Anonym (Pratman) skrev 2025-05-19 13:25:51 följande:
Rolig tråd. Det finns flera sorters samtalsmarodörer. Min fru avbryter mig, mer ju mer engagerande ämnet är. Hennes syster är likadan. Det gör att jag höjer rösten för att kunna avsluta meningen, vilket gör att tonen blir mer och mer aggressiv från båda.
Jag är lite långsam och omständlig, tycker hon. Och det kanske jag är. Men det ursäktar inte att jag hindras från att tala till punkt. Hon lyssnar inte aktivt.
Sen har jag en svåger som är en annan sorts marodör. Som i exemplet "Spanien" här i tråden så kan han omöjligt stanna i samtalsämnet, han måste associera till något han själv vet eller upplevt.
Om jag säger att jag har ont i foten så frågar han förstås inte varför, om jag slagit mig, stukat mig. Han börjar istället prata om sina knän...
Jag känner väldigt väl igen de där två typerna. Det är fruktansvär irriterande att när jag vill berätta något istället blir avbryten och antingen inte alls får tala till punkt för att någon annan tar över ämnet, eller någon som kommer med så mycket frågor eller påståenden att det tar udden av det jag vill berätta.
Har du som jag testat att ge igen med samma metod?
Min sambo blir fullständigt vansinnig och skriker till slut åt mig.
Om jag slutat att berätta något för att hon avbryter hela tiden så säger hon att jag bestraffar henne.
En väldigt ocharmig egenskap.
Jag har slutat att lyssna på de som avbryter och tar över ämnet. Så fort de sätter igång zoomar jag ut och börjar tänka på något helt annat.
Är det i något socialt sammanhang med många iblandade går jag därifrån.