• Anonym (Framtida student)

Plugga internationellt program

Hej! Jag vill läsa en utbildning (magister-nivå) men kruxet är att programmet är internationellt dvs ally ges på engelska och alla uppgifter behöver skrivas på engelska.  Jag är inte superbra på engelska men förstår när folk pratar och sådär. Just skrivdelen känns som den svåraste utmaningen eftersom jag läst engelsk kurslitteratur förut så det vet jag att jag klarar.

Så nu till min fråga: kommer jag klara av att läsa utbildningen eller inte? Har någon varit i samma sits som jag? Jag har studievana och har pluggat både program och kurser förut men aldrig på engelska som sagt. 

Vill gärna höra solskenshistorier 🙈🌞 
  • Svar på tråden Plugga internationellt program
  • Anonym (Ungarna pluggar)

Svar, nej inte i dagsläget.
    Jag har bott i Engelstalande länder, skulle inte klara en magister på engelska.
    Mina barn fick A från eng 6 i gymnasiet men de tycker framförallt grammatiken är svår.

• asdfgh

Med tanke på hur jag sett folk skriva på svenska så lär man få göra en genomgång av texten även på engelska så just grammatik är nog inte det värsta. Jag skulle vara mer orolig för ordförråd etc.

En snabb googling gav exempel på hur man kan träna inför SATs så om jag var du skulle jag ta en titt på det och se vilken nivå du klarar (hint, jag testade Senior AP och det var på åtminstone samma nivå som orddelen på högskoleprovet)

• Lisa0987

Hur kommer det sig att du vill läsa en internationell master om du inte är så bra på engelska? bara nyfiken.

Det är klart att du kan göra detta men du får förmodligen lägga ner mer jobb än många andra. 

ibland kan en persons kunskaper överskuggas av att personen inte är så bra på språket som talas/skrivs, man kan ju bli bedömd på fel grunder så att säga.

• Anonym (k)

Du kommer inte klara det. 

• Anonym (Jane)

Du är inte superbra på engelska? Nej då blir det för svårt för dig tyvärr. Man måste ha väldigt hög nivå för att klara skriftliga uppgifter.

När jag började en universitetskurs på engelska hade jag pluggat ämnet engelska på universitet i 1,5 år och haft engelska som arbetsspråk i 2 år. Det var ändå lite jobbigt i början att formulera sig tillräckligt bra på skriftliga uppgifter. 

• Anonym (Evig student)

Du blir ju bra på engelska om inte annat mär du går programmet, men det kommer att vara jättetufft i början. Räkna med att kurslitteraturen kommer att ta många gånger längre att läsa, båda för att man läser långsammare och för att man måste stanna upp och slå upp ird och uttryck. Skriftliga uppgifter kommer också vara tunga och ta tid. 

Det sagt så kan du så kommer du så klart att klara det om du vill och anstränger dig. Det är helt i dina händer. Om du ibte är jättestark på engelska nu så skulle jag råda dig att förbättra den lite först innan du börjar på programmet. Läs jättemycket böcker och facklitteratur och se dokumentärfilmer utan undertexter. Du skulle också kunna ta en termin i engelskt akademiskt skrivande som tex den här https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-ENGC03

D
    u efterlyser solskenshistorier - jag har klarat av båda studier och arbete på engelska, franska och nu håller jag på med ryska. Jag har fått höga uppdrag med rapportskrivande och presentationer på språken. Det har varit jätte, jättetufft, men det har gått. Jag har ofta undrat varför jag inte bara gör jobb på svenska för det är då otroligt mycket mer tidskrävande och ansträngande på andra språk, men det är samtidigt så roligt. Och engelska är ju inte det svåraste språket direkt, men akademoisk nivå är något helt annat än vardagsengelskan. Har du råd så är det toppen att betala någon att hjälpa. Inför större presentationer på ryska, som jag fortfarande kämpar med, så betalar jag några timmar med en lärare dom jag övar med och som coachar mig (inte i själva ämnet så klart, men på språket). 

Fundera ordentligt. Ett internationellt program är toppen, 
    men man måste vara beredd på vad det kan innebära och fundera på hur mycket tid, kraft och kanske pengar man är redo att investera.  

• Anonym (k)

Du kommer inte klara det. 

Svar på tråden Plugga internationellt program