• Anonym (Suck)

Får man söka på vad man vill i ett förhållande?

Jag har varit tillsammans med en tjej i över ett år. Vi båda är i tjugoårsåldern, alltså ganska unga, och detta är bådas första seriösa relation. Vi flyttade ihop efter att vi hade varit tillsammans i fyra månader och efter det började jag märka att hennes svartsjuka var extrem, jag visste innan att hon va lite svartsjuk men inte på den nivån. Efter att vi flyttade ihop blev det ännu värre och hon började leta efter ?ledtrådar? på att jag har varit otrogen eller att jag inte älskar henne. Jag har under alla dessa månader försäkrat henne att jag aldrig har varit otrogen och att jag älskar henne mest av allt. Men hon har ändå stört sig på om jag till exempel kollar på porr när hon inte är hemma på länge, eller om jag råkar kolla på en annan tjej när vi är ute på stan. 

En gång var vi ute på en klubb och en kompis till mig visade en bild på en tjej och frågade om hon va snygg och jag sa ja för att hon var det. Min tjej blev jättearg och ledsen och gick ut på gatan utanför klubben och började slå sitt huvud mot en stolpe och kasta sin mobil så den gick helt sönder. Hon har även gått igenom min mobil flera gånger och då ?hittat? saker. Till exempel porr och att jag EN gång sökt på en gammal barndoms crush. Jag kollar på porr endast när hon inte är hemma på länge, de är alltså om hon sover borta t.ex och de är inte ofta, typ 8 gånger om året max. Men ändå stör hon sig på det, vilket jag förstår så nu senaste gången hon va borta så tittade jag inte för hennes skull. Men häromdagen så gick hon igenom min mobil och då hittade att jag hade sökt upp en tjej. Jag förklara för henne att jag tänkte på min gamla klass och att tjejen jag sökte upp var en barndoms crush, inte att jag har crush på henne nu. Men hon tyckte ändå att de är jättefel och att jag inte är lojal på henne osv. Hon söker ju också upp killar från hennes gamla klass och så men när jag gör det så är det ett problem. Hon hävdar att de är för att jag har dåligt minne och om jag inte kan komma ihåg viktiga saker om henne så borde jag inte komma ihåg gamla vänner. Vad är era tankar och åsikter, har någon mer vart med om en likande svartsjuka? 

• Svar på tråden Får man söka på vad man vill i ett förhållande?
  • Anonym (Jess)

1) använd inkognitoläge de gångerna du behöver surfa och hon inte ska veta om det. 

2) ni behöver prata om detta. Hon verkar väldigt osäker på sig själv och även dig. Kanske behöver ni även hjälp utifrån av en terapeut eller psykolog. Det behöver inte vara det första ni gör dock. En bra kommunikation er emellan är a och o.

3) Vill du leva så? Att bli ifrågasatt. Att inte få ha samma regler som henne? Hon får söka på gamla crusher men inte du osv.

Får du umgås/ringa en kvinnlig arbetskollega för exempelvis samåkning till jobb eller aktivitet?

Ponera några år fram i tiden. Ni väljer att skaffa barn. Hon går på öppna förskolan med barnet. Tar en fika på stan med ett gäng andra mammor och deras barn från öppna förskolan. Du tar över föräldraledigheten och fikar med mammorna och barnen från öppna förskolan på stan. 

Får du det eller kommer det bli ett rabalder? Jag vet män som inte fått göra det. 95% har inga problem med att göra det. Men så finns det de som har en svartsjuk partner som inte får umgås.

Ni har en del att jobba på - mest hon. Det är inte okej för en person att diktera reglerna i ett förhållande. Det gör man tillsammans. 

Har du förresten gått igenom hennes mobil? Du kanske ska byta kod? 

• Anonym (?)

Frågan är felstäld. Rätt fråga är "Kan man göra slut med sin sambo?"

• Anonym (Dumpa)

Du har hittat en trasig och osäker tjej.
    Hade du varit min son hade jag uppmuntrat dig att göra slut.

Hon har psykiska problem och det kommer/gör TT du kommer få problem sm växer.

• TriC

1. En grundregel är att inte söka på något som du skulle bli upprörd över ifall din partner skulle söka på (motsvarande).

2. Just den här tjejen du är tillsammans med mår uppenbarligen inte bra, och hon borde söka hjälp för sina problem. Händelsen när hon gick ut och dunkade huvudet i en lyktstolpe hade sannolikt fått mig att lämna förhållandet. 

• Anonym (L)

Gör slut så fort som möjligt. Den här tjejen har allvarliga problem och hon misshandlar dig psykiskt med sitt extrema kontrollbehov. 

