• Anonym (Wonders)

Förfallet hos kvinnor vid 40..

Jag är man, och jag inser redan nu att moralpaniken kommer koka över i den här tråden.

Det händer verkligen något med kvinnor runt 40.
    Har pratat med så många andra män om detta, något sker vid den åldern som gör att män finner dem oattraktiva.

Män tenderar (evolutionärt) att attraheras av signaler kopplade till fertilitet: ungdomlighet, frisk hud, energi, symmetri i ansikte osv.
    Det kan man tydligt se hos kvinnor i vuxen ålder, säg från de är 20 år och upp till 40 år nånstans, sen händer något, hyn förlorar lyster och estalicitet, det lyser ett lugn i ansiktet förvisso, men sällan någon energi, symmetrin i ansiktet förändras, hela hon börjar signalera infertilitet. Dra mig baklänges så jä*la oattraktivt. 😒

I samma "ålderns förfall" ser man att kvinnorna själva börja inse att de förlorat all dragningskraft, de försöker med allt från att raka ena sidan av huvudet till att färga håret mörklila, och försöker klä sig lite 'tuffare' (Grrr.. 😢😁), klä sig lite ungdomligare, vilket gör allt ännu mer osmakligt. 😢😢😢😢😢
    Jag tänker mer, börjar man som kvinna närma sig 40, varva bara ner, det är över, man kan inte vända det biologiska, det är dags att fokusera på att ta hand om hem och de barn man skaffat medans man var attraktiv. Face it bara, den tiden är över, man kommer aldrig mer uppfattas som fysiskt attraktiv, oavsett vad.

Så, vad är det jag vill säga? Jo, dels det jag redan sagt, men även, varför i hela fridens namn fungerar det inte likadant det omvända hållet? Kvinnor i fertil ålder tenderar ju påfallande ofta finna "äldre" män väldigt attraktivt.

Vilken typ av psykologisk eller evolutionär mekanism är det som står bakom detta? 
  • Svar på tråden Förfallet hos kvinnor vid 40..
  • Anonym (C)
    Anonym (Bee) skrev 2025-06-07 22:24:26 följande:

Jag anser att det inte är attraktivt med grått hår. Inte alla får grått hår. Krävs mer för att få motsvarande resultat med glansigt och färgad nyans. Samma gäller för att behandla ytliga blodkärl med exempelvis IPL. Allt kostar tid och pengar, därför tror jag kvinnor ?förfaller?.

Ingen förfaller, alla åldras oavsett kön.
  • Jimmy75
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-06-07 23:22:19 följande:
     Män emellan, är du verkligen ärlig nu? Det vi män pratar om är just kvinnors utseende. 99% av alla män har samma begär. Vi har dyrkat skönhet i tusentals år. Det är det vi män går på I större utsträckning än kvinnor
    Kvinnor väljer partner mer seriöst, där hon tittar mer på andra egenskaper så som värderingar och personlighet . 

Män, speciellt korta. Klagar på att kvinnor bara väljer efter längd. Nu har det visat sig att kvinnor som är långa tenderar att få mindre svar ifrån män, än dom kvinnorna som är medel. Det förvånade inte mig ett dugg. Eftersom dom flesta män föredrar små och petita kvinnor som är lättare att dominera. Där dom kan känna sig helt överlägsna. Det anses mer feminint. Även om jag tror att män känner sig lite hotade av längre kvinnor. Eftersom dom inte går att köra med på samma sätt. Och förmodligen uppfattas som mer självständiga och i mindre behov av beskydd.

Sen brukar kvinnor tendera att sluta bry sig om män ungefär vid denna ålder. Andra saker blir viktigare. En del skiljer sig, en del slutar dejta helt och hållet.

Jag känner till kvinnor som tagit avstånd helt ifrån män och har boll intresse för dom. Du skulle lika bra kunna vara osynlig. Jag kan faktiskt förstå det. Dessa kvinnor har livserfarenhet och har varit med så pass länge. Att dom vet hur män fungerar vid det här laget.

