Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Överviktig 5-åring

Förutom de tipps du fick kring maten: jag har haft problemet med mitt barn att han, under flera år, inte hade någon mättnadskänsla och utöver det ville han knappt röra på sig. Jag testade mig fram under åren, till vad som kan funka. Gällande maten (han äter inte alls selektivt dock) så minskade jag portionerna de gånger jag märkte att han börjar bli rundare. Jag spred ut dem mer på tallriken, så han inte märkte att det blev mindre. Du skrev att det blir frustration om ditt barn inte får mer. Det är jobbigt, men det behöver man står ut med. Man gör det ju inte för att vara elak, utan för att se till barnets hälsa.
    Förutom minskade portioner så fick mitt barn dricka ett hel glas vatten innan varje måltid.
    Som snacks fick han äta grönsaker och av det så mycket han ville. Igen: frustration och bråk får man stå ut med.

Gällande rörelsen så var det enda han gjorde cykling och simning. Han sprang inte, klättrade inte, osv. Så vi gick till simhallen oftast, i flera timmar. Vi gick till lekplatser och affärer som är några km bort - jag till fots, han med cykeln (först sparkcykel, sedan vanlig). Jag lockade honom till att gå flera km utan gnäll med belöning efteråt (oftast var belöningen efter att vi gick 5km till en affär, som ligger bredvid en tågstation, att vi satt där i en halv timme eller längre och tittade på tåg och sedan tog "långa vägen" tillbaka hem med tåg och spårvagn).

Hur är ditt barn grovmotorisk? För mitt barn fick även ergoterapi ett tag och det hjälpte väldigt mycket. Jag tror att en del av anledning till hans brist på rörelse var helt enkelt att han inte visste hur han ska hantera sin kropp.

Svar på tråden Överviktig 5-åring