• Anonym (Hmm)

Han tjänar dubbelt så mkt

Är det rimligt att vi delar 50/50 på allt? Han unnar sig själv fina grejer hela tiden, dyra teknik/musikprylar, kläder m.m. medan jag ibland inte kan sova för jag har så mycket ångest kring pengar. Jag jobbade tidigare som grafisk designer men efter att företaget konkade så hade jag svårt att få jobb (branschen är svintuff just nu) så jag kom fram till att det klokaste vore att sadla om. Jag pluggar alltså nu och jobbar extra vissa helger. Jag har en autoimmun sjukdom som gör mig väldigt trött så ibland behöver jag verkligen bara få sova på helgerna. Han vill att vi ska köpa hämtmat, gå på spelningar etc och jag säger att jag inte kan följa med pga att jag har lite pengar och då slutar det med att han säger ?okej då gör vi inte så? eller ? jag kan gå själv? 

Ibland känner jag bara, varför kan han inte bara hjälpa mig? Vi gifte oss efter 1 år tillsammans och jag inser att det kanske var för tidigt. Vi ska ner till hans bror för att fira hans brorsons student och jag känner att jag egentligen inte har råd med resan men jag vill inte säga något. Jag har inte klippt mig på över ett år nu, försökt toppa mig själv och han fattar någonstans att det är för att jag inte har pengar. Jag blir ledsen att han inte erbjuder sig att iallafall kanske ta mer på hyran just nu. Jag mår så dåligt av det här och har påpekat flera gånger om vi kan flytta till någonstans med billigare hyra (vi bor i Stockholm) 

• Svar på tråden Han tjänar dubbelt så mkt
  • MammaKajsa

Hej Ts

Nej, det är inte rimligt att ni betalar 50/50. Det är inte lagligt heller.

Som gifta har man ömsesidig försörjningsplikt, det är inskrivet i Äktenskapsbalken 6 kap §1. Där står det tydligt att makarna ska bidra till det gemensamma hushållet utifrån sin förmåga, inte nödvändigtvis 50/50.

Att du får ångest över pengar medan han fortsätter leva som vanligt utan att ta ansvar för din och därmed er gemensamma ekonomi är ju vansinnigt fel!

Lätt för mig att säga, men sätt ner foten TS! Kräv att ni snarast bokar ett samtal med kommunens budget- och skuldrådgivning för att sätta en rättvis budget tillsammans. Då blir det tydligt att måste betala mer, och att det inte är en "snäll gest" utan en skyldighet han har som gift.

Du förtjänar inte att behöva ha ångest för att ha råd att klippa dig samtidigt som han köper dyra teknikprylar utan att blinka. 

Kapitel 6, §1:

"Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses."

• Anonym (F)

Jobbar inom finansbranschen (mer specifikt fonder) och var dag har vi rapporter hit och rapporter dit om hur utsatta kvinnor är rent ekonomiskt. Både när de är singla och när de är ihop. Du måste också tänka på att bortsett från allt han unnar sig har han både bättre pension, och antaligen 1-2 miljoner sparade på indexfonder. 

Mitt råd är att oavsett utgångspunkt, ekonomin ska delas procentuellt baserad på köpkraft. Du är dessvärre inte i en jämställd relation - och det faktum att han inte själv har tagit tag i detta låter som att han utnyttjar dig ekonomiskt- din 50% är inte hans 50% och vem som helst borde förstå. Inte nog med att ni ska dela procentuellt, om ni någon gång planerar att leva med varandra långsiktigt borde ni se över att relationen och er syn på gemensamma ekonomin blir mer jämställt. 

Och du ska börja ta tag i ditt sparande ASAP

• Anonym (F)

Ursäkta, jag missade detta - men om hans spontana reaktion på att du erkänner att du inte har råd är att han gör det själv eller ni inte gör det alls betyder att han absolut inte ser dig värd pengarna eller vill spara de för sig själv, alt har diverse spelberoenden eller liknande.

För när det väl kommer till ett långsiktigt förhållande är det väldigt konstigt att bortse ens partners ekonomiska situation och liksom leva i sina separata bubblor, speciellt med tanke på din sjukdom osv. 

Jag hade haft en real talk med den här mannen och sedan lämnat killen för om han inte ser mig värd att köpa mat själv och ta bort ekonomiska bördan när jag är sjuk och letar efter jobb -dvs gör så gott jag kan- då är han antagligen där för att spendera tiden och ingen djup karl direkt. 

• Anonym (F)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-05-23 23:50:21 följande:

Han tar alltid från vårt gemensamma konto och är det slut där så säger han:?vi måste föra över mer?om vi någonsin äter ute kan han inte bjuda på det. 
    Han kan aldrig ta en middag etc. Han har precis fått en löneökning men det kvittar.  

Hade jag tjänat mer hade jag inte brytt mig men våra gemensamma pengar snålar han inte direkt på. Han är vegan och köper dyra halvfabrikat (färska) medan jag tänker mer ekonomiskt då vi handlar. Han är ensambarn så jag tänker att det kan bero på att han aldrig behövt bry sig om någon annan men jag känner mig inte direkt som hans fru. Jag önskar att han kunde se min situation för vad den är och hjälpa mig. Kanske betala mer av hyran iallafall. 

Hur har ni det som har en partner som tjänar mer? 

