• Anonym (Hjälp)

Sjuksköterska - glömde kassera narkotika!

Jobbar som sjuksköterska på en avdelning och jag råkade ta ut för mycket smärtstillande (narkotika) till en mycket sjuk patient. Tog ut 3 ampuller fast behövde bara 1. De övriga 2 la jag i fickan för att sen kassera och det GLÖMDE jag. Nu är jag livrädd för vad som kan hända! Vad ska jag göra? Snälla ni sjuksköterskor där ute vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sjuksköterska - glömde kassera narkotika!
  • Anonym (Fia)

Jag är inte sjuksköterska själv, så jag vet inte hur rutinerna ser ut. Men att erkänna sina misstag brukar vara det bästa i den typen av situationer. 

• TriC

Berätta för din chef. Så länge du har kvar dem är det ju inga problem. 

• Anonym (Hjälp)

Har dem inte kvar dessvärre så tänk om de inte kommer tro mig. 

• Anonym (Elina)

Vad har du gjort med dem?

• Anonym (Hjälp)

La dem i fickan som åkte med tvätten. de var kaos den kvällen och de är ju så små så kände dem inte ens i fickan 

• Anonym (E)

Inte sjuksköterska, men du ska naturligtvis berätta för din chef och skriva en avvikelse.

• EpicF

Du bör skriva en avvikelse. Tvätten kommer att finnas flaskorna. 

• Anonym (Ej syrra)

Är inte sjuksyster, men för att kunna svara hade jag velat veta hur ni går tillväga när medicin kasseras. Jag vet ju inte rutinerna varken för varken att hämta ut mediciner till hur man kassera, så frågar för att förstå. För eftersom jag inte vet det så får jag kanske tankar som jag inte fått om jag vasit sjuksyster. (har bara varit patient massa på sjukhus, men inte jobbat :-P)

Misstänker att det ska redogöras ordentligt. Och allt dokumenteras väl också när du plockade ut det. Och det dokumenteras vad patienten faktiskt fick. 

Och misstänker att det också med jämna mellanrum görs inventering, där det då kommer märkas. 
    Och där kommer det då troligen bli en utredning för att ta reda på vad som hänt och var, när, hur och varför det inte stämmer.