Inlägg från: Anonym (Fjantig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fjantig?)

Han förstår inte varför jag är ledsen..

Vi planerar inte att få barn, jag vet inte vad jag skulle göra om jag blev gravid. Igår fick jag reda på att det inte är mensen som bara var sen utan jag har fått ett missfall.

Jag har gråtit till och från hela dagen idag och jag vet inte riktigt varför. Min kille tröstade mig i början, sen gjorde han andra saker emellan. Jag gick undan eftersom barnen snart kommer från skolan och vill inte att de ser mig ledsen. Min kille kommer in till mig och säger att han inte fattar varför jag gråter. Det var inget som var planerat och nu slipper jag ju ta ett beslut om abort.

Ja, jag sa just de orden imorse. Men det är just sättet han sa det på och hans uttryck, att det ser ut som att jag bara fjantar mig. 😔

• Svar på tråden Han förstår inte varför jag är ledsen..
  • Anonym (Fjantig?)
    Anonym (Q) skrev 2025-05-19 16:20:32 följande:

Risken är att du fjantar dig. Eller vad tror du själv? Shit happens. Du visste inte ens om att du var gravid. Tyder ju på oskyddat sex. Hur tänkte du då? När det står klart att det kan ha varit ett missfall DÅ ska du bryta ihop. Varför? Din ledsenhet står för något annat. 

Jag tycker inte att jag fjantar mig, jag har aldrig varit med om detta tidigare så det är en helt ny situation för mig. Oskyddat sex stämmer inte, ibland blir man gravid ändå uppenbarligen. Att jag bröt ihop beror på att jag blev chockad.
  • Anonym (Fjantig?)
    Anonym (r) skrev 2025-05-19 16:21:43 följande:

Självklart fjantar du inte dig. Det är känslor, känslor finns i situationer som denna även om man egentligen inte vill ha barn nu

Jag blev bara så himla chockad, hade ingen som helst aning att jag skulle reagera så här... Och då frågar jag mig såklart varför jag gör det?! 😔
  • Anonym (Fjantig?)
    Anonym (Fast....) skrev 2025-05-19 16:42:05 följande:

Du förstår inte heller varför du gråter, men du blir upprörd över att han inte förstår? Han har ju rätt i det han säger och menar garanterat inget illa. Och att han gör annat, det är väl bra eller? Alla hanterar saker på olika sätt. Jag skulle må så mycket sämre om jag drog mig undan och grät. Kanske är han likadan.

Jag var nog bara så chockad, att det var därför jag blev så ledsen.. och ja, han har rätt att känna som han känner också såklart.
  • Anonym (Fjantig?)
    UngGubbeinorr skrev 2025-05-19 17:01:59 följande:

"det är känslor", acceptera, dina känslor är just det, dina. Du kan aldrig skylla dem på någon annan. Jobbigt, javisst. Livet består av regn och solsken, just nu regnar det hos dig. Fäll upp paraplyet och dansa i regnet.

Jag skyller inte mina känslor på någon annan. Det kändes bara som att det jag kände, och känner är fel. Vilket det ju inte är.
  • Anonym (Fjantig?)
    Anonym (H) skrev 2025-05-19 17:12:41 följande:

Tycker att han borde kunna visa empati, ett missfall påverkar hormonellt. 

Nog är jag hormonell alltid.. 😅 
  • Anonym (Fjantig?)
    Anonym (Moa) skrev 2025-05-19 18:25:48 följande:

Av någon anledning känner han att han måste förstå varför du är ledsen, för att kunna vara stöttande. Och det är ju såklart inte helt lätt för dig att förklara när du knappt förstår själv.

Så berätta för honom att du befinner dig i en känslomässig och hormonell berg-och-dal-bana. Att ledsenheten kommit över dig och att du inte riktigt förstår själv vad du är ledsen över. Förklara att det inte finns något konkret problem, som du behöver hjälp med att lösa, utan att du bara behöver hans medkänsla och omtanke.

Ja, men så är det ju.. Jag har sagt exakt så som du skrev, och han säger att han förstår att det inte kan vara lätt att förstå varför man är ledsen, för något som detta som vi inte visste om.

Så här i efterhand borde jag ju fattat för flera veckor sedan att jag var gravid.. när jag plötsligt blev åksjuk när vi åkte bil, när jag inte varit det på väldigt många år... 😅
Svar på tråden Han förstår inte varför jag är ledsen..