Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Överviktig 5-åring

Hej,

Jag har en underbar femåring som har autism. Hen börjar få lite extra vikt, något både jag och BVC har reagerat på. Jag ser också att hen lätt blir trött av lek och att kläderna börjar sitta tajt.

Det svåraste för oss är maten. Hen har ganska selektivt ätande, vilket jag vet är vanligt vid autism. Det finns många saker hen inte klarar av att äta på grund av smak, lukt, konsistens eller utseende. Det gör det extra svårt att styra mot mer näringsrik mat eller minska på sådant som pasta, vitt bröd, korv och vissa söta livsmedel.

Jag vill verkligen hjälpa mitt barn till bättre vanor ? men på ett varsamt och kärleksfullt sätt. Jag vill inte att hen ska känna sig fel, skämmas för sin kropp eller få ett komplicerat förhållande till mat. Men samtidigt vill jag inte vänta tills det blir ett större hälsoproblem.

Hur har ni andra gjort i liknande situationer ? särskilt om ert barn också har autism?
    Hur kan man öka rörelseglädje och införa sundare matvanor utan konflikter eller stress?
    Vad har fungerat för att skapa en positiv förändring?

Alla tips, idéer och erfarenheter tas tacksamt emot.
    /En orolig men kärleksfull förälder som vill göra rätt
  • Svar på tråden Överviktig 5-åring
  • Anonym (H)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-18 13:13:29 följande:

Det är ofta inte så lätt med barn med SÄ, de märker varenda nyans i maten och det funkar inte att ändra recept eller smyga i grönsaker. 

TS: Vad äter barnet? Hur mycket? Kan du exempelvis bara laga x nuggets och säga att det finns broccoli om man är mer sugen? Beroende på vad som funkar 

Just nu äter hen helst ganska begränsade saker, som ljus pasta utan sås, korv, fiskpinnar, chicken nuggets (ett specifikt märke), vitt bröd med smör, pannkakor och ibland frukt som banan eller äpple. Grönsaker går inte alls.
    Jag har testat att laga mindre portioner och säga att det finns annat om man är hungrig, men det leder ofta till frustration eller att hen hellre går hungrig. Det är så svårt att hitta balansen mellan att vara förstående och samtidigt hjälpa till sundare vanor. Har du (eller någon annan) hittat något som hjälpt att bredda maten lite, utan att det blir kamp?
Svar på tråden Överviktig 5-åring