Ursäkta fellow kvinna, har du gått och gift dig med en karl som knappt tar fram kortet på en restaurang? Vem har fått dig att tro att du inte förtjänar bättre? Know your worth, han säger rakt ut att han inte ens litar på att bjuda dig på något dvs han litar inte ens på att du kan betala tillbaka det. 

Är det ni verkligen gifta? Var det liksom seriöst? För jag undrar hur länge han har varit så och du har tyckt att det var ok och sedan gick det så långt att du till och med gifte dig med en man som verkligen har signalerat att han är 1. snål 2. inte ser dig värd pengarna 3. litar inte på din förmåga att betala tillbaka och klara dig 4. utnyttjar dig ekonomiskt?
  • Just Precis

Låter helt sjukt. Ok tidigt i en relation att ha separat ekonomi kanske men ni är ju gifta och har valt ett liv IHOP?! Sida vid sida? Det kräver ju samma frihet och flexibilitet genom bla ekonomiska förutsättningar.

Vi kör in hela våra löner på samma konto, betalar alla fasta utgifter, större inköp till hemmet eller barnen, samt sätter av en pott för mat och bensin. Pengarna som blir över delar vi 50/50, dessa gör vi vad vi vill med, tex kläder, frisörbesök, eget sparande.

Systemet innebär att vi alltid har samma marginaler i början av månaden, för tex restaurangbesök etc.

Systemet bygger också på att vi tycker att vår partner lägger sin tid och energi på bra och relevanta grejer, oavsett vad det för tillfället genererar i lönekuvertet, och att det därför känns rimligt att den ena i perioder betalar för den andras marginaler. 

Det känns som att du behöver prata med din man om vad din han tycker att din tid och energi är värd jämfört med hans, och vad ett liv ihop betyder för honom. Dags för en reality check.

• Anonym (F)
    Anonym (Tretorn) skrev 2025-05-24 06:17:19 följande:

Förr var det självklart att mannen skulle ha betalt. Med dagens samhällsklimat är det upp till individen.

Din man vill uppenbarligen inte försörja dig. Du måste avgöra själv hur du ställer dig inför detta faktum.

Att försörja och att vara en person som behandlar någon med respekt är inte samma sak. Till och med vänner tar fram kortet och bjuder varandra på saker i stunden för de vet att swishen kommer tillbaka. Och lite märkligt att försöka leva med en viss standard och dessutom 50/50 med någon han inte har råd, har de gått in tillsammans med olika ståndpunkter får de lägga upp det så det inte blir kalas för ena och lidande för den andra. Det är inte att försörja, det handlar om att leva tillsammans. Något som grottmänniskor också lanserade när de började dela dagens jakt med varandra oavsett hur mycket de hade jagat så åt de tillsammans. 
  • Anonym (H)

Nej, det är inte rimligt men samtidigt är det helt okej att ha separat ekonomi. Det förutsätter dock att man lägger ribban efter den som tjänar minst, annars får den andra täcka upp. 

Vad var överenskommelsen från början?

• tomorrow
    Just Precis skrev 2025-05-24 08:56:32 följande:

Låter helt sjukt. Ok tidigt i en relation att ha separat ekonomi kanske men ni är ju gifta och har valt ett liv IHOP?! Sida vid sida? Det kräver ju samma frihet och flexibilitet genom bla ekonomiska förutsättningar.

Vi kör in hela våra löner på samma konto, betalar alla fasta utgifter, större inköp till hemmet eller barnen, samt sätter av en pott för mat och bensin. Pengarna som blir över delar vi 50/50, dessa gör vi vad vi vill med, tex kläder, frisörbesök, eget sparande.

Systemet innebär att vi alltid har samma marginaler i början av månaden, för tex restaurangbesök etc.

Systemet bygger också på att vi tycker att vår partner lägger sin tid och energi på bra och relevanta grejer, oavsett vad det för tillfället genererar i lönekuvertet, och att det därför känns rimligt att den ena i perioder betalar för den andras marginaler. 

Det känns som att du behöver prata med din man om vad din han tycker att din tid och energi är värd jämfört med hans, och vad ett liv ihop betyder för honom. Dags för en reality check.

Hur gör ni med sparanden? Om din partner går i en relation med större kapital, och sedan så börjar ni dela så här, hur kompenserar ni för att du kommer alltid ligga efter (om du gick in med mindre sparkapital) jämfört med honom? Har du privatsparande? Privat buffert och liknande?
  • Anonym (Anno Nym.)
    NinniQX skrev 2025-05-24 07:30:18 följande:

Prata med din man att ni ska betala efter hur ni tjänar och inte 50/50. Hur kom ni ens fram till det och varför gick du med på det? Prata som sagt med honom att det måste ändras för det ska bli lika för er båda. Det är ju inte meningen att han ska leva loppan och du ligger och har ångest över pengar. Sen vad är det för en man som du har gift dig med! Han ser att du inte har pengar och han tycker på axlarna. 

Intressant det där, hur kommer du fram till att man ska betala hur mycket man tjänar och på vad?

Och hur gör man vid en separation, hur delar man då?

• Anonym (Anno Nym.)

Det framgår inte vad ni tjänar eller har för levnadskostnader.

Lönen som grafisk designer borde inte vara allt för dålig, inte i våg med tex lokalvårdare eller annat låglöneyrke.

Svar på tråden Han tjänar dubbelt så mkt