.
    Något papper på försäljningen måste ju finnas och även papper på vad exet löste ut ditt syskon för.
    Dom måste ju ändra ägandet på huset.
    Försäljningen måste ju finnas med i bodelningen efter dina föräldrar.
    Det är ju inte bra om inte ditt syskon ens fått värdet av halva huset.
    Då kan ju exet har påverkat och lurat föräldrarna till försäljning av huset till dom för en struntsumma, har sen inte syskonet fått halva värdet har ju exet lurat till sig bostaden och dess värde av ca 4 miljoner.
    Ditt syskon måste ha papper på allt.

Har bouppteckning gjorts efter föräldrarna? 
Svar på tråden Arv som försvann