Det här kommer inte att bli bättre med tiden eftersom hon inte verkar han någon självinsikt utan anser att hennes beteende är befogat.

Du är för ung för att behöva hantera sådant här. Gör slut innan ni blir mer involverade i varandra. 

• Anonym (qwerty)

Men ärligt talat, hör du själv hur du låter? Bara att hon går ut och dunkar huvudet i en stolpe borde räcka som röd flagga, hur många fler behöver du?
    Gör slut.
    Hon behöver terapi.
    Det kan inte du ge henne.

• Anonym (Pro)

Problemet går väl lite åt båda hållen. Hon är osäker och du bekräftar det genom dina handlingar. Nu är jag 30+ men skulle aldrig vara tillsammans med en man som aktivt kollar in andra så jag märker det när vi är ute. Väldigt respektlöst och pinsamt beteende. Jag skulle inte heller vilja vara tillsammans med en man som aktivt tycker något om andra kvinnor, som i exemplet där din kompis visade en bild. Varför behöver din kompisen den bekräftelsen från dig? Sluta vara objektiv hela tiden.

porr, ja de är ju en delad mening. Jag tycker det är en skadad bransch som kvinna. Och skulle helst inte sett att min sambo stöttade den. Samma gäller med strippklubb. Det finns inget glamoröst i det. Bara tragedier. 

jag har varit tillsammans med killar som haft det som hobby att kommentera andra kvinnor. Men fy vad bottenlösa de typerna av relationerna är. Döda samtal för mig som inte är bisexuell. De blir lite som att prata färger med en färgblind person. 

Jag vill ha big dick energy och när din flickvän inser samma sak så kommer du åka ut.

• Anonym (Jessi)
    Anonym (Jess) skrev 2025-05-20 07:47:59 följande:

1) använd inkognitoläge de gångerna du behöver surfa och hon inte ska veta om det. 

2) ni behöver prata om detta. Hon verkar väldigt osäker på sig själv och även dig. Kanske behöver ni även hjälp utifrån av en terapeut eller psykolog. Det behöver inte vara det första ni gör dock. En bra kommunikation er emellan är a och o.

3) Vill du leva så? Att bli ifrågasatt. Att inte få ha samma regler som henne? Hon får söka på gamla crusher men inte du osv.

Får du umgås/ringa en kvinnlig arbetskollega för exempelvis samåkning till jobb eller aktivitet?

Ponera några år fram i tiden. Ni väljer att skaffa barn. Hon går på öppna förskolan med barnet. Tar en fika på stan med ett gäng andra mammor och deras barn från öppna förskolan. Du tar över föräldraledigheten och fikar med mammorna och barnen från öppna förskolan på stan. 

Får du det eller kommer det bli ett rabalder? Jag vet män som inte fått göra det. 95% har inga problem med att göra det. Men så finns det de som har en svartsjuk partner som inte får umgås.

Ni har en del att jobba på - mest hon. Det är inte okej för en person att diktera reglerna i ett förhållande. Det gör man tillsammans. 

Anonym (Jess) skrev 2025-05-20 07:47:59 följande:

Haha va? Fika på stan med mammorna? Varför skulle han göra det? Är det nån storstadsgrej kanske. 

Och att dölja vad han surfar är INTE att lösa problemet. 

Av någon anledning känner hon sig inte nog omtyckt och vad detta bottnar i vet bara dom själva. Jag var också osäker . Min kille tog på sig själv till bilder av min kompis. Finns det en anledning så är det inte så konstigt. Sbartsjuka behöver inte vara något negativt.

Att du uppmuntrar till att dölja kommer iallafall bara skapa större problem med hennes tillit. De behöver PRATA. 

• Anonym (Jessi)

Jag är också emot porrtittande men! Jag tycker det är värre när killarna kollar in kompisar och folk de känner då. Glo på porr hur mkt som helst då. Om man drar den jämförelsen. så länge det inte går ut över tjejen! och, så länge DU som kille hade varit okej med att HON pullar till dina vänner eller andra män. Tänk tanken omvänt. Är det ok? Fine kör på. Men prata med din tjej! Prata och säg att hon är den absolut finaste du vet (om du nu tycker så ?) och ja vad du nu har för anledning.

Jag som tjej finner inte ens andra män snygga för jag tycker min är den finaste som finns. Det blir som en spärr. Men, alla är olika.

När det däremot kom fram att han kollade in min KOMPIS. Då kan jag säga att den bilden av honom sjönk och jag ganska fort började märka att jag började tycka att andra män var fina igen. Då reagerade jag. Något stämde inte. 

• Anonym (Jessi)

Ofta bottnar ett problem inte bara i en person.

Svar på tråden Får man söka på vad man vill i ett förhållande?