Anonym (en regnbåge) skrev 2025-05-17 00:57:39 följande:
Jo, men jag vet ju vad som händer. Jag antar att det kanske är så att jag straffar mig själv på något plan. Jag vet vad jag borde göra men eftersom jag redan varit dålig så är det som att dels, spelar ingen roll det är redan ogjort, dels gör det "värre med flit".
Som sagt, det kopplar inte riktigt rtt för mig.
Jag ska göra en lågkolhydratmeny för några dagar. Jag kommer ändå inte sova.
Jag tror inte att du straffar dig själv på det sättet.
Sanningen är att människan är vanedjur. Vi har i princip en massa ritualer vi drar igenom. Dessa har vi möjlighet att designa hur vi vill, och vi kan antingen beroende på våra val designa det till något bra eller något dåligt.
Så tänk om jag har som vana att sitta varje fredag framför en dator och tänka på alla problemen som jag har. Det blir väldigt svårt för mig att få en lätt och härlig fredag då.
Och just det där att sitta och tänka på det, det kan vara en trygghet för folk också. Men vad leder det till när man kollar på det?
En snöboll som sakta rullar där människan gör det till en vana att bara sitta där och bygga upp.. Det är en filt som inte är något hälsosamt för någon.
För några veckor sedan satt jag och kollade på lite videos. Det var någon kille som höll på att växa nu på youtube där han gick runt och intervjuade miljardärer över hela världen. Och i en av dom intervjuerna så fick han prata med Jason Derulo. Han frågade vad han själv hade velat sagt till sitt 20 åriga jag?
Han svarade: What you are not changing you are choosing..
Killen uppmuntrade att: break that down...
Och han elaborear det såhär: If you feel like you are overweight, and you are not doing anything to change it. You are choosing to be overweight. Or if you feel like you don't have a lot of money, and you are not trying to change that. You are choosing to be broke.
Det finns liksom ingen anledning att sitta och må dåligt för det. Det är du som valt det. Antingen prövar man att ändra på det, eller så låter man det bara vara så.