Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Hur kan det vara så olika uppfattningar om läraryrket?

Jag är själv lärare och har jobbat i 15 år nu. Jag älskar mitt jobb och finner det riktigt stimulerande. Jag går varje termin på kurser och träffar då andra lärare runt om i hela Sverige. Jag upplever att vi har samma bild av läraryrket, svinroligt och utmanande. 

Sedan läser jag tidningar, artiklar m.m 

Där är det en annan bild. Att man går på knäna, att man mår dåligt, att ingen orkar vara lärare längre.

Jag träffar alltså runt 60 olika lärare från olika platser i Sverige varje år. Jag studerar då med 30 personer i ett halvår var så vi hinner ändå prata med varandra en del då?. Vi känner inte igen oss. Många av dessa har jobbat i sådär 40 år också eller mer. 

Jag säger inte att det är så att vissa mår dåligt, jag är mer nyfiken på hur det kan skilja sig så enormt mycket??

Sedan är det självklart att vissa arbetsgivare suger, det har jag självklart fått uppleva, men det har ju inget med läraryrket att göra. 

• Svar på tråden Hur kan det vara så olika uppfattningar om läraryrket?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Polly) skrev 2025-05-17 19:56:46 följande:

Du märker ingen skillnad från 2010 när du började?

Jag började jobba 2003 och känner att nu får det vara nog för min del.

Yrket (gymnasielärare) har ändrats med mer dokumentation, sämre resurser (nya avtalet gav ingen framtidstro, usken finns inte och min kommun har räknat fel på drygt 5 miljoner som ska tas från skolsidan = flera lärare får gå och detas kurser fördelad på kvarvarande), och elever med allt fler problem som påverkar deras skoltid.
    Till hösten börjar jag ett nytt jobb inom kultursektorn och ser verkligen fram mot det även om jag kommer sakna både undervisning och mentorskap.