• Anonym (Hjälp)

Sjuksköterska - glömde kassera narkotika!

Jobbar som sjuksköterska på en avdelning och jag råkade ta ut för mycket smärtstillande (narkotika) till en mycket sjuk patient. Tog ut 3 ampuller fast behövde bara 1. De övriga 2 la jag i fickan för att sen kassera och det GLÖMDE jag. Nu är jag livrädd för vad som kan hända! Vad ska jag göra? Snälla ni sjuksköterskor där ute vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sjuksköterska - glömde kassera narkotika!
  • Anonym (Fia)

Jag är inte sjuksköterska själv, så jag vet inte hur rutinerna ser ut. Men att erkänna sina misstag brukar vara det bästa i den typen av situationer. 

• TriC

Berätta för din chef. Så länge du har kvar dem är det ju inga problem. 

• Anonym (Hjälp)

Har dem inte kvar dessvärre så tänk om de inte kommer tro mig. 

• Anonym (Elina)

Vad har du gjort med dem?

• Anonym (Hjälp)

La dem i fickan som åkte med tvätten. de var kaos den kvällen och de är ju så små så kände dem inte ens i fickan 

• Anonym (E)

Inte sjuksköterska, men du ska naturligtvis berätta för din chef och skriva en avvikelse.

• EpicF

Du bör skriva en avvikelse. Tvätten kommer att finnas flaskorna. 

• Anonym (Ej syrra)

Är inte sjuksyster, men för att kunna svara hade jag velat veta hur ni går tillväga när medicin kasseras. Jag vet ju inte rutinerna varken för varken att hämta ut mediciner till hur man kassera, så frågar för att förstå. För eftersom jag inte vet det så får jag kanske tankar som jag inte fått om jag vasit sjuksyster. (har bara varit patient massa på sjukhus, men inte jobbat :-P)

Misstänker att det ska redogöras ordentligt. Och allt dokumenteras väl också när du plockade ut det. Och det dokumenteras vad patienten faktiskt fick. 

Och misstänker att det också med jämna mellanrum görs inventering, där det då kommer märkas. 
    Och där kommer det då troligen bli en utredning för att ta reda på vad som hänt och var, när, hur och varför det inte stämmer. 

Men tänker generellt att du borde gå till chefen direkt imorgon bitti. Det är bättre om det kommer från dig direkt när du kan istället för att det kanske framkommer efter en omfattande utredning. 
    DÅ kommer de med större sannolikhet inte tro dig. 
    Och det finns såklart en risk redan nu, men samtidigt så tror jag ändå det är det mindre smärtsamma alternativet. 
    Men tror oxå att sålänge det inte blir en återkommande grej så borde det inte vara så farligt.

• Anonym (qwerty)

Du går direkt till chef direkt och skriver en avvikelse, annars är risk att du åker på något ännu värre. Puckat.

• Anonym (Hjälp)
    Teresse7 skrev 2025-05-19 21:55:43 följande:

En mänsklig faktor. Berätta och skriv en avvikelse. Det kommer gå bra. 

jo precis och i detta fallet var det ett krävande pass.Såklart är det ingen ursäkt på misstaget men åtminstone en liten förklaring.Började gråta hos chefen.känns så jävla tungt.
  • Anonym (Ej syrra)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-20 18:48:16 följande:

jo precis och i detta fallet var det ett krävande pass.Såklart är det ingen ursäkt på misstaget men åtminstone en liten förklaring.Började gråta hos chefen.känns så jävla tungt.

Men bra du gick dit direkt. 
    Och glöm inte, ingen människa är felfri. Det är lätt hänt att det blir fel ibland. Och det förstår säkert chefen också. 
    Hoppas du möttes av förståelse och inte bannor

• Anonym (Ssk)

Alltså jag du behöver gå till chefen och berätta.
    MEN att ta ut tre ampuller när du behöver en köper jag verkligen inte. Med tanke på riskerna med narkotika och det faktum att alla syrror vet hur hårt kontrollerat narkotika är så kan jag inte för mitt liv ens se hur man "råkar" ta tre ampuller. Man går ju in i läkemedelsrummet, öppnar narkotikaskåpet och sen drar man upp den mängden man ska använda direkt och administrerar till patienten direkt. Vart drar du annars upp det? 

Narkotika är verkligen inget man går runt med i fickan som om det vore alvedon. 

Men visst vi kan säga att allt det här är sant så måste du prata med chefen. Det är det enda du kan göra. 

• Anonym (O)

Du börjar med att erkänna för dig själv att du har ett missbruk. 

• Anonym (W)
    Anonym (O) skrev 2025-05-22 13:20:51 följande:

Du börjar med att erkänna för dig själv att du har ett missbruk. 

Precis.

Tror inte ett dugg på att det var ett misstag.

Det är så många i sjukvården som gör liknande grejer. Delade rum med en undersköterska som var missbrukare på akademiska i Uppsala. 

Hon hade också opererats och läkaren ville inte släppa ut henne innan hon hade trappat ner på tabletterna. Hon pratade om att sälja tabletter på stan.  
  • EpicF
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-19 20:35:30 följande:
    Sjuksköterska - glömde kassera narkotika!

Jobbar som sjuksköterska på en avdelning och jag råkade ta ut för mycket smärtstillande (narkotika) till en mycket sjuk patient. Tog ut 3 ampuller fast behövde bara 1. De övriga 2 la jag i fickan för att sen kassera och det GLÖMDE jag. Nu är jag livrädd för vad som kan hända! Vad ska jag göra? Snälla ni sjuksköterskor där ute vad ska jag göra?

Du vet du behövde 1 ampull, men tog ändå ut 3 ambuller. Varför? 

Det är ett klassiskt sätt att göra som missbrukare. Du borde erkänna att du har ett missbruk, både för dig själv och dina arbetsgivare och sedan gå med på att då behandling. Och erkänna stöld. 
  • Anonym (Ej syrra)

OM det är så att TS gjort så som många tror så håller jag med. (Och inte så att jag inte tänkte det samma jag oxå, men eftersom jag själv inte vet rutinerna så ville jag inte gå in på det)

Men kan det inte ha varit att TS trodde det skulle behövas 3, men sen blev pat smärtlindrad av mindre?

• EpicF
    Anonym (Ej syrra) skrev 2025-05-23 20:32:45 följande:

OM det är så att TS gjort så som många tror så håller jag med. (Och inte så att jag inte tänkte det samma jag oxå, men eftersom jag själv inte vet rutinerna så ville jag inte gå in på det)

Men kan det inte ha varit att TS trodde det skulle behövas 3, men sen blev pat smärtlindrad av mindre?

Nej, ts visste att hon bara behövde en ampull. 
Svar på tråden Sjuksköterska - glömde kassera narkotika!