• Anonym (Wonders)

Förfallet hos kvinnor vid 40..

Jag är man, och jag inser redan nu att moralpaniken kommer koka över i den här tråden.

Det händer verkligen något med kvinnor runt 40.
    Har pratat med så många andra män om detta, något sker vid den åldern som gör att män finner dem oattraktiva.

Män tenderar (evolutionärt) att attraheras av signaler kopplade till fertilitet: ungdomlighet, frisk hud, energi, symmetri i ansikte osv.
    Det kan man tydligt se hos kvinnor i vuxen ålder, säg från de är 20 år och upp till 40 år nånstans, sen händer något, hyn förlorar lyster och estalicitet, det lyser ett lugn i ansiktet förvisso, men sällan någon energi, symmetrin i ansiktet förändras, hela hon börjar signalera infertilitet. Dra mig baklänges så jä*la oattraktivt. 😒

I samma "ålderns förfall" ser man att kvinnorna själva börja inse att de förlorat all dragningskraft, de försöker med allt från att raka ena sidan av huvudet till att färga håret mörklila, och försöker klä sig lite 'tuffare' (Grrr.. 😢😁), klä sig lite ungdomligare, vilket gör allt ännu mer osmakligt. 😢😢😢😢😢
    Jag tänker mer, börjar man som kvinna närma sig 40, varva bara ner, det är över, man kan inte vända det biologiska, det är dags att fokusera på att ta hand om hem och de barn man skaffat medans man var attraktiv. Face it bara, den tiden är över, man kommer aldrig mer uppfattas som fysiskt attraktiv, oavsett vad.

Så, vad är det jag vill säga? Jo, dels det jag redan sagt, men även, varför i hela fridens namn fungerar det inte likadant det omvända hållet? Kvinnor i fertil ålder tenderar ju påfallande ofta finna "äldre" män väldigt attraktivt.

Vilken typ av psykologisk eller evolutionär mekanism är det som står bakom detta? 
  • Svar på tråden Förfallet hos kvinnor vid 40..
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Wonders) skrev 2025-05-24 09:13:17 följande:
    Förfallet hos kvinnor vid 40.. Jag är man, och jag inser redan nu att moralpaniken kommer koka över i den här tråden.

Det händer verkligen något med kvinnor runt 40.
    Har pratat med så många andra män om detta, något sker vid den åldern som gör att män finner dem oattraktiva.

Män tenderar (evolutionärt) att attraheras av signaler kopplade till fertilitet: ungdomlighet, frisk hud, energi, symmetri i ansikte osv.
    Det kan man tydligt se hos kvinnor i vuxen ålder, säg från de är 20 år och upp till 40 år nånstans, sen händer något, hyn förlorar lyster och estalicitet, det lyser ett lugn i ansiktet förvisso, men sällan någon energi, symmetrin i ansiktet förändras, hela hon börjar signalera infertilitet. Dra mig baklänges så jä*la oattraktivt. 😒

I samma "ålderns förfall" ser man att kvinnorna själva börja inse att de förlorat all dragningskraft, de försöker med allt från att raka ena sidan av huvudet till att färga håret mörklila, och försöker klä sig lite 'tuffare' (Grrr.. 😢😁), klä sig lite ungdomligare, vilket gör allt ännu mer osmakligt. 😢😢😢😢😢
    Jag tänker mer, börjar man som kvinna närma sig 40, varva bara ner, det är över, man kan inte vända det biologiska, det är dags att fokusera på att ta hand om hem och de barn man skaffat medans man var attraktiv. Face it bara, den tiden är över, man kommer aldrig mer uppfattas som fysiskt attraktiv, oavsett vad.

Så, vad är det jag vill säga? Jo, dels det jag redan sagt, men även, varför i hela fridens namn fungerar det inte likadant det omvända hållet? Kvinnor i fertil ålder tenderar ju påfallande ofta finna "äldre" män väldigt attraktivt.

Vilken typ av psykologisk eller evolutionär mekanism är det som står bakom detta? 

Äldre män med god ekonomi verkar vissa yngre kvinnor attraheras av. Den goda ekonomin är där en väldigt viktig bit i attraktionen. Jag tror få kvinnor primärt attraheras av åldrandet i sig. 