Det är inte bara för utseendet som många män vill ha yngre kvinnor. Det är också för att dom är betydligt lättare att manipulera och kontrollera och få dom till att göra saker. Det finns t ex en studie på nakenbilder don stödjer detta. Där man sett att yngre kvinnor tenderar att skicka 3 ggr så mycket mer än kvinnor från 35 och uppåt.  

Sen är det kvinnor som bryr sig alldeles för mycket on hur dom ser ut m. Man märker på det , dom skriver. Det blir väldigt desperat. Men jag ser 10 år yngre minst, jag sköter min hy etc. Dessa är förevigt fast i det. Män kontrollerar dom fortfarande. Genom deras konstanta oro över utseendet.

Det är så vi män fungerar, tyvärr. Det är primitivt. Även om jag skäms erkänna det lite.

Ja du Nicklas, män emellan (eftersom vi tydligen även enligt dig alla är lika). Jag kan inte ens svara på din fråga eftersom den, kopplat till vad du valt att citera blir fullständigt obegriplig - är jag ärlig nu undrar du....angående vad? Jag ställde tre frågor i inlägget du citerade. Hur är en fråga inte ärlig - skulle jag i hemlighet undrat något helt annat??? Jag fattar helt enkelt inte. Nu är det förvisso uppenbart att du egentligen inte undrar något utan bara ville föra fram en (wait for it) svepande generalisering - stanna pressarna! Något banbrytande har hänt.

Men eftersom du uppenbarligen förefaller läsa oerhört mycket forskning (jag lovar att jag inte tvivlar det minsta 😂) så har jag ett litet tips till dig. Skit i studierna du läser ett litet tag och så läser du istället in dig på skillnaden mellan korrelation och kausalitet.....och när du ändå håller på kan du alltid fundera lite över confirmation bias och selektivt versus representativt urval.

• mijau

Jag är 44 år. Har aldrig haft så många män som är ute efter mig dom nu. De flesta "förfallna" kvinnor jag ser är i förhållanden, och det är nog för att deras män tar inte hand om dom och deras behov så tillsist ger dom upp allt. Och det finns minst lika många män som ser ut som skit om inte mer.

• Jimmy75
    mijau skrev 2025-06-08 01:39:26 följande:

Jag är 44 år. Har aldrig haft så många män som är ute efter mig dom nu. De flesta "förfallna" kvinnor jag ser är i förhållanden, och det är nog för att deras män tar inte hand om dom och deras behov så tillsist ger dom upp allt. Och det finns minst lika många män som ser ut som skit om inte mer.

Well spoken!
  • Anonym (Mx)
    mijau skrev 2025-06-08 01:39:26 följande:

Ser även männen i relationer dåliga och slitna ut pga av att kvinnorna inte tar hand om dom och deras behov?
  • Anonym (Bibruden)
    Jimmy75 skrev 2025-06-07 20:57:05 följande:
    Nu vet jag inte om du menar allvar när du tog det till den här absurda nivån, om du missförstod min fråga med flit, eller om den bara var otydligt formulerad. Men för att sätta saker i kontext kan jag säga att jag är legitimerad psykolog sedan 10 år tillbaka så jo jag vet ett och annat om statistik, psykometri och att dra slutsatser på gruppnivå. Det säger bara något om sannolikheter vilket handlar om gruppnivå, inte om verkligt utfall på individnivå.
    Jaja. Trådstarten är värdelös, jag anstränger mig inte nämnvärt då. Kan ju vara så att jag förstår vad du menar men med mitt svar säger jag att gruppnivån inverkar nog allt på individnivån ändå. Jag har många manliga vänner, nog fler än kvinnliga egentligen. Dom har jag bedömt efter dom fina roliga människorna dom är efter att ha lagt energi på att lära känna dom. Jag är bra på att bedöma, det finns ett nålsöga alla behöver passera. Män som grupp ger jag faktiskt inte mkt för, jag har för många exempel både från mitt eget liv och hur världen ser ut att vara sunt skeptisk. Men såklart säger jag inte till mig själv att eftersom dom flesta äpplen jag stöter på är ruttna så är alla det. Så jag sållar och hittar guldkornen samt dom som är helt ok.

