Inlägg från: Anonym (Patrik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Patrik)

Hur vinner man mot hyresvärden? Hack i golvet

Hur gammal är lägenheten? Hur länge har du bott där? Är lägenheten gammal och om du själv bott väldigt länge. Borde det räknas som naturligt slitage.

On du inte bott där länge och lägenheten i sig inte är väldigt gammal. Så är det nog bara att betala. Så dom anser att du bidragit med slitaget.

Tror att efter 20 år eller något sådant. Måste hyresvärden göra vissa saker i lägenheten. Vilket involverar att byta ut golv , parkett etc.  

Så det beror mer på tiden överlag. Ju längre du bott och åldern på byggnaden. Desto mer naturligt slitage.

• Anonym (Patrik)
    Anonym (B) skrev 2025-05-22 16:22:02 följande:

Ord mot ord. De har jurister och råd att driva det vidare. 

Är du med i Hyresgästföreningen? I så fall vänd dig dit. 

Annars får du se det som en dyrköpt läxa. 

Finns fortfarande regler som även hyresvärden måste anpassa sig efter. Se mitt tidigare inlägg.

Hyresgästföreningen är värdelösa numera. Om TS har råd, kontakta advokat. Men som jag skrev om det inte är naturligt slitage. Blir man oftast skyldig att betala. Om man inte bott så länge.
  • Anonym (Patrik)
    Anonym (Upprörd) skrev 2025-05-22 16:27:20 följande:

De var där och tittade, jag kan väl inte hållas ansvarig för att de inte skrev ner det? Jag bodde där ca två år, lägenheten är från 50-talet, men renoverades några år innan jag flyttade in.

Då är du garanterat betalningsskyldig. Om det renoverats nyligen. Du har skyldighet att bevara lägenheten i det skicket di flyttade in i.

Om man bortser från det jag skrev tidigare. Naturligt slitage, som uppstår när man bott väldigt länge. Då talar vi kanske minst 10-15 år.
Svar på tråden Hur vinner man mot hyresvärden? Hack i golvet