• Ikaros12

Spädbarn förändra förälderns hjärna

Ny forskning visar att mammors hjärna förändras i direkt samspel med sitt nyfödda barn. När de ammar, byter blöjor o s v, Över huvudtaget när de har samspel med barnet så förändras nervcellerna i hjärnan. Delar som närminne blir mindre, samtidigt som delen för empati och förmågan att producera oxytocin blir mycket starkare. Förändringen blir permanent. Det som också är väldigt intressant är att pappor som är närvarande med barnet går igenom exakt samma förändring av hjärnan. Samt att deras teststeronnivån minskar. 

Det här tycker jag är väldigt intressant utifrån att förstå människor och relationer. Vikten av att vara en närvarande förälder första tiden blir även väldigt viktigt för oss föräldrar för att lättare naturligt kunna vara den trygga förälder vi behöver vara. Det andra jag tänker på är hur viktigt det måste vara för alla relationer efter att barnet fötts. Om bara en förälder går igenom den här förändringen så är det kanske naturligt att föräldrarna inte längre förstår varandra. Den ena föräldern får naturligt fokus på barnet och familjen och den andra får svårare att anpassa sig till det nya livet. Jag får ofta höra att flickor är mer empatiska än pojkar. Jag vet inte om jag helt kan hålla med om det. Men jag upplever oftare mammor som mer empatiska än pappor. Framförallt vad gäller deras egna barn och i relationer när de väl har barn.

Hur tror ni att det skulle kunna påverkat er och eran relation? Kan ni se mönster som skulle kunna förklaras i och med denna förändring av hjärnan.

• Svar på tråden Spädbarn förändra förälderns hjärna
  • Anonym (Hg)

Inte för mig. 

Ville bara fly och ångrade allt. 

• Ikaros12

På vilket sätt menar du att det inte stämmer in på dig utifrån samspelat med barnet? Om jag förstår studien rätt så sker förändringen i och med att man sugs in i relationen med barnet. Lite som när man tränar för att få muskler. Hur såg första tiden ut för dig?

Svar på tråden Spädbarn förändra förälderns hjärna