• Anonym (Sarah)

Herregud!

hur är detta ett problem för dig???
    hqr du sett män i 40års åldern?
    de är fan gubbar allihop!

som 39åring och nybliven singel så börjar jag förstå att man hellre tittar åt yngre män.
    för så fort dom blir 40+ så är dom gubbtjocka och se så jävla gammla ut!

så jag skulle säga att det är 
    1. Samma för män
    2. Olika för olika personer

• Anonym (Wonders)
    Anonym (Sarah) skrev 2025-05-24 09:28:42 följande:

Herregud!

hur är detta ett problem för dig???
    hqr du sett män i 40års åldern?
    de är fan gubbar allihop!

som 39åring och nybliven singel så börjar jag förstå att man hellre tittar åt yngre män.
    för så fort dom blir 40+ så är dom gubbtjocka och se så jävla gammla ut!

så jag skulle säga att det är 
    1. Samma för män
    2. Olika för olika personer

Nu talar jag ju om på gruppnivå. Haha..
    Inte vad en enskild individ som kände att det rörde en öm punkt anser. 😉
    Men tack för din inpit. 😁👍
  • Anonym (Flipp)

Det som generellt händer för kvinnor när vi kommer upp i 40-årsåldern är att vi inser att det inte är viktigt vad män tycker, varken om vårt utseende eller typ något annat i vårt liv. Därför klipper en del kreativa frisyrer eller färgar håret på ett roligt sätt. För att de tycker det är snyggt. Och ibland till och med för att alla kvinnor vet att man då sållar bort sådana som ts som är helt ointressanta. Man slipper störas av dem helt enkelt. 

Och just det sista är ts nog smärtsamt medveten om: han är själv ointressant för kvinnor i hans egen ålder eftersom han inte har något att erbjuda som de behöver. Därför blir han provocerad av dessa frisyrer, hårfärger och kläder: de signalerar tydligt till honom att han inte är önskvärd. 

• Anonym (K)
    Anonym (Wonders) skrev 2025-05-24 09:42:36 följande:
    Nu talar jag ju om på gruppnivå. Haha..
    Inte vad en enskild individ som kände att det rörde en öm punkt anser. 😉
    Men tack för din inpit. 😁👍

Gruppnivå? De du kvinnor du observerat låter mer som low trash. Svansa runt för män, desperata utan vare sig resurser eller självkänsla i 40-års åldern. Vet inte vilka du umgås med, min bild stämmer inte med din.

Kvinnor i den åldern bryr sig inte om att män inte finner män dem lika attraktiva, de bryr sig om andra saker. 

Unga kvinnor bryr sig bara om män med stora resurser. Någon random snubbe i en hyres 2:a i Alingsås kan se i månen efter detta. Det vill säga den absoluta majoriteten av män.

• Anonym (Wonders)
    Anonym (Flipp) skrev 2025-05-24 09:57:57 följande:

Det som generellt händer för kvinnor när vi kommer upp i 40-årsåldern är att vi inser att det inte är viktigt vad män tycker, varken om vårt utseende eller typ något annat i vårt liv. Därför klipper en del kreativa frisyrer eller färgar håret på ett roligt sätt. För att de tycker det är snyggt. Och ibland till och med för att alla kvinnor vet att man då sållar bort sådana som ts som är helt ointressanta. Man slipper störas av dem helt enkelt. 

Och just det sista är ts nog smärtsamt medveten om: han är själv ointressant för kvinnor i hans egen ålder eftersom han inte har något att erbjuda som de behöver. Därför blir han provocerad av dessa frisyrer, hårfärger och kläder: de signalerar tydligt till honom att han inte är önskvärd. 

Hoppla, den tog visst hårdare än jag trodde innan jag skapade tråden.. 😁😁😁
  • Anonym (Wonders)
    Anonym (K) skrev 2025-05-24 10:03:12 följande:

Gruppnivå? De du kvinnor du observerat låter mer som low trash. Svansa runt för män, desperata utan vare sig resurser eller självkänsla i 40-års åldern. Vet inte vilka du umgås med, min bild stämmer inte med din.

Kvinnor i den åldern bryr sig inte om att män inte finner män dem lika attraktiva, de bryr sig om andra saker. 

Unga kvinnor bryr sig bara om män med stora resurser. Någon random snubbe i en hyres 2:a i Alingsås kan se i månen efter detta. Det vill säga den absoluta majoriteten av män.

Bostadsrätt 4rok på Kungsholmen Sthlm, annars var det bra gissat. 🤣

Berätta, det är ju lördag, är det idag den tuffa skinnpajen och leggings med rutmönster åker på? 😁
  • Anonym (Bibruden)

Det är intressant, jag tycker faktiskt tvärtom. Det händer något runt kanske 40 som gör kvinnor attraktivare, det är en höjning av självförtroende och integritet. 25-åringar med perfekt hy är inte intressanta, dom bryr sig vad andra tycker om dom för mycket. Styrka är snyggt.

Vad du eller andra män tycker om kvinnor är faktiskt fullständigt ointressant. Jo, såklart som vänner eller arbetskamrater. Men inte annars.

• Anonym (Flipp)
    Anonym (Wonders) skrev 2025-05-24 10:17:47 följande:
    Hoppla, den tog visst hårdare än jag trodde innan jag skapade tråden.. 😁😁😁
    Fint att du erkänner att du blev träffad av mitt inlägg, det visar på att du ändå har en viss potential till personlig mognad. 
Svar på tråden Förfallet hos kvinnor vid 40..