Anonym (Hm) skrev 2025-05-23 11:13:45 följande:
Du beskriver en klassisk tonåring med allt vad det innebär. Såklart vill man inte att de struntar i skolan och kommer sent, men det du beskriver låter så vanligt det bara kan bli. när jag såg rubriken trodde jag inlägget skulle rikta sig mer in på eventuella kriminella spår. Du kan bara göra ditt bästa som förälder här, precis som många innan, samtidigt och efter dig 😌
Fast nej. De tror idag att det är så de ska bete sig. Att det är klassiskt tonårsbeteende. Det är sådant som syns i flödet på ex tiktok. Jag har också tonåringar, jag vet. De till och med hänvisar dit själva.
Mina ungar har försökt göra en del sådant också men vi tolererade inte det. Skulle de inte vara i tid på lektioner, skolka så hade vi gjort livet obekvämt. Jag hade följt med dem till skolan. Bara där hade mitt jämnåriga barn kreverat. Dra in månadspeng och mobil är också två saker man kan ta till. Det är ingen rättighet att ha någon av dem. Det är en möjlighet om man sköter sig.
Måste hon sminka sig så får ni under en period kanske se till att väcka henne tidigare antingen genom att ni fysiskt väcker henne eller gömmer väckarklockor i hennes rum. Det sista funkar! Jag har i omgångar gömt en liten enerverande väckarklocka vi har. De brukar skärpa till sig för de gillar inte den heller.
Att inte gå på gympan gör att man riskerar ofullständiga betyg och inte komma in på gymnasiet.
Hon måste få ansvar och uppdrag hemma. Se till att hon gör saker hemma. Städa badrum, gå ut med hunden, planera och laga mat, tvätta osv. Givetvis inte allt på en gång.
Sakta men säkert ser ni till att hon steppar upp.