Inlägg från: Anonym (dödsångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dödsångest)

Hur gör jag med testamentet

Om jag är ensam utan barn när jag dör och mina föräldrar då är döda, jag vill inte att några släktingar ska ärva. Jag måste skriva ett testamente förstår jag som måste bevittnas? Av vem då, vem skulle hjälpa mig? Och vad gör jag sen med testamentet? Vem ska se till att det följs efter min död? 

Jag vill inte att mina släktingar ska rota i mitt hem efter att jag dött tex

• Svar på tråden Hur gör jag med testamentet
  • Anonym (dödsångest)
    Aniiee skrev 2025-05-17 00:31:56 följande:

Vänd dgi till Fonus/Cita arkivet. De kan det där.

Nej inte nu. 
  • Anonym (dödsångest)

Tack ska ni ha!

Men om en firma förvarar testamentet hur ska de veta att jag har dött och komma fram med testamentet?

Och en sak till tänk om mina släktingar inte släpper in dem till bodelningen eller vad det heter?

• Anonym (dödsångest)
    Anonym (Manne) skrev 2025-05-19 13:10:04 följande:
    Jag har inte svar på dina frågor, men du kan ju också förvara testamentet hemma och/eller hos någon du litar på. Du måste ju förvara det någonstans.
    Och vem ska hitta det hemma hos mig? Jag vill som sagt inte ha mina släktingar snokandes där och dessutom kanske de kastar det. Har ingen som jag litar på.
  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (J) skrev 2025-05-19 12:17:50 följande:
    Ta dessa frågor med firman du anlitar
    Jag vill inte kontakta någon i onödan om det visar sig att det jag vill inte kommer fungera. Det är därför jag frågar anonymt om någon vet hur det funkar.
  • Anonym (dödsångest)
    EpicF skrev 2025-05-19 15:31:35 följande:
    Dina närmaste släktingar kommer kontaktas när du gått bort.
    EpicF skrev 2025-05-19 15:31:35 följande:
    Dina närmaste släktingar kommer kontaktas när du gått bort.

Jaha men det hjälper ju inte mig. De har ingenting med mig att göra vad mig anbelangar. Ni verkar inte förstå problemet.
  • Anonym (dödsångest)
    Krocko skrev 2025-05-19 15:27:47 följande:
    De får uppgifter från folkbokföringen.
    Och vad händer sen? Vad gör de då när de vet att jag är död? De har väl inte samma rättigheter att lägga sig i eftermälet som dödsboeelägarna har. Men jag vill inte att mina släktingar ska bli dödsbodelägare eller lägga sig i begravningen eller gå igenom mina grejer hemma.
  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-20 08:11:24 följande:
    Hir nära släkt är det?

Det är endast bröstarvingar som man inte kan "göra sig av med" genom ett testsmente. Men är det kusiner så har de ingen arvsrätt och finns det ett testamente då blir de personerna ansvariga för dödsboet
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-20 08:11:24 följande:
    Hir nära släkt är det?

Det är endast bröstarvingar som man inte kan "göra sig av med" genom ett testsmente. Men är det kusiner så har de ingen arvsrätt och finns det ett testamente då blir de personerna ansvariga för dödsboet

Syskon och syskonbarn. Beroende på vilka som lever då såklart. Kanske bara blir syskonbarn. Jag tänker mig alltså att mina föräldrar kommer att vara döda då. Jag har inga bröstarvingar om du menar barn till mig.
  • Anonym (dödsångest)

Alltså om jag skulle dö här, jag vet inte vem som skulle få reda på det? Just nu har jag inte autogiro men det kanske man har då. Jag bor ensligt

• Anonym (dödsångest)
    EpicF skrev 2025-05-20 16:30:34 följande:
    Anonym (dödsångest) skrev 2025-05-20 13:27:26 följande:

Alltså om jag skulle dö här, jag vet inte vem som skulle få reda på det? Just nu har jag inte autogiro men det kanske man har då. Jag bor ensligt

Polisen kontaktar de närmsta anhöriga, när du hittas. 
    Fast hur ska någon få reda på att jag är död, var frågan. Hur skulle polisen få veta det, menar du?
  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (J) skrev 2025-05-20 16:50:17 följande:
    Om du bor ensligt, ingen regelbunden kontakt med någon, inga räkningar som kommer gå till kfm mm kan det ta tid innan din död blir upptäckt.
    Anonym (J) skrev 2025-05-20 16:50:17 följande:
    Om du bor ensligt, ingen regelbunden kontakt med någon, inga räkningar som kommer gå till kfm mm kan det ta tid innan din död blir upptäckt.

Kanske aldrig?
  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (J) skrev 2025-05-20 17:40:09 följande:
    Kanske aldrig! Men äger du fastigheten lär det behövas betala skatt och deklareras ibland vilket kan förorsaka ett kontaktförsök.

Äger du inte fastigheten lär ägaren undra för eller senare.
    Får sätta in mycket pengar på skattekontot då? Då dras det ju där
  • Anonym (dödsångest)
    EpicF skrev 2025-05-20 20:11:23 följande:
    Lånet betalas inte, eventuell hyra betalas inte, du blir efterlyst av ex arbetsgivare. Det börjar lukta från lägenjeten/huset. Eventuella grannar efterlyser dig. För eller senare så kommer det fram att du är död och då blir dina närmsta anhöriga kontaktade. 
    En pensionär med autogiro? Jag är väldigt ensam, ingen skulle sakna mig.

Jag bor ensligt som sagt, inga grannar som skulle efterlysa mig och kommer nog inte komma fram någon lukt utanför huset. Och ett lik torkar väl ihop till slut 
  • Anonym (dödsångest)
    EpicF skrev 2025-05-20 20:12:36 följande:
    För eller senare tar pengarna slut. 
    Vid det laget så kanske mina släktingar är döda ändå
Svar på tråden Hur gör jag med testamentet