• Anonym (Rakel spektakel)

Varför säga och sen inte göra saker?

Om man pratar med en person om t ex ett speciellt duschmunstycke och personen själv säger utan att man ber om det att hon/han ska skicka bild och namn på det för att det är så himla bra och sen inte gör det... Varför ens säga det? Betyder det att man är helt obetydlig för personen? Varför inte göra det man själv erbjöd sig att göra om man nu bryr sig det minsta om personen? Eller är det bara jag som gör det jag själv har sagt att jag ska göra?

• Svar på tråden Varför säga och sen inte göra saker?
  • Anonym (X)
    Anonym (Rakel spektakel) skrev 2025-05-16 00:33:57 följande:

Om man pratar med en person om t ex ett speciellt duschmunstycke och personen själv säger utan att man ber om det att hon/han ska skicka bild och namn på det för att det är så himla bra och sen inte gör det... Varför ens säga det? Betyder det att man är helt obetydlig för personen? Varför inte göra det man själv erbjöd sig att göra om man nu bryr sig det minsta om personen? Eller är det bara jag som gör det jag själv har sagt att jag ska göra?

Nej, jag skulle nog säga att personen till slut kom hem och satte sig ner och vilade lite. Den skickar foto sen när/om den minns det. Vilket kan ta någon vecka innan den själv minns detta munstycke. 
  • Anonym (Anonym (cleaner))

Beror väll kanske på sammanhang också?

I en man/kvinna relation så kanske man bara tänker att mannen tar hand om det som inte avslutats med dusch munstycket om ser nu ska monteras?

Behover inte alls vara något illa. Ibland kan man säga till sin partner att kanske ?finsjustera? det projekt dom tagit sig ann. Inte för att bossa runt men för att det kan hanteras korrekr nästa gång med detsamma.

Sen om det är ensidigt hela tiden, med bitter ?otacksam? ton, är det självklart ett  problem som går att diskutera om båda parter är villiga.

Behöver inte vara mer än så 🙌🏼

• Anonym (Kitty)

Personen glömde, helt enkelt. Påminn på ett snällt sätt. Alla kan vi glömma saker.

• Anonym (C)

Hen förstod nog bara inte hur viktig den där informationen är för dig, och då placerades uppdraget på en av de bakre hyllorna i hjärnkontoret, där man lägger sådant som man kan fixa senare.

Det betyder inte att du som person är oviktig för hen.

Tow2Mater skrev 2025-05-16 01:21:55 följande:

Man kan ju glömma. Påminn personen.

Sant. Men om man bryr sig om någon glömmer man då helt och hållet? Är det inte efterhängset att påminna?
    Anonym (X) skrev 2025-05-16 01:31:57 följande:
    Nej, jag skulle nog säga att personen till slut kom hem och satte sig ner och vilade lite. Den skickar foto sen när/om den minns det. Vilket kan ta någon vecka innan den själv minns detta munstycke. 
    Och det kan så vara även om man gillar personen man skulle skicka bilden till?
    Anonym (Kitty) skrev 2025-05-16 06:08:17 följande:

Personen glömde, helt enkelt. Påminn på ett snällt sätt. Alla kan vi glömma saker.

Så är det kanske.
    Anonym (C) skrev 2025-05-16 10:14:35 följande:

Hen förstod nog bara inte hur viktig den där informationen är för dig, och då placerades uppdraget på en av de bakre hyllorna i hjärnkontoret, där man lägger sådant som man kan fixa senare.

Hoppas du har rätt.

Så kontentan av det hela är att även om bilden aldrig kommer så betyder det inte att personen ogillar mig eller struntar i mig totalt?

Jag har väldigt dåligt självkänsla så jag tenderar att tolka mångt och mycket av andras beteende mot mig som att ingen gillar mig och att det är därför sånt här t ex inte genomförs.

• Anonym (E)
    Anonym (Rakel spektakel) skrev 2025-05-16 13:42:15 följande:
    Sant. Men om man bryr sig om någon glömmer man då helt och hållet? Är det inte efterhängset att påminna?
    Anonym (X) skrev 2025-05-16 01:31:57 följande:
    Och det kan så vara även om man gillar personen man skulle skicka bilden till?Så är det kanske.
    Anonym (C) skrev 2025-05-16 10:14:35 följande:

Hoppas du har rätt.

