• Anirac

Jobbig sorg efter min katt somnat in

Den 28/4 2025 fick jag låta min underbara fina Lina somna in för hennes njurar slutade fungera och hon blev jätte dålig så den enda utvägen var
    att låta henne somna in för hon skulle fylla 15 år vilket är ganska långt liv
    för en katt.
    Hon var den som alltid mötte mig i dörren och hon var lika glad att se mig
    varje gång och nu är det ingen där innanför dörren som möter mig och det
    är så tomt och tyst när hon inte finns här längre
    Jag har förlorat många vänner men den sorg som jag har för min katt är
    på en helt annan nivå och jag lär nog aldrig komma över den känns det som.
    Hon var den som gjorde mitt liv värt att leva igen och så mycket kärlek och värme hon mig gav och hon var alltid den som kom och tröstade mig om jag mådde dåligt men nu är det så tomt och tyst här hemma, finns det någon som har genomgått samma sak och hur hanterade ni sorgen efter ett husdjur ?

• Svar på tråden Jobbig sorg efter min katt somnat in
  • Anonym (Matte)

Börjar med att beklaga förlusten av din Lina. Jag har förlorat många i mina dagar, både människor och djur och ja sorgen och saknaden gör ont. Det enda jag kan lova dig är att det kommer inte alltid göra så ont som det gör idag, den akuta smärtan kommer att lana av med tiden. 

Mitt råd jag kan ge dig är att tillåt dig att sörja och om någon är klumpig nog att säga "det var bara en katt" så försök att inte ta åt dig. Ett husdjur som man levt med och som har skänkt så mycket kärlek och glädje är aldrig "bara" för oss som upplevt det. 

Med tiden kanske du vill skaffa en ny vän i din vardag. Och nej, ingen katt kommer kunna ta Linas plats i ditt liv och det är inte det jag menar heller. Men jag ska inte neka till att när jag förlorat djur (haft både hundar och katter) så har tomrummet kunnat fyllas lite av en ny liten individ som också har uppskattat min kärlek och omtanke.

Men som sagt, tillåt dig att sörja!

• Lynx123

Känner med dig! Det är jättesvårt att förlora sin pälskling.

Jag är övertygad om att din lilla tjej fick ett underbart liv med dig - hon hade tur att ha dig som matte.

Styrkekramar

Svar på tråden Jobbig sorg efter min katt somnat in