Stalker?!
Jag har levt med en stalker i flera år och bland det första polisen kommer att fråga är om du uttryckligen har sagt till den här personen att lämna dig ifred.
Det är kanske inte aktuellt i nuläget men om han kontaktar dig på något sätt så måste du vara tydlig med att du inte vill ha kontakt.
Att rådgöra med polisen är jättebra och de kan berätta för dig vad som krävs för att göra en anmälan, vilket jag inte tror att du kan göra just nu. Det är inte brottsligt för honom att uppehålla sig i ditt område även om det är obehagligt för dig.
Om han börjar kontakta dig ska du spara allt - SMS, meddelanden, mejl, spela in honom om han ringer på etc.
Det polisen och åklagaren går på är frekvensen och om han på något sätt är hotfull.
Man får tyvärr inte så mycket hjälp som offer för stalking. I mitt fall har han fått kontaktförbud en gång eftersom han bevisligen hade varit utanför mitt hus och dessutom skrivit hotfulla meddelanden. Men det är extremt svårt att få till ett kontaktförbud.
Om han skulle ringa på ska du förstås inte öppna utan säga åt honom att gå och att du inte vill ha kontakt. Om han inte går ändå och du uppfattar situationen som hotfull ska du ringa polisen.