Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Stalker?!

Jag hade ett jobb för några år sedan där en man som var en kollega (typ 25år äldre än mig) som var intresserad av mig, han följde efter mig på jobbet och gjorde mig allmänt obekväm, gjorde typ en kärleksförklaring till mig när jag slutade jobbet. En gång stod han och väntade när jag slutade jobbet osv. Han tog reda på mitt namn och började gå lite omkring där jag bor.

Bytte jobb och flyttade till en annan adress för några år sedan och sedan dess så har jag sett den här mannen gå omkring området där jag bor! Jag såg han idag när jag kom hem från jobbet och han står bara och får ingenstans. Är helt 100% säker att han har tagit reda på vart jag bor och går här omkring ibland. 

Vad gör man? Mannen i sig är ofarlig (han var lite av en mes på jobbet och skulle inre utföra våld, men han har ett läskigt beteende där han är tyst och stirrar om jag skulle beskriva han.

Vad gör man? Har inga bevis heller, bara en magkänsla att han är här omkring för att jag bor här. Förövrigt har vi inte varandras nummer, inte sociala medier (blockade han från allt så han inte skulle hitta mig när vi jobbade).

• Svar på tråden Stalker?!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (P) skrev 2025-05-16 20:24:56 följande:

Har han någon gång blivit tillsagd, rakt ut, att han ska lämna dig ifred? Om inte så är det hög tid för det.

När jag jobbade pratade jag med chefen om det och han gjorde så vi inte jobbade med varandra. Sedan sista tiden jag jobbade kollade jag aldrig på han, pratade aldrig med han osv. Har aldrig sagt rakt ut att lämna mig ifred då man har ingen aning vad en sån människa kan göra?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (a) skrev 2025-05-16 20:34:03 följande:

Det blir väldigt svårt att bevisa något då han lika gärna numera kan ha giltiga anledningar till att gå runt i området.  Han verkar inte rolig men svårt att göra något om han inte försöker kontakta dig.

Ja precis, känns som han är här runtomkring för att träffa på mig. Nu har jag aldrig "träffat" på han när han varit i område, har alltid suttit i en bil när jag sett han och tror han aldrig sett mig 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (P) skrev 2025-05-16 20:39:22 följande:
    Du skrev att han är ofarlig, men det är alltså bara så länge han inte blir provocerad? 

Är det så pass allvarligt att det känns farligt att säga ifrån så tycker jag att du ska ringa och rådgöra med polisen. Och se till att skriva ner varje gång du ser honom nära ditt hem. Det är kanske ingen jättetung bevisning, men bättre än inget.
    Jag vet faktiskt inte vad som skulle hända om man säger ifrån, om det skulle bli värre eller bättre.
    Han är ofarlig gällande våld (han är rätt liten och var mesig på jobbet) han är mer creepy skulle jag beskriva han som bäst. 

Pratat med några i min omgivning om det och kom fram till som du skrev att hålla koll om man ser honom i området och hur ofta. Funderade på polisen efter jag såg han idag igen, kändes så obehagligt/olustigt, men har inget bevis/något att gå på 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Skolskjutningar) skrev 2025-05-16 20:55:19 följande:

Men HUR kan du veta att han är ofarlig? För att han är en "mes"?

Vet såklart inte till 100%, men efter den tid jag jobbat med honom fick jag en uppfattning av han som person och att jag beskriver han som är "mes" var fel kanske fel beskrivning. När något hände på jobbet så sa han aldrig ifrån/skrek/ var våldsam eller så när det uppstod en konflikt
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Skolskjutningar) skrev 2025-05-16 21:29:28 följande:
    Sådär ska man nog akta sig för att tänka. Ofta är ju folk som blir galna folk som hållit sig för sig själva och varit tysta. Säger inte att han är våldsam, utan att man inte ska avsluta det. Och att han skulle vara svag, behövs ju bara någon form av vapen eller tillhygge. Var försiktig.
    Ja det är sant det du skriver. Har aldrig känt mig rädd för han så, bara att situationen är obehaglig 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (P) skrev 2025-05-16 21:17:45 följande:
    Det är inte säkert att det riktigt finns tillräckligt för att göra en polisanmälan, men man kan ändå ringa och prata med dem. 
    Ska tänka på det, nu vet några i min omgivning om det så det känns lite bättre att fler vet om det 
Svar på tråden Stalker?!