Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Hur kan det vara så olika uppfattningar om läraryrket?

Jag är själv lärare och har jobbat i 15 år nu. Jag älskar mitt jobb och finner det riktigt stimulerande. Jag går varje termin på kurser och träffar då andra lärare runt om i hela Sverige. Jag upplever att vi har samma bild av läraryrket, svinroligt och utmanande. 

Sedan läser jag tidningar, artiklar m.m 

Där är det en annan bild. Att man går på knäna, att man mår dåligt, att ingen orkar vara lärare längre.

Jag träffar alltså runt 60 olika lärare från olika platser i Sverige varje år. Jag studerar då med 30 personer i ett halvår var så vi hinner ändå prata med varandra en del då?. Vi känner inte igen oss. Många av dessa har jobbat i sådär 40 år också eller mer. 

Jag säger inte att det är så att vissa mår dåligt, jag är mer nyfiken på hur det kan skilja sig så enormt mycket??

Sedan är det självklart att vissa arbetsgivare suger, det har jag självklart fått uppleva, men det har ju inget med läraryrket att göra. 

• Svar på tråden Hur kan det vara så olika uppfattningar om läraryrket?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Polly) skrev 2025-05-17 19:56:46 följande:

Du märker ingen skillnad från 2010 när du började?

Jag började jobba 2003 och känner att nu får det vara nog för min del.

Yrket (gymnasielärare) har ändrats med mer dokumentation, sämre resurser (nya avtalet gav ingen framtidstro, usken finns inte och min kommun har räknat fel på drygt 5 miljoner som ska tas från skolsidan = flera lärare får gå och detas kurser fördelad på kvarvarande), och elever med allt fler problem som påverkar deras skoltid.
    Till hösten börjar jag ett nytt jobb inom kultursektorn och ser verkligen fram mot det även om jag kommer sakna både undervisning och mentorskap.

Jag och dom jag träffar som jag studerar med läser kvällskurser frivilligt på universitetet. Så jag har aldrig ställt dessa krav eller haft förväntningar om detta från mina arbetsgivare. Jag ser kurserna arbetsgivarna erbjuder som direkt skräp helt utan djup, men jag kan gå på dessa konferenser eller liknande, lyssna på eländet och sedan ser jag universitetet som utbildning istället. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Polly) skrev 2025-05-17 20:37:45 följande:
    Vad i mitt inlägg svarade du på nu?

Ja, jag uppskattar kunskap. Jag har oftast läst en kurs per termin för att hålla hjärnan vass, och det har underlättat när jag nu sökt mig vidare, men vad hade det med din TS eller mitt inlägg att göra?
    Du verkar missnöjd över att ni får lite pengar till utbildning Från arbetsgivaren. Jag kanske själv mer bara förlikat mig med att det bara är trams.
  • Anonym (TS)
    Anonym (bäst) skrev 2025-05-19 08:31:12 följande:
    Det är kanske de lärare som får tid och resurs utrymme att åka på kurser som är de som mår bäst?

Så du träffar det urval som har en arbetsgivare som prioriterar deras fortbildning och då säkert även gör annat för att de ska ha en bra arbetssituation. 
    Jag studerar kvällstid på universitetet. Många gånger på distans också och ibland ses vi på helgerna på campus. Så att det är något vi gör privat och min arbetsgivare har inget med det att göra. 
Svar på tråden Hur kan det vara så olika uppfattningar om läraryrket?