Inlägg från: Anonym (Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälder)

Parken

Hej

undrar hur mkt tid era barn får hänga i parken? Mitt barn vill dit hela tiden, efter förskola minst 1 h, på helgen flera timmar och nu även börjat vilja gå dit efter middagen

vad är egentligen rimligt?
    barnet är bara 5 år så jag måste ju följa med, alt andra föräldern.
    barnet har massa saker hemma att leka med, plus går på förskolan.
    så.. hur mkt tid är ni i parken med era barn?

• Svar på tråden Parken
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-20 11:16:51 följande:

Vad innebär parken?
    Vad tycker du barnet ska sysselsätta sig med hemma?
    Mina femåringar ville hoppa studsmatta, cykla och bygga koja i skogen.
    Stannar barnen inomhus är det lätt att de fastnar med skärmar.

Parken är en stor lekpark 
    barnet får gärna bygga kojor (inomhus) sen allt annat måla pyssla lego osv.  Tv får hen gärna titta på en liten stund innan läggning 

men ja inomhuslek är väl tråkigt då antar jag
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (parken) skrev 2025-05-20 11:54:24 följande:
    Låter ju härligt att barnet vill hänga i parken så mycket! Men fattar att det kan bli väl mycket tid som går åt om ni vuxna måste vara med och passa.

Hur ser det ut hemma, kan barnet vara ute och leka där, finns det kompisar? Eller är det detta som barnet vill ha i parken? För om hen inte kan leka ute eller med kompisar hemma så behöver ni avsätta tid för det i parken. 

Sen undrar jag hur långt det är till parken, om barnet skulle kunna gå dit själv en stund eller om det är för långt bort? 

Nej jag skulle aldrig våga låta hen gå ut ensam här tyvärr.   finns heller inga vänner till barnet i huset :( så jag förstår att det sociala sker i parken, men har tänkt att förskolan löser det..

men får försöka låta det vara på samma nivå . Det jobbiga i det hela är ju att jag är introvert (socialfobi)

samtidigt vill jag ju det bästa för barnet så får väl försöka stå ut ändå 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (parken) skrev 2025-05-20 13:07:09 följande:
    Mm, man får stå ut med en del obehag som förälder :( Läste nånstans om att många föräldrar tvingar sig till mycket mer extrovert beteende för sina barns skull än de skulle valt själva. 

Men måste du prata med folk när ni är i parken, det kanske räcker att ditt barn leker med andra? Och om du har en social unge så behöver hen säkert mer än det som erbjuds på förskolan.

Försök att stå ut, för det gynnar ditt barn väldigt mycket att vara i parken, fri och utmanande lek, socialt umgänge, sol och frisk luft. Du kan ändå sätta nåt slags ramar om vad som är lagom tid.

Tex max två timmar per dag på helgen eller nåt, och max en timme efter förskolan, och bara vissa kvällar om det blir sent och ni måste göra annat. 

känner igen föräldrarna där så känns som att jag behöver  vara social 

Men vet att du har rätt , utevistelse överlag är positivt . Får tänka att när hen blir lite äldre kan hen vara ute utan övervakning.

tack så mkt för svar! : uppskattas verkligen 

Svar på tråden Parken