• Anonym (,,)

Finns ödet?

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Finns ödet?
  • Anonym (Dio)

Jag trodde detta för ett par år sen. Men så blev jag motbevisad med råge av ett creep som förstörde precis allt, alla fina bilder jag först fick för min inre syn.

Folk vill nog gärna tro på ett öde när de är i behov av att se livet som något vackert och speciellt. Sån var jag iallafall.

• burleskburkläsk
    Anonym (Dio) skrev 2025-05-17 17:53:53 följande:

Jag trodde detta för ett par år sen. Men så blev jag motbevisad med råge av ett creep som förstörde precis allt, alla fina bilder jag först fick för min inre syn.

Folk vill nog gärna tro på ett öde när de är i behov av att se livet som något vackert och speciellt. Sån var jag iallafall.

Usch, jobbigt, beklagar 😞

Jag själv tror på ödet i kombination med en massa annat...den naive romantikern i mig har nog både skygglappar och visir mot mycket! 🤣
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (,,)
    burleskburkläsk skrev 2025-05-17 18:00:36 följande:

Jag själv tror på ödet i kombination med en massa annat...den naive romantikern i mig har nog både skygglappar och visir mot mycket! 🤣
    Glad
  • fultextad användarhandbok

Nej, öde syftar på förutbestämdhet som något abstrakt man hänvisar till som förklaring i brist på andra. Men, det beror på förstås på vilken nivå man syftar på. Kastar man tärning många gånger kommer medelvärdet bli 3,5 eller mycket nära, även om varje tärningskast kan ses som slumpmässigt där sannolikheterna för alla enskilda utfall är lika stora. Lägger man det däremot på en mikroskopisk kvantmekanisk nivå, finns det antydningar på inneboende slump som gör att inte alla händelser är varken förutbestämda eller förutsägbara. 

• Anonym (,,)
    fultextad användarhandbok skrev 2025-05-17 20:40:05 följande:

Nej, öde syftar på förutbestämdhet som något abstrakt man hänvisar till som förklaring i brist på andra. Men, det beror på förstås på vilken nivå man syftar på. Kastar man tärning många gånger kommer medelvärdet bli 3,5 eller mycket nära, även om varje tärningskast kan ses som slumpmässigt där sannolikheterna för alla enskilda utfall är lika stora. Lägger man det däremot på en mikroskopisk kvantmekanisk nivå, finns det antydningar på inneboende slump som gör att inte alla händelser är varken förutbestämda eller förutsägbara. 

Skål
    Bra!
  • burleskburkläsk
    burleskburkläsk skrev 2025-05-17 18:00:36 följande:

Mer slumpen än ödet såklart men sen är jag ingen språkguru.
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Prettopolisen)
    fultextad användarhandbok skrev 2025-05-17 20:40:05 följande:

Skomakare, bliv vid din läst.
  • Cheers

Nej någon fatalist är jag inte som muslimerna i Orienten som tror att tillvaron är ödesbestämd utan vi i Occidenten som tillhör den västerländska kultursfären förstår att vi själva kan påverka hur livet gestaltas.

• Anonym (Nånstans därute)

Allting är över ändå stannar inte livet 
    Nånstans därute, där står mitt öde skrivet 

Morgondag, du lär mig snart att glömma 
    Annars, ta din sol och dra nån annanstans 
    Gott behag, en bägare att tömma 
    Skaffa en fiol och spela upp till dans!

Öde är en vacker fantasi. Men mer än ett litterärt grepp tror jag inte det är. 

• Cheers
    Anonym (Nånstans därute) skrev 2025-05-17 23:54:27 följande:

Allting är över ändå stannar inte livet 
    Nånstans därute, där står mitt öde skrivet 

Morgondag, du lär mig snart att glömma 
    Annars, ta din sol och dra nån annanstans 
    Gott behag, en bägare att tömma 
    Skaffa en fiol och spela upp till dans!

Öde är en vacker fantasi. Men mer än ett litterärt grepp tror jag inte det är. 

Passar de som inte ids ta tag i sitt liv och framstegsfientliga generellt. 
Svar på tråden Finns ödet?