Förfallet hos kvinnor vid 40..
Jag är man, och jag inser redan nu att moralpaniken kommer koka över i den här tråden.Det händer verkligen något med kvinnor runt 40.
Har pratat med så många andra män om detta, något sker vid den åldern som gör att män finner dem oattraktiva.
Män tenderar (evolutionärt) att attraheras av signaler kopplade till fertilitet: ungdomlighet, frisk hud, energi, symmetri i ansikte osv.
Det kan man tydligt se hos kvinnor i vuxen ålder, säg från de är 20 år och upp till 40 år nånstans, sen händer något, hyn förlorar lyster och estalicitet, det lyser ett lugn i ansiktet förvisso, men sällan någon energi, symmetrin i ansiktet förändras, hela hon börjar signalera infertilitet. Dra mig baklänges så jä*la oattraktivt. 😒
I samma "ålderns förfall" ser man att kvinnorna själva börja inse att de förlorat all dragningskraft, de försöker med allt från att raka ena sidan av huvudet till att färga håret mörklila, och försöker klä sig lite 'tuffare' (Grrr.. 😢😁), klä sig lite ungdomligare, vilket gör allt ännu mer osmakligt. 😢😢😢😢😢
Jag tänker mer, börjar man som kvinna närma sig 40, varva bara ner, det är över, man kan inte vända det biologiska, det är dags att fokusera på att ta hand om hem och de barn man skaffat medans man var attraktiv. Face it bara, den tiden är över, man kommer aldrig mer uppfattas som fysiskt attraktiv, oavsett vad.
Så, vad är det jag vill säga? Jo, dels det jag redan sagt, men även, varför i hela fridens namn fungerar det inte likadant det omvända hållet? Kvinnor i fertil ålder tenderar ju påfallande ofta finna "äldre" män väldigt attraktivt.
Vilken typ av psykologisk eller evolutionär mekanism är det som står bakom detta?