Finns ödet?
Vad tror ni?
Vad tror ni?
Jag trodde detta för ett par år sen. Men så blev jag motbevisad med råge av ett creep som förstörde precis allt, alla fina bilder jag först fick för min inre syn.
Folk vill nog gärna tro på ett öde när de är i behov av att se livet som något vackert och speciellt. Sån var jag iallafall.
Jag trodde detta för ett par år sen. Men så blev jag motbevisad med råge av ett creep som förstörde precis allt, alla fina bilder jag först fick för min inre syn.
Folk vill nog gärna tro på ett öde när de är i behov av att se livet som något vackert och speciellt. Sån var jag iallafall.
Nej, öde syftar på förutbestämdhet som något abstrakt man hänvisar till som förklaring i brist på andra. Men, det beror på förstås på vilken nivå man syftar på. Kastar man tärning många gånger kommer medelvärdet bli 3,5 eller mycket nära, även om varje tärningskast kan ses som slumpmässigt där sannolikheterna för alla enskilda utfall är lika stora. Lägger man det däremot på en mikroskopisk kvantmekanisk nivå, finns det antydningar på inneboende slump som gör att inte alla händelser är varken förutbestämda eller förutsägbara.
Nej, öde syftar på förutbestämdhet som något abstrakt man hänvisar till som förklaring i brist på andra. Men, det beror på förstås på vilken nivå man syftar på. Kastar man tärning många gånger kommer medelvärdet bli 3,5 eller mycket nära, även om varje tärningskast kan ses som slumpmässigt där sannolikheterna för alla enskilda utfall är lika stora. Lägger man det däremot på en mikroskopisk kvantmekanisk nivå, finns det antydningar på inneboende slump som gör att inte alla händelser är varken förutbestämda eller förutsägbara.
Nej har svårt att tro på både ödet och spöken.
Nej någon fatalist är jag inte som muslimerna i Orienten som tror att tillvaron är ödesbestämd utan vi i Occidenten som tillhör den västerländska kultursfären förstår att vi själva kan påverka hur livet gestaltas.
Allting är över ändå stannar inte livet
Nånstans därute, där står mitt öde skrivet
Morgondag, du lär mig snart att glömma
Annars, ta din sol och dra nån annanstans
Gott behag, en bägare att tömma
Skaffa en fiol och spela upp till dans!
Öde är en vacker fantasi. Men mer än ett litterärt grepp tror jag inte det är.
Allting är över ändå stannar inte livet
Nånstans därute, där står mitt öde skrivet
Morgondag, du lär mig snart att glömma
Annars, ta din sol och dra nån annanstans
Gott behag, en bägare att tömma
Skaffa en fiol och spela upp till dans!
Öde är en vacker fantasi. Men mer än ett litterärt grepp tror jag inte det är.