• Anonym (L)

Hur kan jag ha blivit smittad?

Snälla hjälp mig någon!

Jag "var ren" när jag och min partner träffades, lika så hen. Nu har jag trots det testat positivt för en std. Hen kallades till test och var negativ? Hen har inte blivit behandlad innan testet, det finns inget i journalen och jag känner verkligen att hen inte ljuger.

HUR?

• Svar på tråden Hur kan jag ha blivit smittad?
  • Anonym (?)

Hur vet du att du var ren?

• Anonym (L)
    Anonym (?) skrev 2025-05-18 18:00:56 följande:

Hur vet du att du var ren?

För att jag testades.
  • Anonym (Qå)

Du kan ha fått ett falskt negativt provsvar om du hade sex för tätt inpå provet. Om det t.ex inte gått minst en vecka sen sexet kan ett klamydiaprov visa negativt trots att man blivit smittad.

• EpicF
    Anonym (L) skrev 2025-05-18 18:04:47 följande:
    För att jag testades.
    Vissa std kan ligga latent i kroppen och då inte ge utslag på några tester förän det blossar upp. 

Herpes är det bla. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Qå) skrev 2025-05-18 18:07:05 följande:

Du kan ha fått ett falskt negativt provsvar om du hade sex för tätt inpå provet. Om det t.ex inte gått minst en vecka sen sexet kan ett klamydiaprov visa negativt trots att man blivit smittad.

Jag trodde aldrig att jag hade något, gyn testade när jag var där för cellprov. Levde med samma man i många år och tror inte en chans på att han var otrogen. Det här testet är över tre år efter att vi separerade.
  • EpicF
    Anonym (L) skrev 2025-05-18 18:04:47 följande:
    För att jag testades.
    Vissa std kan ligga latent i kroppen och då inte ge utslag på några tester förän det blossar upp. 

Herpes är det blanat. Klamydia kan ge stilla infeksjon utan syntomer och om man då inte behandlas kan  man ha det i flera år. Det kan då också blossa upp. 

Vad har du testat positivt på?
  • Anonym (L)
    EpicF skrev 2025-05-18 18:08:38 följande:

Herpes är det bla. 
    Men inget har "blossat upp". Har inga symtom alls.
  • EpicF
    Anonym (Qå) skrev 2025-05-18 18:07:05 följande:

14 dagar ska det gärna gå för man tar klamydia test. 
  • EpicF
    Anonym (L) skrev 2025-05-18 18:12:44 följande:
    Men inget har "blossat upp". Har inga symtom alls.
    Är det klamydia du har testat positivt på?
  • Anonym (L)

Och vi har haft oskyddat sex i två år, borde inte han ha blivit smittad vid det här laget då?

Svar på tråden Hur kan jag ha blivit smittad?