Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Överviktig 5-åring

Anonym (N) skrev 2025-05-18 13:06:05 följande:

Reglera kaloriinnehållet när du lagar maten? Behöver inte märkas så mycket på smak eller konsistens.

Det är ofta inte så lätt med barn med SÄ, de märker varenda nyans i maten och det funkar inte att ändra recept eller smyga i grönsaker. 

TS: Vad äter barnet? Hur mycket? Kan du exempelvis bara laga x nuggets och säga att det finns broccoli om man är mer sugen? Beroende på vad som funkar 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (H) skrev 2025-05-18 14:19:11 följande:
    Just nu äter hen helst ganska begränsade saker, som ljus pasta utan sås, korv, fiskpinnar, chicken nuggets (ett specifikt märke), vitt bröd med smör, pannkakor och ibland frukt som banan eller äpple. Grönsaker går inte alls.
    Jag har testat att laga mindre portioner och säga att det finns annat om man är hungrig, men det leder ofta till frustration eller att hen hellre går hungrig. Det är så svårt att hitta balansen mellan att vara förstående och samtidigt hjälpa till sundare vanor. Har du (eller någon annan) hittat något som hjälpt att bredda maten lite, utan att det blir kamp?
    jag har inte detta själv i familjen men har jobbat med elever med SÄ i många år. Vi brukar resta tittmetoden, man lägger något ätbart på tallriken, en bit potatis, någon grönsak eller så. Vikt att den inte rör något annat. Man behöver inte smaka och vi tjatar inte alls, vi uppmuntrar inte ens till att smaka utan den ska bara ligga där. Helt plötsligt så slinker något in när man väl vant sig med att det är på tallriken. Har fått många barn med SÄ att testa nytt på detta sätt. Du har redan testat en massa, men dessa saker brukar vi köra på, av någon orsak funkar de bättre än andra utifrån min erfarenhet: Kokt broccoli, av någon orsak är det just broccoli man ofta accepterar. Pizzasallad, Klyftpotatis, för vissa med mycket stekyta, för andra utan yta alls. Yoghurt, helt slät med smak. Finns en barnyougurt på Willys/lidl i färgglada engångsförpackningar som brukar vara bra. Vitt ris som inte nuddar något annat, majskakor och oliver. 
Svar på tråden Överviktig 5-åring