• Anonym (Tess)

Han bjöd med sonen utan att fråga

Min pojkvän ska bo hos mig "på prov" i sommar, det har varit planerat länge, för att se om det fungerar för barnen (npf) tex.
    Nu fick jag veta att han bjudit med sin son utan att fråga. Jag ifrågasatte och då sa han att han "frågade honom först, för är ju onödigt att fråga mig innan han ens visste om han ville". Alltså?? Och nu frågar han inte ens mig, han bara informerar mig om att han följer med. Jag varken vill eller kan ha honom här, vi har inte plats och då menade han på att mina barn kan dela rum den tiden, så tar sonen rummet som blir ledigt. Jag är så arg att jag kokar och överväger starkt att ställa in hela grejen... aldrig sett den här självcentrerade sidan hos honom tidigare...

• Svar på tråden Han bjöd med sonen utan att fråga
  • Anonym (Hemma..,,)

Har han barnet hos sig i nuläget så är det ju självklart att sonen även ska bo med pappa hos dig om han flyttar dit!
    Ni skulle ju provbo och då räknar du väl med ALLA barn.

Det är inte Du utan han som borde bryta upp med dig om du fungerar såhär och utesluter hans älskade son. Sjukt!

• Krocko

Men har han inte sin son alls i nuläget? Om han har honom varannan vecka så blir det ju svårt att provbo om inte sonen får plats?

• Grässtrå77

Det låter som att ni behöver backa några steg och skjuta upp det här med provboendet på framtiden. Bättre att ni diskuterar mer innan när barnen inte behöver bli lika involverade.

• Anonym (Tess)
    Anonym (Hemma..,,) skrev 2025-05-24 09:16:34 följande:

Har han barnet hos sig i nuläget så är det ju självklart att sonen även ska bo med pappa hos dig om han flyttar dit!
    Ni skulle ju provbo och då räknar du väl med ALLA barn.

Det är inte Du utan han som borde bryta upp med dig om du fungerar såhär och utesluter hans älskade son. Sjukt!

Nej, det är ett myndigt "barn" som bor heltid hos mamman, han är inte inräknad i att flytta hit och det är faktiskt pappans ansvar att ta upp det om det skulle vara aktuellt. Han kan inte bara komma och kräva att vi ska anpassa oss efter hans barn utan att ens ha diskuterat saken. Det här handlar inte ens om att flytta in, han ska bara bo här några veckor så vi får känna på om det fungerar.
  • Anonym (Tess)
    Krocko skrev 2025-05-24 09:16:55 följande:

Men har han inte sin son alls i nuläget? Om han har honom varannan vecka så blir det ju svårt att provbo om inte sonen får plats?

Sonen hälsar på under helgerna, men sover inte där.
  • Ascendere

Se det så här, ni provade att bo ihop och det funkade inte.

Ni har egentligen bara två möjligheter, göra slut eller fortsätta som särbo tills alla barnen är utflyttade. 

• Aliona
    Anonym (Tess) skrev 2025-05-24 10:12:49 följande:
    Nej, det är ett myndigt "barn" som bor heltid hos mamman, han är inte inräknad i att flytta hit och det är faktiskt pappans ansvar att ta upp det om det skulle vara aktuellt. Han kan inte bara komma och kräva att vi ska anpassa oss efter hans barn utan att ens ha diskuterat saken. Det här handlar inte ens om att flytta in, han ska bara bo här några veckor så vi får känna på om det fungerar.

Men snälla - du vet att han har en son och den sonen kommer naturligtvis också ha en plats hos er om ni flyttar ihop. Även om han inte bor hos pappan nu så kan det mycket väl bli så i framtiden, kortare eller längre perioder.

Det enda jag kan hålla med om är att ni borde ha pratat om det först, ifall provveckorna är det bästa tillfället för sonen att också vara där, eller om det bör vänta. 

Det är inte pappan som ska ta upp det med dig eller fråga dig om lov, utan ni som par borde prata igenom hur ni tänker runt alla aspekter av att bo ihop. 

• Anonym (Tess)
    Ascendere skrev 2025-05-24 10:22:52 följande:

Se det så här, ni provade att bo ihop och det funkade inte.

Ni har egentligen bara två möjligheter, göra slut eller fortsätta som särbo tills alla barnen är utflyttade. 

Vi har inte provat att bo ihop och varför skulle vi vänta tills de flyttat om de är helt okej med det?
  • Anonym (Tess)
    Aliona skrev 2025-05-24 10:26:02 följande:

Men snälla - du vet att han har en son och den sonen kommer naturligtvis också ha en plats hos er om ni flyttar ihop. Även om han inte bor hos pappan nu så kan det mycket väl bli så i framtiden, kortare eller längre perioder.

Det enda jag kan hålla med om är att ni borde ha pratat om det först, ifall provveckorna är det bästa tillfället för sonen att också vara där, eller om det bör vänta. 

Det är inte pappan som ska ta upp det med dig eller fråga dig om lov, utan ni som par borde prata igenom hur ni tänker runt alla aspekter av att bo ihop. 

Varför skulle jag räkna med att en vuxen man ska flytta hem till sin pappas nya?

Sonen kommer inte flytta in här och så är det med det. Vi har inte plats, mina barn ska inte behöva ge upp sina rum och trängas för att hans vuxna som plötsligt får för sig att han vill flytta med. Han borde snarare tänka på att flytta hemifrån, inte till oss. Hade jag vetat att möjligheten ens fanns hade jag aldrig övervägt att flytta ihop.
Svar på tråden Han bjöd med sonen utan att fråga