Hur får man sin unga katt att inte smita ut?
Aliona skrev 2025-05-18 21:24:55 följande:
Att lära en katt att inte smita ut, i synnerhet en ung som fått smak flr utelivet, tror jag inte är möjligt. Nu får hitta ett system för hur ni öppnar dörren istället. Finns det en dörr till hallen? I så fall kan ni se till att den alltid är är stängd innan ni öppnar ytterdörren. Annars får en hålla katten när de andra går ut, och ni får öva in hur man blockerar dörrspringan med benet när den sista går ut/första in.
Sedan går det att träna katter, precis som hundar, hur man uppför sig runt en dörr. Träna förstås först med en eller flera dörrar inomhus och ha gott om kattens favoritgodis. Jag använder mig av två platser (en liten matta eller klösbräda är perfekt) på var sida dörren och sekvensen jag använder är "sitt på plats 1, dörren öppnas, plats 2-kommando, katten går ut, sitt på plats 2 på andra sidan dörren, fri-kommando och katten får gå". Vill du inte att katten ska gå igenom dörren så upprepas plats 1- kommandot och du ger belöning där medan eller efter dörren öppnas och stängs och innan du ger fri kommandot. Det är lättare att göra än att beskriva. Jag rekommenderar koppel när du börjar träna vid ytterdörren!