• Anonym (Flickvännen)

Att ha kvar sitt ex nummer?

Som frågan lyder - anser ni att det är rimligt att ha kvar sitt ex nummer i sin telefon? Och vidare då, anser ni att det är rimligt att ta bort personen från sociala medier, men ändå ha kvar personens nummer? 

Personligen anser jag att det absolut kan vara rimligt om man har kvar personen överallt, sociala medier och telefonnummer. Men varför "ha ork" att avfölja personen på Instagram och facebook, men inte ha ork att ta bort numret från telefonlistan? 

(Gäller såklart inte folk med gemensamma barn eller nått) 

• Svar på tråden Att ha kvar sitt ex nummer?
  • Anonym (P)

Jag tycker det är helt rimligt. Men jag rensar heller aldrig telefonlistan, det finns många där som jag aldrig skulle komma på tanken att ringa.

• Anonym (man51)

I vilket åldersspann befinner ni er..? finns det barn med i bilden? Du förstår säkert själv att det kan finnas en mängd fullt adekvata anledningar till att behålla ett "ex" telefonnummer och kontaktuppgifter...

Även om man är ung, inga gemensamma barn, så kanske man vill behålla telefonnumret för att veta vem som ringer..!? Eftersom vi idag lever i ett samhälle där få av oss "memorerar" telefonnummer (när jag var ung så funkade livet så)...

Somliga kanske vill behålla numret för att veta att "då skall jag inte svara"... 

somliga kanske behåller numret för att de utsätts för en massa odrägliga, elaka sms, samtal och känner ett behov av att ha någon form av "kontroll" och i en förlängning polisanmäla...

Sociala medier lämnar jag därhän... själv så lägger jag ingen tid på att grubbla huruvida min nya partner fortsatt följer sina ex, eller för den delen avföljer...

• Anonym (har)
    Anonym (Flickvännen) skrev 2025-05-21 14:59:00 följande:
    Att ha kvar sitt ex nummer?

Som frågan lyder - anser ni att det är rimligt att ha kvar sitt ex nummer i sin telefon? Och vidare då, anser ni att det är rimligt att ta bort personen från sociala medier, men ändå ha kvar personens nummer? 

Personligen anser jag att det absolut kan vara rimligt om man har kvar personen överallt, sociala medier och telefonnummer. Men varför "ha ork" att avfölja personen på Instagram och facebook, men inte ha ork att ta bort numret från telefonlistan? 

(Gäller såklart inte folk med gemensamma barn eller nått) 

Skulle inte ens fundera över det. Rensar aldrig i mina kontakter i telefonen och har ingen aning om vilka kontakter min man har i sin telefon. Vi jobbar med tillit och relation, inte kontroll. 
  • Anonym (Kvinna med koll)

Varför känner du ett behov av att veta exakt vad din kille har för kontakter i sin telefon? 
    Jag är gift sedan ett antal år och har ingen aning om vilka personer min man har sparat numret till i sin telefonbok. Inte för att han döljer det, ibland behöver jag ringa från hans telefon, men det är en total icke-fråga om han har något nummer till något ex kvar. Jag litar på honom, och jag är rätt säker på att han litar på mig. Själv har jag nog ett antal ex i min telefonbok. Rensar typ inte. Har till och med numret till döda personer kvar. Tur att min man inte är lagd åt det överanalyserande hållet.

• Anonym (Flickvännen)
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-05-21 15:19:41 följande:

Varför känner du ett behov av att veta exakt vad din kille har för kontakter i sin telefon? 
    Jag är gift sedan ett antal år och har ingen aning om vilka personer min man har sparat numret till i sin telefonbok. Inte för att han döljer det, ibland behöver jag ringa från hans telefon, men det är en total icke-fråga om han har något nummer till något ex kvar. Jag litar på honom, och jag är rätt säker på att han litar på mig. Själv har jag nog ett antal ex i min telefonbok. Rensar typ inte. Har till och med numret till döda personer kvar. Tur att min man inte är lagd åt det överanalyserande hållet.

Jag o min partner lånar och använder varandras telefoner hela tiden, slöskrollar i varandras kamerarullar, snapar bilder på varandra till kompisar m.m så denna tråd handlar verkligen inte om att jag har något behov av att veta min killes hela kontaktlista haha, it´s not that deep!

Han berättade om hur hans ex på fyllan, skrev ett flörtigt meddelande till honom och så visade han det, o såg att han hade kvar hennes nummer. Så tänkte lite på det o just det i kombination med sociala medier, men orkade inte analysera det djupare eftersom vi ändå lånar varandras telefoner titt som tätt! Tänkte bara att det vore intressant att höra andras take på det :)
  • Anonym (har)
    Anonym (Flickvännen) skrev 2025-05-21 15:31:21 följande:
    Jag o min partner lånar och använder varandras telefoner hela tiden, slöskrollar i varandras kamerarullar, snapar bilder på varandra till kompisar m.m så denna tråd handlar verkligen inte om att jag har något behov av att veta min killes hela kontaktlista haha, it´s not that deep!

Han berättade om hur hans ex på fyllan, skrev ett flörtigt meddelande till honom och så visade han det, o såg att han hade kvar hennes nummer. Så tänkte lite på det o just det i kombination med sociala medier, men orkade inte analysera det djupare eftersom vi ändå lånar varandras telefoner titt som tätt! Tänkte bara att det vore intressant att höra andras take på det :)
    Vad är då ens problemet? 

Andras tankar i sina relationer är väl rätt oväsentlig för hur ni ska ha det.
  • Anonym (Flickvännen)
    Anonym (har) skrev 2025-05-21 16:17:55 följande:
    Vad är då ens problemet? 

Andras tankar i sina relationer är väl rätt oväsentlig för hur ni ska ha det.
    Hade denna tråd varit avsedd att fungera som riktlinjer för mitt förhållande hade jag skrivit det i trådstarten haha. Ställer en generell fråga för att jag va intresserad av vad andra tycker. Jag beskriver min åsikt i slutet men säger aldrig något om att "skulle aldrig vara ok med ett ex kvar i telefonlistan"! Trodde FL kunde fungera som ett diskussionsforum där alla fick lägga fram en egen åsikt och fundering, men tydligen inte...
  • Anonym (Isabella)

Jag skulle kunna tänka mig att man tar bort sitt ex från FB för att man inte vill se hens uppdateringar, men inte tänker på att man har kvar numret i telefonboken. Att ha det innebär ju inte att man ringer personen mer för det... Det är ju två helt olika saker. Jag tycker at det är fullt normalt att göra så, och jag hade nog också gjort det. 

• Anonym (L)

Ser inget konstigt i det egentligen. Som många skriver så kanske man inte rensar sina kontakter. Jag har ingen aning om vilka alla i mina kontakter är. Jag borde rensa men det blir nog ett litet projekt. 

Däremot tog jag bort mitt ex nummer eftersom jag absolut inte ville råka fickringa honom av misstag men det har med honom att göra och inte mina kontaktvanor. 

• Core

Haha, gick in och tittade i telefonlistan. Hade kvar det, tog slut för 16 år sedan, har inte hörts sedan dess 😂

Så, jag ser inte varför det skulle vara något att reflektera över. träffade min nu mer fru strax därefter, vi var kring 20. Har aldrig funderat över om hon har hennes senaste ex nummer kvar, ska fråga när hon går av sitt skift

Svar på tråden Att ha kvar sitt ex nummer?