• Anonym (Hmm)

Han tjänar dubbelt så mkt

Är det rimligt att vi delar 50/50 på allt? Han unnar sig själv fina grejer hela tiden, dyra teknik/musikprylar, kläder m.m. medan jag ibland inte kan sova för jag har så mycket ångest kring pengar. Jag jobbade tidigare som grafisk designer men efter att företaget konkade så hade jag svårt att få jobb (branschen är svintuff just nu) så jag kom fram till att det klokaste vore att sadla om. Jag pluggar alltså nu och jobbar extra vissa helger. Jag har en autoimmun sjukdom som gör mig väldigt trött så ibland behöver jag verkligen bara få sova på helgerna. Han vill att vi ska köpa hämtmat, gå på spelningar etc och jag säger att jag inte kan följa med pga att jag har lite pengar och då slutar det med att han säger ?okej då gör vi inte så? eller ? jag kan gå själv? 

Ibland känner jag bara, varför kan han inte bara hjälpa mig? Vi gifte oss efter 1 år tillsammans och jag inser att det kanske var för tidigt. Vi ska ner till hans bror för att fira hans brorsons student och jag känner att jag egentligen inte har råd med resan men jag vill inte säga något. Jag har inte klippt mig på över ett år nu, försökt toppa mig själv och han fattar någonstans att det är för att jag inte har pengar. Jag blir ledsen att han inte erbjuder sig att iallafall kanske ta mer på hyran just nu. Jag mår så dåligt av det här och har påpekat flera gånger om vi kan flytta till någonstans med billigare hyra (vi bor i Stockholm) 

• Svar på tråden Han tjänar dubbelt så mkt
  • Anonym (Hmm)

Han tar alltid från vårt gemensamma konto och är det slut där så säger han:?vi måste föra över mer?om vi någonsin äter ute kan han inte bjuda på det. 
    Han kan aldrig ta en middag etc. Han har precis fått en löneökning men det kvittar.  

Hade jag tjänat mer hade jag inte brytt mig men våra gemensamma pengar snålar han inte direkt på. Han är vegan och köper dyra halvfabrikat (färska) medan jag tänker mer ekonomiskt då vi handlar. Han är ensambarn så jag tänker att det kan bero på att han aldrig behövt bry sig om någon annan men jag känner mig inte direkt som hans fru. Jag önskar att han kunde se min situation för vad den är och hjälpa mig. Kanske betala mer av hyran iallafall. 

Hur har ni det som har en partner som tjänar mer? 

• Anonym (Steff)

Det låter inte kul. Mitt råd är att dumpa innan barn blir till. Livet kommer inte bli roligt med en sådan vid din sida genom svåra tider. Dumpa och välj noggrannare nästa gång 

• Anonym (Steff)

Strunta i hans brorsas grej om du inte har råd. Säg som det är att dina pengar räcker inte till. 

• Anonym (Snål man = tappad sexuell attraktion till honom)

Jag har också en autoimmun sjukdom och min sambo tjänar mer än dubbelt så mycket som mig. Min sambo brukar betala hela hyran + elen själv (ca 11.000 kr/månad). Såhär har det sett ut i över 10 års tid nu.
    Maten delar vi ungefär lika på. Om vi ska göra något kul tillsammans, tex äta ute eller gå på bio, så brukar min sambo bjuda mig. Dock händer det bara ca en gång per månad eftersom jag måste vila ganska mycket på fritiden pga av min autoimmuna sjukdom. Utan min sambo hade jag levt på existensminimum. Jag har dock inga problem med att leva på så lite pengar eftersom jag inte kan hitta på så mycket och eftersom  jag måste vila mycket utöver mitt deltidsjobb.

Hade min sambo varit så snål som du beskriver att din sambo är, så hade jag tappat min sexuella attraktion till honom, och då hade relationen varit dödsdömd.

Till er som har åsikter om vårt upplägg: Jag och min sambo älskar varandra, vi är varandras bästa vänner och vi bryr oss om varandra. Vi vill ge varandra det bästa på alla sätt och vis. Det gäller åt båda hållen.

Det finns vissa karaktärsdrag som jag finner sexuellt avtändande hos en man, och snålhet är ett av dem.

• Anonym (Jenna)

Hur kan ni ha delad ekonomi med så stora skillnader? 

