• Tremere

Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?

Anonym (Luke) skrev 2025-05-21 16:16:37 följande:
    Ingen människa är stökig av sig. Det är ett val man gör att leva stökigt. 

Samma sak med det där med att ha svårt att komma igång. Det är ett val du gör
     Du kan få det lätt att komma igång.

Har du provat att leva ihop med någon med ADHD.
    De väljer inte att vara stökiga eller ha svårt att komma igång.
    Det är tyvärr deras natur.
    Först lägger de ifrån sig saker överallt för att de kommer på något annat, sedan när det ligger saker överallt blir det för mycket och det blir svårt att komma igång.

Ja, jag generaliserar lite, men så är det för många med ADHD som inte medicinerar.

• Tremere

Något många män lider av är att de kommer från hem där deras mammor tog hand om allt och de flyttar sedan ihop med en ny "mamma" som efter några år inser att det här var inte kul, när han inte hjälper till.
    Det finns en lösning...
    Sätt er ner, förklara exakt vad du vill ha hjälp med och förklara varför du vill ha det på ett speciellt vis.
    MEN... Var också beredd på att sänka dina egna krav på hur du vill ha det, för att bo ihop med någon är att jämka. 
    Självklart måste man ju ha någon form av grundhygien, men är det så farligt om det är en fläck på golvet eller några fönster är oputsade?

Och, om han hjälper till, gå inte efter med dammvippan och damma där han precis varit. Att kommentera på hur han gör något (städar, tvättar, diskar) kommer bara att leda till att han slutar göra det. Han kommer känna att det inte är någon idé, för det blir ändå aldrig bra nog, så då kan hon göra det själv.

• Tremere
    Anonym (Luke) skrev 2025-05-21 19:28:13 följande:
    Trams! 

Jag har ADHD och medicinerar inte. Jag har en extremt stökig hjärna. Just därför är det extra viktigt för mig att hålla ordning omkring mig. Det gäller alla med ADHD. 

Ser man sin diagnos som ett skäl att jobba hårdare. Eller ser man sin diagnos som en ursäkt. Gör man det sista blir man kaos. Gör man det förstnämnda får man ett bra liv.
    Så alla med ADHD är lika?
  • Tremere
    Anonym (Linn) skrev 2025-05-21 18:43:49 följande:
    Ogillar starkt när folk skriver hjälpa till. Att kalla det att en vuxen man ska hjälpa till i sitt eget hem är ju underförstått att säga att det egentligen är någon annans ansvar, läs kvinnans, men att han är snäll och avlastar och hjälper henne. Han ska ta sin hälft av de gemensamma sysslorna, inget annat. Hjälpa till kanske man möjligtvis gjorde när man bodde hemma hos sina föräldrar, men som vuxen med eget hem och hushåll delar man på ansvaret.
    Ja, fel ordval av mig.
    Jag håller med dig i det du skriver.
    Lika lite som att man är barnvakt åt sina egna barn.

Men jag tror att du ändå förstår poängen i det jag skrev.
Svar på tråden Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?