• Anonym (Less)

Ingen ide att vara ärlig längre idag

Har under hela mitt liv försökt vara så ärlig som möjligt utan att vara påflugen med nyckfulla personangrepps "sanningar" som folk direkt misstänker en för när man skriver om det på nätet.

Det jag syftar på är att det inte verkar finnas några incitament kvar för att faktiskt vara ärlig i samhället längre idag. I kontakt med myndigheter, rättsväsende, arbete, lånföretag osv, listan kan göras oändlig.

Enda gången man helst ska vara ärlig är när det kommer till pengar, för att annars riskerar man att straffas eller bli återbetalningsskyldig. Men observera att det är ett måste för att inte bli straffad. Det går alltså under krav. Och inget mer än så.

Politiker ljuger, företag ljuger, banker ljuger, media ljuger, chefer ljuger, arbetskamrater ljuger, folk ljuger och partners ljuger, alla ljuger ju i princip!

Jag ger upp från och med nu. Det är ingen ide att vara ärlig och försöka göra rätt för sig alls längre. Man förlorar så jävla hårt på det ärligt talat.

Jag ringde ett samtal för att göra rätt för mig och blir bemött som att jag var dum i huvudet. Personen kom med en helt galen kommentar och även sa att, "det hade varit bättre att du inte ringde alls och ändå hade gjort det. Men nu när jag vet om det så går det inte."

Fy fan vilken värld man fastnat i. Är så jävla less och trött på alltihop.

• Svar på tråden Ingen ide att vara ärlig längre idag
  • Anonym (Mmm)

Kan det vara din psykiska ohälsa som spelar in?

Jag uppfattar nämligen inte samhället på samma sätt. 

• Anonym (Less)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-05-21 15:20:38 följande:

Kan det vara din psykiska ohälsa som spelar in?

Jag uppfattar nämligen inte samhället på samma sätt. 

Nej, min psykiska ohälsa har uppkommit på grund av allt jag skrev om och en våldsam uppväxt. Men det som har varit genomgående genom allt är att många, alltför många ljugit.

Vi vet ju alla att exempelvis Swedbank är en bank som ljuger, åker dit gång på gång, vi vet att politiker lovar saker men sedan inte håller det. (en del säger att det inte räknas som en lögn) fast det är det ju i grunden. Media låter ljuger genom att låtsas om att de inte vet att folk är partiska i saker som ska anses vara neutralt. Chefer har ljugit flera gånger, flera chefer, arbetskollegor har ljugit för att de är för fega för att stå upp för sanningen, folk har ljugit för att dra till sig fördelar, är du ärlig inom rättsväsendet så riskerar du att straffas, man ska alltså ljuga helt enkelt, man läser konstant om otroheter (vilket fyller att partners ljuger), man läser även om att de som har ljugit på sina CV men ändå får vara kvar på sina arbeten. Lögner sker dagligen och överallt. 

Den närmaste jag har sitter och ljuger hela tiden. Familj medlemmar ljuger (även att det inte drabbar mig i ett av fallen). Människor bara ljuger hela jävla tiden! Eller uppmanar till att man ska ljuga eller straffar för att man är ärlig. 

Svar på tråden Ingen ide att vara ärlig längre idag