Gammal hyresrätt, vad göra?
Hej,
Nu är det så att jag har fick ett förstahandskontrakt för ett tag sen, bodde i andrahand, men var tvungen att flytta ut då min hyresvärd inte ville förnya kontraktet.
Det ända jag lyckades få var en 1a på 43 kvadrat, jag vet att jag inte ska klaga då hyresrätter delas inte som godis, speciellt inte i Stockholm, men jag är så besviken.
Min hyresvärd idag är Willhem. De har bland de sämsta rykterna bland alla fastigheter och jag fasade verkligen inför flytten. Lägenheten jag fick är så sliten och gammal att det inte finns, köksluckor från 50 talet som har tappat sin färg, ett litet kylskåp som kanske är lite över 1 meter och är dessutom en kyl och frys, badrummet lika gammalt, skador och spruckna kakelplattor, listor, golv och skåp som också är slitna och repade, det verkar bara som att man har målat om väggarna under åren, inget annat. De har ju nåt som heter Willhemlyftet, nånting som de erbjuder för att kunna lyfta standarden på gamla hus precis som de nybyggda lägenheterna, då renoverar de hela lägenheten. Jag skickade ansökan och beskrev hela lägenhet, men blev snabbt nekad då avkastningen inte går ihop.
Jag kan endast ansöka om att få köket eller badrummet renoverat, men då kommer höjs hyran.
Jag har fått rådet att försöka byta bostad, men helt ärligt så har jag svårt att tro nån kommer vilja byta med mig, ska dock testa.
Är det nån som har varit med om liknande?
All råd uppskattas!