• Anonym (Norm)

Är du en polyglott?

Hur många/ vilka språk talar du?

• Svar på tråden Är du en polyglott?
  • Anonym (Norm)
    StofyStuffer skrev 2025-05-20 06:21:37 följande:

Det är jag, pratar svenska, engelska och polska. Du då? 

Polska var intressant! Hur ser språket ut? Påminner det om svenska såsom tyskan gör? 

pratar svenska engelska flytande, plus ett par andra språk som jag inte behärskar flytande direkt (tyska, spanska) 

• Rataxes

Svenska, Finska, Engelska, och kan göra mig förstådd på tyska och spanska 

Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • StofyStuffer
    Anonym (Norm) skrev 2025-05-20 13:03:41 följande:

Polska var intressant! Hur ser språket ut? Påminner det om svenska såsom tyskan gör? 

pratar svenska engelska flytande, plus ett par andra språk som jag inte behärskar flytande direkt (tyska, spanska) 

Ja, det är ett speciellt språk! Nä, verkligen inte, det hör till den slaviska språkfamiljen, alltså tjeckiska, slovakiska, ryska osv är mer lika :) 

Jaså ? Jag kan nog fortfarande ett ord eller två på spanska sen högstadiet. Försökte i tio minuter att köra mig latin också men fullföljde aldrig att lära mig något.
  • Anonym (Farmor)

I gymnasiet läste jag samtidigt latin, tyska, engelska och franska.
    Har haft större nytta av latin än jag någonsin fattade då. Är ganska så flytande i både tal och skrift på engelska och tyska och hankar mig fram på franska. Har på senare år gått kurser i italienska (och då var latinet bra att ha) och kan i alla fall ta mig fram något så när i norra delarna av Italien inkl Rom, men det är kört söderöver - från Neapel och längre ut på stöveln inklusive Sicilien. Den italienskan lärde inte kurserna ut....

• Anonym (H)

Svenska, finska, engelska och lite tyska.

• Zappan

Svenska, engelska, rumänska, franska, tyska. Förstår norska och danska men de räknar jag som dialekter, inte främmande språk. Jag kan förstå rätt mycket av en nederländsk eller italiensk text eftersom språken är hyfsat lika tyska/engelska respektive rumänska, men talade fattar jag inte mycket av. 

• Anonym (kanske)

Jag kan tala och förstå talad, några stycken. Jag kan läsa fler. Jag kan sjunga på annu fler. När räknas man som polyglott? 3? Räknas extremt tjorviga dialekter? Typ riktigt grov skånska, gotländska, skotska och geordie?

• Anonym (X)

Svenska, engelska, franska, tyska, nederländska på hög nivå.
    Hyfsad spanska och en del italienska. 

• Anonym (Gin)

Bara svenska och engelska. Men det räcker gott.

• beli

Ja. Utöver svenska kan jag engelska, finska, spanska, grekiska, franska och tyska på olika nivåer. Är även gammal latinist.

Sen har jag gått kurser i andra språk också, men tyvärr går det ju inte att upprätthålla alla språk utan övning.

Kan också göra mig förstådd på italienska, norska, danska m.fl., men det kanske inte är så konstigt.

• Anonym (Kuzma)

Ja, jag är polyglott, även om jag inte heller vet från hur många man räknas som sådan. Tre? Eller fler? Jag talar i alla fall svenska (modersmål), engelska, franska, grekiska och ryska obehindrat och några språk till på grundläggande nivå. 

• Aliona
    Anonym (kanske) skrev 2025-05-20 22:59:42 följande:

Jag kan tala och förstå talad, några stycken. Jag kan läsa fler. Jag kan sjunga på annu fler. När räknas man som polyglott? 3? Räknas extremt tjorviga dialekter? Typ riktigt grov skånska, gotländska, skotska och geordie?

Gotländska är utan tvekan en svensk dialekt, men gutemål är visst mer omtvistat, där en del anser att det är ett eget språk. 
  • Anonym (Norm)
    beli skrev 2025-05-21 09:39:50 följande:

Ja. Utöver svenska kan jag engelska, finska, spanska, grekiska, franska och tyska på olika nivåer. Är även gammal latinist.

Sen har jag gått kurser i andra språk också, men tyvärr går det ju inte att upprätthålla alla språk utan övning.

Kan också göra mig förstådd på italienska, norska, danska m.fl., men det kanske inte är så konstigt.

Tycker du dig kunna förstå afrikaans och holländska iom dina övriga språkkunskaper? Kanske skriven text?
  • beli
    Anonym (Norm) skrev 2025-05-21 14:38:47 följande:
    Tycker du dig kunna förstå afrikaans och holländska iom dina övriga språkkunskaper? Kanske skriven text?
    I nån mån, men det behöver jag ju inte mina övriga språkkunskaper till, svenskan och engelskan ligger ju närmast ändå.
Svar på tråden Är du en polyglott?