Inlägg från: Anonym (Lis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lis)

Arv från granne, barnen bestrider

Svårt läge med mycket känslor inblandade. Jag tycker också man ska respektera den avlidnes vilja, hon har skrivit testamente där det står svart på vitt vad hon önskar. Jag kan också förstå barnens reaktion. Även om du tycker du har haft en nära relation med henne i många år så är barn alltid barn till den avlidne och mycket närmre kan man inte komma. De har en livslång historia och även om de bodde långt bort och inte sågs då ofta så kan de ha haft en nära relation och hörts oftare. Spelar egentligen ingen roll, vilken relation de haft vet du kanske inte helt och det är trots allt deras mamma. Att det blir likställt med en vän kan ju kännas konstigt för dem. Att hon hade en god man tyder väl också på att hon behövde en del hjälp med ekonomi och kanske inte helt kognitivt klar. Men med det sagt så har hon ju skrivit ner sin vilja och sen borde hon berättat för sina barn så det inte kom som en överraskning nu. Å andra sidan hade de då kanske försökt övertala henne att ändra sig. Ur din synvinkel ts tycker jag du ska respektera hennes vilja, ta emot arvet och göra något bra av det för dig och dina barn. 

Svar på tråden Arv från granne, barnen bestrider