Så kontentan av det hela är att även om bilden aldrig kommer så betyder det inte att personen ogillar mig eller struntar i mig totalt?

Jag har väldigt dåligt självkänsla så jag tenderar att tolka mångt och mycket av andras beteende mot mig som att ingen gillar mig och att det är därför sånt här t ex inte genomförs.

Det betyder absolut inte att du är oviktig, jag och en av mina bästa kompisar glömmer saker hela tiden, hon har tex en påse med kläder jag skulle få men den påsen har legat kvar i hennes garage i en månad nu :)

Det kan kännas fånigt att påminna men skicka bara iväg ett sms "jag kom precis ut ur duschen och kom och tänka på det där munstycket du pratade om, skulle du kunna skicka en bild?"
  • Anonym (Disa)

Dylika saker brukar jag göra på en gång om det går, annars glömmer jag och skickar ett par veckor senare eller aldrig. Men brukar få påminnelse när jag glömmer. Spelar ingen roll vem det är, minns eventuellt bättre om det är någon jag ogillar, för då drar jag av plåstret och slipper mer kontakt sen.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Rakel spektakel) skrev 2025-05-16 00:33:57 följande:

Det är inte bara du som är så rejäl. Jag är också det. Men väldigt många människor är inte det. Tänk på alla diskussioner och beslut som tas på jobbet, och som sen inte leder någon vart. Det där svåra att gå från ord till handling.

Påminn vänligt, men bara en gång, släpp det sen.
  • Fjäril kär

Jag tror du behöver skilja på sak och person här.

Det kan vara så att duschmunsstycket är oviktigt för stunden och helt enkelt glömts bort. Och det kan hända alla. Det betyder ingenstans att du är oviktig.  Det är bara saken i sig som prioriterats ned . Det kan även vara så att personen vet att hon har glömt det men tänker att äsch du kan googla själv eller så påminner du själv om det tillbaka. 

Å andra sidan hur ska denna person veta att detta var SÅ viktigt för dig?

• Dimisi

Jag skulle säga att det är 50/50 om folk kommer ihåg sånt. Och jag vet att jag inte är oviktig för dem. 

• Anonym (Kitty)

Alltså. Jag glömmer ibland saker jag sagt till mina barn att jag ska göra. De är de absolut viktigaste personerna i mitt liv och jag skulle gå genom eld för dem. Men ibland glömmer jag ändå att köpa nya strumpor, laga hårborsten eller vad det nu kan vara jag sagt att jag ska. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (X)
    Anonym (Rakel spektakel) skrev 2025-05-16 13:42:15 följande:

Jag har väldigt dåligt självkänsla så jag tenderar att tolka mångt och mycket av andras beteende mot mig som att ingen gillar mig.

Precis. Jag brukar som andra skriver direkt försöka göra det direkt, för annars kan jag glömma.

Det betyder inte på något sätt att jag ogillar personen. Det kommer bara en vecka senare att typ "ja just fan, jag lovade ju faktiskt Jonas.." 

Har man dålig självkänsla som du säger att du har, så handlar det ofta om precis som du säger, att man går runt och letar efter tecken på att ingen gillar en, och det man söker skall man finna.. 
    Det vill säga att du letar efter saker som kan understryka att du skulle vara ogillad. Då kan man nästan hitta tecken på det typ i Kaviar.. "Fan, sprutade kaviar över hela mackan.. Det måste betyda att gud hatar mig för fan.."..

när sanningen är att någon tog en brödkavel och plattade till den där kaviarn utan att ens öppnat. 

Visst, det finns säkert sätt som folk medvetet visar respektlöshet sådär emot en. Men det gäller garanterat inte majoriteten utav alla. 

Tack hörni för att ni hjälper mig att se att jag övertänker det hela alldeles för mycket. Även om jag aldrig får bilden så betyder det inte att personen ogillar mig. Jag försöker ta till mig det.

