• Anonym (Millase)

Han vill betala allt

Träffar en kille sedan snart två år. Hans familj kommer från mellanöstern men är väldigt integrerade i det svenska samhället. Jag är typiskt svensson svensk så visst har det varit lite kulturkrockar. Hans familj är oerhört generösa och omhändertagande på alla sätt. Min kille fick tex en bil av sina föräldrar när han tog examen och vi fick en resa när vi förlovade oss. 

Min kille är väldens största gentleman, jag skojar inte. Han har alltid betalat för oss båda när vi ska göra något tillsammans, jag får liksom inte ens röra min plånbok. Om vi shoppar tillsammans så betalar han det också.

Vi ska nu bli sambos och jag ville ta ekonomi-snacket innan vi bestämde oss. Vi ska köpa en lägenhet och då båda äger idag så har vi varit på banken och kommit överens om att dela kontantinsatsen och ägandet av bostaden 50/50. 

Jag tycker att vi ska dela lika på alla kostnader (om vi tjänar lika) eller dela procentuellt om lönen skiljer sig mycket. Men han vill inte berätta hur mycket han tjänar och vägrar låta mig betala (han är högutbildad och arbetar väldigt mycket). Han säger att jag kan betala för maten som vi äter hemma och mina personliga utgifter, men att han står för resten inklusive min del av bostadslånet. 

Jag litar på honom och vi ska gifta oss nästa sommar. Men en väninna skrämde upp mig och menade att jag ska prompsa på att skriva samboavtal nu och äktenskapsförord sen som skyddar mig. Att han inte ska kunna hävda att han betalat allting och kräva tillbaka det retroaktivt.  

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Han vill betala allt
  • Anonym (M)

Om ni ska äga bostad tillsammans och sedan gifta er och skaffa familj så hade jag krävt alla korten på bordet nu innan. 

Det är viktigt när man äger bostaden tillsammans och har familj att båda har insyn i ekonomin eftersom den påverkar båda två. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (M) skrev 2025-05-23 10:19:38 följande:

Om ni ska äga bostad tillsammans och sedan gifta er och skaffa familj så hade jag krävt alla korten på bordet nu innan. 

Det är viktigt när man äger bostaden tillsammans och har familj att båda har insyn i ekonomin eftersom den påverkar båda två. 

Håller helt med.
    Du (TS) vill inte sitta i en situation sen där han har stått för allt av värde som han då kommer hävda att han ska ha/han äger medan dina pengar har gått till mat och förbrukningsvaror.
    Om någon inte ville dela sina ekonomiska förutsättningar med mig hade det varit en röd flagga.

Egna sparpengar, kanske inte så nödvändigt. Då kan man skriva äktenskapsförord om att det som var och en tar med sig ska fortsätta att vara enskild egendom. Om man sen vill dela med sig ändå så är det fritt fram men då har man grundförutsättningarna klara.
    Men för det löpande sen, vad man har för inkomst, större inköp, lån, sparanden,  fördelning månadsvis mm. Det skulle vara superviktigt att vi gjorde tillsammans. 
  • KimLinnefeldt

Tråkigt att prata om sånt innan man flyttar ihop eller gifter sig. Men det är nödvändigt, ett sätt att vaccinera sig mot framtida möjliga bekymmer. 

Folk från andra kulturer kan ibland ha en tradition att bjuda varandra, vilket svetsar samman en släkt. De tänker att det jämnar ut sig i längden. Men vi svenskar har svårt för att känna att vi har en skuld, att vi ligger på minus ekonomiskt. Blir vi bjudna så måste vi bjuda igen, så att skulden betalas.

Trist att han inte vill berätta hur mycket han tjänar, det förstår jag inte. Men sätt ner foten nu och kräv en ordning som du kan leva med. Annars kan det gå åt pipsvängen senare.

Ett vanligt sätt är att båda sätter in en summa varje månad på ett gemensamt konto, och så betalar man gemensamma kostnader ur det kontot. Utan att vara petnoga. Sen har var och en sin egen ekonomi också.

Jag tycker i princip att den som tjänar mest kan betala in mer på det gemensamma kontot.

• Lynx123

Det är absolut viktigt att alla korten kommer på bordet innan ni gör något seriöst.

Har själv levt i en kultur där många män beter sig så och det är inte alltid oproblematiskt. Det handlar ofta om att behandla kvinnan som en ägodel och med tiden kan det komma med krav tex. på att hon inte ska jobba eller att hon förväntas sköta hemmet eftersom han betalat för allt.

Så nej, gå inte med på vad som helst. Det är dessutom bara bra för en relation att båda har en jämlik roll.

• Anonym (H)

Planerar ni att skaffa barn? Tänker han fortsätta att jobba lika mycket? Det snacket behöver ni verkligen ta, så ni inte felaktigt förväntar er saker av varandra. 

• Kludd o Sudd
    Lynx123 skrev 2025-05-23 11:16:29 följande:

Det är absolut viktigt att alla korten kommer på bordet innan ni gör något seriöst.

Har själv levt i en kultur där många män beter sig så och det är inte alltid oproblematiskt. Det handlar ofta om att behandla kvinnan som en ägodel och med tiden kan det komma med krav tex. på att hon inte ska jobba eller att hon förväntas sköta hemmet eftersom han betalat för allt.

Så nej, gå inte med på vad som helst. Det är dessutom bara bra för en relation att båda har en jämlik roll.

Håller med där.
    TS, kan du se förbi den där mysiga känslan av att bli bortskämd och se lite krasst på saken?

Bjuder han dig eller kontrollerar han dig? Dessa två kan väldigt lätt hänga ihop (säger inte att det måste vara så i just hans fall). 

Är oberoende och jämlikhet viktigt för dig? Se dig själv om tio år, var vill befinna dig utifrån den frågan? Vilka options vill du ha om du plötsligt blir ersatt med nån annan?

Det du kommer fram till är en bra vägledning i hur du bör agera nu.
  • Anonym (Åsa)

Han kan inte kräva några pengar retroaktivt, men om ni ska bo tillsammans, gifta er etc måste du naturligtvis veta båda era inkomster och utgifter. Du behöver inte veta vad han har på sparkonto om han inte vill berätta för det är bara hans pengar, men det som rör gemensamma utgifter och hur de finansieras måste du veta.

Dela allt 50/50 och om han visar sig tjäna mycket mer än du kan han ju betala in lite mer till gemensamma utgifter eller betala semestrar, utemiddagar etc. 

• Anonym (Em)

Jag hade aldrig gift mig eller flyttat ihop utan att ha inblick i den andres ekonomi eller koll på hur lagarna vid separation ser ut. Sen är det fritt fram hur man vill lägga upp livet rent ekonomiskt, det viktigaste är att man är överens.

• Anonym (Em)

Tänk om han har skulder och saknar täckning för sin generositet t ex?

• KimLinnefeldt
    Anonym (Em) skrev 2025-05-23 11:54:17 följande:

Jag hade aldrig gift mig eller flyttat ihop utan att ha inblick i den andres ekonomi eller koll på hur lagarna vid separation ser ut. Sen är det fritt fram hur man vill lägga upp livet rent ekonomiskt, det viktigaste är att man är överens.

...och att man är överens på djupet, verkligen överens. Inte bara några ord för husfridens skull.
Svar på tråden Han vill betala allt