• Anonym (Trött mamma)

Barn med bpf och riskera nu fängelse

Jag har ett barn med svår adhd/borderline samt att de haft uppe schizofreni. Barnet är numer nyss myndig och har 3 dommar innan ,  narkotika och  misshandel utan fängelse. Det går svårt fram i livet men kämpat hårt. Nu urartade med en person som av misstag fick ett föremål på sig som inte är vapen men klassas som det.
    Jag vet jag måste släppa taget men jag mår så dåligt och vill bara gråta och kan inte tänka på något annat.
    Polisen säger det kommer bli fängelse men ingen dom klar.
    Hur kan jag stötta hen och inte ge upp på livet? Vet inte hur hen ska klara fängelse med sina diagnoser utan att få psykos.

Någon som har kunskap om de finns en chans till rättspsykiatrisk vård eller måste det så hänt under tex psykos? 
    Obs försvarar inte barnet handlingar men vill bara hjälpa hen

• Svar på tråden Barn med bpf och riskera nu fängelse
  • EpicF

Barnets advokat bör yrka på att det görs en paragraf 7-undersökning, där en psykiater/rättspyskiater gör ek läkarundersökning för att bedöma behover för rättpsykiatrisk vård. 

Nej, det behövs inte att brottet ska ha hänt under en psykos för att få rättosykiateisk vård. 

• EpicF

Barnets advokat bör yrka på att det görs en paragraf 7-undersökning, där en psykiater/rättspyskiater gör ek läkarundersökning för att bedöma behover för rättpsykiatrisk vård. 

Nej, det behövs inte att brottet ska ha hänt under en psykos för att få rättosykiateisk vård.

• Anonym (Trött mamma)
    EpicF skrev 2025-05-17 17:26:53 följande:

Tack för ditt svar ❤️ jag hoppas de förstår att detta var uppgjort men mitt barn förbereder sig för dom och psyket går neråt så antar det blir psyket innan rättegången:(
  • Anonym (hmm)

I Tyskland så hade ditt barn aldrig ens fått problem. 

Det är du som är ett manipulerat får till samhället i Sverige. 

I andra länder får man bruka droger, och även försvara sig själv. Visst litet bötesbelopp för våld om det inte var extremt. Men samtidigt skriver du att det inte var ett vapen som som klassas för det. Det är inte ditt barns fel, utan systemets fel som klassar det som vapen. 

Frågan är helt enkelt om du älskar systemet mer än ditt barn? Och även hellre vill passa in än att förstå skillnaderna i vad som faktiskt är "rätt eller fel". Sverige verkar inte over hela jordklotet. Sverige stämmer inte i andra länder, Europa konventionen eller FN:s lagstadgar. Men fån svenskt håll trycker man på att det handlar om "interna angelägenheter" och därmed kan frånslå sig 70% av kraven. 

Låter som att du ger upp ditt barn till systemet helt enkelt. 

Frågan är varför du sviker ditt barn till förmån för systemet? Om du trivs så bra inom det monopoliska korrupta systemet så se till att hjälpa ditt barn att hamna där han kan få vara fri, då han aldrig kan vara fri i Sverige. 

Lite utanför den sterila samhälls lobotomerade systemet får man väl ändå tänka innan man ger upp sitt egna barn??

• Anonym (Zint)

Om barnet har ADHD så får han också större svärigheter när han har druckit alkohol, trots att han har druckit samma mängd alkohol som de andra. 

Det beror på att personer med ADHD har lägre impulskontroll än andra har redan från början. Det går lättare från en impuls att göra något till handlingen hos honom. Personen hinner inte tänka efter innan han är på gång och gör någonting som kan vara olämpligt.

Alkohol sänker impulskontrollen för alla människor, vi kan ibland säga eller göra lite oöverlagda saker när vi har druckit.

Problemet är att  en person som har ADHD som dricker alkohol får en dubbel svårighet. Först och främst den dåliga impulskontrollen som följer med ADHD och sedan ovanpå det, den dåliga impulskontrollen som kommer när en person dricker alkohol.

Han behöver därför vara försiktigare än andra med alkoholm. Själv sätta en mycket låg gräns för hur mycket han kan dricka! Och sedan hålla den benhårt.

Han kan inte gå efter sin dagsform när det gäller att bestämma hur mycket alkohol som är O.K., utan behöver förstå att det påverkar honom mer och kommer att skapa problem om han dricker. Han behöver acceptera att han inte är som andra i just det. Annars kommer han att hamna i ett evigt lopp genom livet av tokigheter och farligheter som startar under alkoholberusning. 

Om han nu skulle få en fängelsedom är det bra för honom att veta att kriminella människor i fängelset letar efter unga killar som är känslomässigt instabila och har ADHD. De är lättare att locka in i den kriminella världen. De lockas in för att göra "skitjobbet" så att de vanliga krimninella slipper. De med ADHD har ofta inte samma förmåga till riskbedömning som andra.

Sedan tänkte jag på olika diagnoser. Nu känner jag inte din son, så det här är bara en ren gissning. Det finns ett statistiskt samband mellan ADHD och bipolär sjukdom. I bipolär sjukdom pendlar personen mellan perioder av nedstämdhet och perioder då stämningen däremot är lite väl uppskruvad, allt ska göras och det fort. Omdömet kan också vara dåligt.

Svar på tråden Barn med bpf och riskera nu fängelse