• Johan1987

Underkänd på besiktningen

Min bil blev underkänd på besiktningen.
    De sa att jag får köra den i en månad, men på besiktning.se står det att jag inte får använda den, förutom för nödvändiga resor.
    Vad räknas som nödvändiga resor?
    Får jag till exempel skjutsa min son till förskolan? Handla?
  • Svar på tråden Underkänd på besiktningen
  • Anonym

Det beror på om det är körförbud eller inte.

• FtS70

Du får använda den fritt i en månad, sedan inträder körförbud. Glöm sidan du länkade till.

• Anonym (Brum)
    FtS70 skrev 2025-05-15 17:15:04 följande:

Du får använda den fritt i en månad, sedan inträder körförbud. Glöm sidan du länkade till.

Om du fått en eller flera tvåor har du en månad på dig att fixa och ombesikta.
    Görs inte detta får du automatiskt körförbud.
    Om bilen redan har körförbud får du endast köra till och från verkstad och/eller till besiktningen.
    Det här med "nödvändiga resor" har jag aldrig hört talas om.
    Ett långskott skulle ju kunna vara det jag skrivit om resor till verkstad/bilprovning - men det borde i så fall ha förklarats i texten på sidan.
  • Johan1987
    Fjäril kär skrev 2025-05-15 17:09:18 följande:

Fick du körförbud eller fick du saker att åtgärda (2:or)  och ombesiktning?

Jag fick tre saker att åtgärda.

Bilen hade varit avställd i fyra månader, och jag körde till besiktningen utan att ställa på den först.

• Johan1987
    Anonym skrev 2025-05-15 16:49:51 följande:

Det beror på om det är körförbud eller inte.

Hur ska man veta om det är körförbud eller inte?
  • Johan1987
    Fjäril kär skrev 2025-05-15 17:09:18 följande:

Fick du körförbud eller fick du saker att åtgärda (2:or)  och ombesiktning?

Ombesiktning
  • Anonym (Brum)
    Johan1987 skrev 2025-05-15 20:30:42 följande:

Bilen hade varit avställd i fyra månader, och jag körde till besiktningen utan att ställa på den först.

Men - är den avställd så ändras ju läget. Du får ju inte köra en avställd bil oavsett besiktning.
    Dessutom, har du en försäkring så blir den automatiskt en "garage-försäkring" när bilen ställs av. Då får du inte nyttja bilen i trafik ö.h.t.
    Skulle du orsaka en olycka räknas du som oförsäkrad = dyrt! Både i skadeersättning och böter.
  • Anonym (J)

Men alltså. Du får använda den i en månad men ska ju helst inte. Du ska laga bilen i första hand! Helst direkt. 

Johan1987 skrev 2025-05-15 20:31:21 följande:
    Hur ska man veta om det är körförbud eller inte?
    Du hade fått spanska flaggan på isåfall och fått ställa bilen på besiktningen. Då hade de sagt det till dig. Hade su kört ändå hade du fått polisen efter dig.
  • Anonym (J)
    Johan1987 skrev 2025-05-15 20:30:42 följande:

Hahaha men va!? Hur kan man köra en bil utan att den är påställd? Det är olagligt! 

Du borde nog fått ett körförbud för du verkar ju inte veta trafikregler 

Svar på tråden Underkänd på besiktningen