Ta genast upp med honom att din förändrade ekonomisk förutsättning och att ni måste förändra fördelningen. Ni är dessutom gifta?? Ni er alltså i lagens namn på sätt och vis en ekonomisk enhet. 

Till ett gemensamt konto lägger man procentuellt in i motsats till inkomst. 

För enkelhetens skull kan man också ha till hälften delad ekonomi. Det betyder att ni lägger in vad som precis täcker hyra, mat (inte restaurangbesök), gemensamma räkningar. Saker man måste betala helt enkelt. Resten gör man vad man vill med. De gemensamma pengarna går i detta fallet inte till nöjen mm. Vill han gå på konsert får han bjuda sin FRU, ve och fasa eller gå själv.

Planerar du barn med den här mannen? Se till att ha löst dessa frågor tills dess. 

Slutligen, säg att ni gemensamt lyssnar på detta avsnitt: www.sverigesradio.se/avsnitt/gemensam-eller-delad-ekonomi-hur-fordelar-man-pengarna-i-en-parrelation 

Där tar experter och ekonomer upp vad som är en rimlig fördelning. Er är helt orimlig, oschysst och gränsar till ekonomisk misshandel. Det är allvarligt eftersom om fördelningen fortsatt ser ut såhär så kan det lämna dig i en utsatt position i fall av ytterligare gemensamt ägande som fastigheter, lån mm. Löser ni inte detta skulle jag överväga skilsmässa innan det finns barn och bolån med i bilden. 

• Anonym (Tretorn)

Förr var det självklart att mannen skulle ha betalt. Med dagens samhällsklimat är det upp till individen.

Din man vill uppenbarligen inte försörja dig. Du måste avgöra själv hur du ställer dig inför detta faktum.

• Anonym (Tretorn)
    Anonym (Snål man = tappad sexuell attraktion till honom) skrev 2025-05-24 05:32:36 följande:

Det finns vissa karaktärsdrag som jag finner sexuellt avtändande hos en man, och snålhet är ett av dem.

Jag var tillsammans med en kvinna som tog ett rejält steg på lönetrappan för ett par år sen. Jag tjänar bra, men hon låg ändå 20k över mig och dessutom ärvde hon en rejäl slant. Det slutade med att det tog slut och min upplevelse var att det faktiskt blev obalans i ekonomin mellan henne och mig.

• Anonym (Snål man = tappad sexuell attraktion till honom)
    Anonym (Tretorn) skrev 2025-05-24 06:25:13 följande:

Jag var tillsammans med en kvinna som tog ett rejält steg på lönetrappan för ett par år sen. Jag tjänar bra, men hon låg ändå 20k över mig och dessutom ärvde hon en rejäl slant. Det slutade med att det tog slut och min upplevelse var att det faktiskt blev obalans i ekonomin mellan henne och mig.

Menar du att faktumet att du tjänade såpas mycket mindre än henne (trots att du tjänade bra), gjorde att hon tappade sexuell attraktion till dig? Dvs att en mans attraktionskraft delvis bestäms av vad han kan tillföra en kvinna i ekonomisk standard? Det är nämligen min tolkning och så jag ser det.
  • Anonym (Tretorn)
    Anonym (Snål man = tappad sexuell attraktion till honom) skrev 2025-05-24 06:42:00 följande:
    Menar du att faktumet att du tjänade såpas mycket mindre än henne (trots att du tjänade bra), gjorde att hon tappade sexuell attraktion till dig? Dvs att en mans attraktionskraft delvis bestäms av vad han kan tillföra en kvinna i ekonomisk standard? Det är nämligen min tolkning och så jag ser det.
    Jag säger inte att det är så för alla, bara att risken att relationen blir lidande är större om kvinnan har betydligt mer pengar än tvärtom.

Vi var ihop i över 10 år och innan arv och en högre lön var det inga problem. Sen kan det ju ta slut ändå efter 10 år. 
  • NinniQX

Prata med din man att ni ska betala efter hur ni tjänar och inte 50/50. Hur kom ni ens fram till det och varför gick du med på det? Prata som sagt med honom att det måste ändras för det ska bli lika för er båda. Det är ju inte meningen att han ska leva loppan och du ligger och har ångest över pengar. Sen vad är det för en man som du har gift dig med! Han ser att du inte har pengar och han tycker på axlarna. 

Svar på tråden Han tjänar dubbelt så mkt