Han vill betala allt
Träffar en kille sedan snart två år. Hans familj kommer från mellanöstern men är väldigt integrerade i det svenska samhället. Jag är typiskt svensson svensk så visst har det varit lite kulturkrockar. Hans familj är oerhört generösa och omhändertagande på alla sätt. Min kille fick tex en bil av sina föräldrar när han tog examen och vi fick en resa när vi förlovade oss.
Min kille är väldens största gentleman, jag skojar inte. Han har alltid betalat för oss båda när vi ska göra något tillsammans, jag får liksom inte ens röra min plånbok. Om vi shoppar tillsammans så betalar han det också.
Vi ska nu bli sambos och jag ville ta ekonomi-snacket innan vi bestämde oss. Vi ska köpa en lägenhet och då båda äger idag så har vi varit på banken och kommit överens om att dela kontantinsatsen och ägandet av bostaden 50/50.
Jag tycker att vi ska dela lika på alla kostnader (om vi tjänar lika) eller dela procentuellt om lönen skiljer sig mycket. Men han vill inte berätta hur mycket han tjänar och vägrar låta mig betala (han är högutbildad och arbetar väldigt mycket). Han säger att jag kan betala för maten som vi äter hemma och mina personliga utgifter, men att han står för resten inklusive min del av bostadslånet.
Jag litar på honom och vi ska gifta oss nästa sommar. Men en väninna skrämde upp mig och menade att jag ska prompsa på att skriva samboavtal nu och äktenskapsförord sen som skyddar mig. Att han inte ska kunna hävda att han betalat allting och kräva tillbaka det retroaktivt.
Vad ska jag göra?