Fixar inte vardagen (mammaledig)
Anonym (Desperat mamma) skrev 2025-05-23 16:05:40 följande:
Fixar inte vardagen (mammaledig)föräldraledig med min förstfödda bebis på 6 månader och jag mäktar inte med den vanliga vardagen?
Det börjar redan på morgonen. Jag har en ögonsjukdom som innebär att jag behöver ha värmande ögonmask på mig i 10 min varje morgon och egentligen kväll också men jag gör aldrig det på kvällen pga hinner/orkar inte.
Ofta får jag strunta i det då det inte funkar eftersom min sambo inte orkar ta hand om vår bebis på morgnarna (han har ADHD och säger att han inte klarar av att gå upp så tidigt på morgonen). Och så fort jag går upp så brukar vår son vakna så det är inte ett alternativ att göra det innan han vaknat.
Sen ska man göra frukost till lillen och till mig och innan dess byta blöja. Det tar lång tid det här och tar mycket energi!
Sen äta. Först matar jag sonen. Sen äter jag själv. Men han vill gärna sitta i mitt knä under tiden = svårt att äta då. Mitt i allt spyr/bajsar sonen eller så blir han trött och vill sova = får avbryta min frukost
Sen äter jag upp frukosten. Lillen sover en stund. Vaknar. Vi leker lite. Byter blöja. Borstar tänderna. Och sen försöker jag göra lunch nånstans där. Men det är kaos överallt för disken från frukosten har jag inte hunnit ta rätt på. Och tvätten hopar sig. Och energin = 0.
Jag får inte någonting att gå ihop alls men mitt fokus är att se till att sonen får sina behov tillgodosedda och att han har det bra. Så jag kommer ju i handra hand vilket innebär att jag ibland glömmer/struntar i lunch samt borsta tänderna och sådär.
Min sambo kommer hem sent varje kväll också. Ofta runt 18:30/19 eller ännu senare. Han åker till jobbet vid 08.
Hur gör ni andra? Ska tilläggas att jag misstänker att jag har ADD vilket gör att allt känns ännu svårare.
/desperat mamma
Mitt tips, slappna av!
Disk spelar ingen roll och tvätt spelar ingen roll. Umgås med din bebis och skit i resten. Du är föräldraledig för att ta hand om er bebis, inte för att agera tvätterska eller städerska. Föräldraledig = bebis
Inget annat.