P.S. Det är inte bilden i sig som är viktig utan känslan jag fick av att vara obetydlig eller tom illa omtyckt när bilden inte kom trots att personen själv sa flera gånger på eget initiativ att den skulle skickas. Jag bad aldrig om den överhuvudtaget. Där satt mitt problem, inte i att jag inte fick veta vilket duschmunstycke det var.

• Anonym (X)
    Anonym (Rakel spektakel) skrev 2025-05-17 00:18:25 följande:

Tack hörni för att ni hjälper mig att se att jag övertänker det hela alldeles för mycket. Även om jag aldrig får bilden så betyder det inte att personen ogillar mig. Jag försöker ta till mig det.

P.S. Det är inte bilden i sig som är viktig utan känslan jag fick av att vara obetydlig eller tom illa omtyckt när bilden inte kom trots att personen själv sa flera gånger på eget initiativ att den skulle skickas. Jag bad aldrig om den överhuvudtaget. Där satt mitt problem, inte i att jag inte fick veta vilket duschmunstycke det var.

Men vem vet? Du kanske underströk tydligt att du ville ha information om detta munstycke för att du ville kunna köpa den innan helgen? Och då är ju att glömma faktiskt korkat.
    Men det är ju inte ditt fel då, utan det är ju mitt fel då att jag inte insåg vad du ville med den meningen och sen så glömde skriva. 

Skrev precis ett inlägg i tråden "hur lär man att älska sig själv" som jag tänker att det kan vara rätt så lästvärt. 
    Anonym (X) skrev 2025-05-17 00:23:58 följande:
    Men vem vet? Du kanske underströk tydligt att du ville ha information om detta munstycke för att du ville kunna köpa den innan helgen? Och då är ju att glömma faktiskt korkat.
    Men det är ju inte ditt fel då, utan det är ju mitt fel då att jag inte insåg vad du ville med den meningen och sen så glömde skriva. 

Skrev precis ett inlägg i tråden "hur lär man att älska sig själv" som jag tänker att det kan vara rätt så lästvärt. 
    Nej, jag underströk inte alls att det var viktigt vid närmare eftertanke. Jag sa bara okej vad bra eller nåt liknande så jag kan kanske själv ha låtit sval. Äh, jag vet inte faktiskt exakt hur samtalet gick. Men min stötesten var ändå om jag är illa omtyckt pga bilden som inte verkar komma. Det var därför jag frågade här. Jag verkar ha överreagerat att döma av alla svar.

Kollar andra tråden.
  • Anonym (X)
    Anonym (Rakel spektakel) skrev 2025-05-17 00:32:54 följande:
    Nej, jag underströk inte alls att det var viktigt vid närmare eftertanke. Jag sa bara okej vad bra eller nåt liknande så jag kan kanske själv ha låtit sval. Äh, jag vet inte faktiskt exakt hur samtalet gick. Men min stötesten var ändå om jag är illa omtyckt pga bilden som inte verkar komma. Det var därför jag frågade här. Jag verkar ha överreagerat att döma av alla svar.

Kollar andra tråden.

Ja men dåså, då kan ju denna tänkt att det kanske inte var så bråttom eller intressant? Och därför sitter och funderar på om det ens bör skickas? 

Men jo jag tror faktiskt att det är så att du överreagerat lite där. Det man ska vara vaksam med är människor som bara lovar, lovar och lovar och aldrig bryr sig om något mera med det alls. 

De flesta människor tror jag dock kommer tillbaka och säger "sorry, jag glömde fasen det.". Och det kan vara för att man påbörjade något annat. 

Anonym (X) skrev 2025-05-17 00:41:44 följande:

Ja men dåså, då kan ju denna tänkt att det kanske inte var så bråttom eller intressant? Och därför sitter och funderar på om det ens bör skickas? 

Men jo jag tror faktiskt att det är så att du överreagerat lite där. Det man ska vara vaksam med är människor som bara lovar, lovar och lovar och aldrig bryr sig om något mera med det alls. 

De flesta människor tror jag dock kommer tillbaka och säger "sorry, jag glömde fasen det.". Och det kan vara för att man påbörjade något annat. 

Du har en poäng där. Jag slutar nojja och frågar nästa gång vi ses eller hörs för det var ju inget viktigt i sig.
Svar på tråden Varför säga och sen inte göra saker?