Manstomtarna på FL är bottenskrapet. Dom dras hit för att hata på kvinnor anonymt. Det är ju säkert jobbigt när världen förändras och man är för dålig för att kunna acceptera det och anpassa sig.

Men det är alltid en man. När det inte är Johanna Möller då :)
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Bibruden) skrev 2025-06-08 08:47:18 följande:
    Jaja. Trådstarten är värdelös, jag anstränger mig inte nämnvärt då. Kan ju vara så att jag förstår vad du menar men med mitt svar säger jag att gruppnivån inverkar nog allt på individnivån ändå. Jag har många manliga vänner, nog fler än kvinnliga egentligen. Dom har jag bedömt efter dom fina roliga människorna dom är efter att ha lagt energi på att lära känna dom. Jag är bra på att bedöma, det finns ett nålsöga alla behöver passera. Män som grupp ger jag faktiskt inte mkt för, jag har för många exempel både från mitt eget liv och hur världen ser ut att vara sunt skeptisk. Men såklart säger jag inte till mig själv att eftersom dom flesta äpplen jag stöter på är ruttna så är alla det. Så jag sållar och hittar guldkornen samt dom som är helt ok.

Manstomtarna på FL är bottenskrapet. Dom dras hit för att hata på kvinnor anonymt. Det är ju säkert jobbigt när världen förändras och man är för dålig för att kunna acceptera det och anpassa sig.

Du har en hel arsenal av riktigt bra manliga vänner som passerat ditt nålsöga. Ändå lägger du en massa tid och energi på manstomtarna på FL som enligt dig är bottenskrapet?

Är inte det ett ganska konstigt val?

• Anonym (Bibruden)
    Anonym (Mx) skrev 2025-06-08 07:49:40 följande:
    Ser även männen i relationer dåliga och slitna ut pga av att kvinnorna inte tar hand om dom och deras behov?
    Män är söndercurlade av kvinnor, dom ser ofta förjävliga ut för att dom inte bryr sig. Inte om sin fysiska attraktivitet eller om sin hälsa. Dom tycker att dom duger hur illa dom än ser ut och blir upprörda när dom inte får napp på tinder, hur kan kvinnor vara så taskiga att dom med bryr sig om skönhet precis som män?!

Men där det finns IQ finns det bra tankar och beteenden. Så alla män ser inte ut som as, varken på insidan eller utsidan.
  • Anonym (Bibruden)
    Anonym (Mx) skrev 2025-06-08 08:53:12 följande:

Du har en hel arsenal av riktigt bra manliga vänner som passerat ditt nålsöga. Ändå lägger du en massa tid och energi på manstomtarna på FL som enligt dig är bottenskrapet?

Är inte det ett ganska konstigt val?

30 sekunder att skriva ett inlägg på FL som motkraft är inte för mig en massa tid och energi. Puckon ska inte stå oemotsagda, det gör dom så mkt ändå.
  • Jimmy75
    Anonym (Bibruden) skrev 2025-06-08 08:47:18 följande:

Tolkar ditt svar som att de manliga vännerna du pratar om INTE är personer man skulle behöva undvika och INTE på ett rättvisande sätt passar in på den allmänna beskrivningen här - Ergo överlag är bra, icke våldsamma, kvinnohatande eller förnedrande män......som du upptäckte för att du bedömde dem utifrån deras individuella egenskaper och inte enligt en "undvik-alla-män-om-du-vill-vara-lycklig". Så vad du säger här är TYP vad jag skrivit från början - att du kan inte använda stereotyp information som gäller på gruppnivå för att på riktigt säga något om den enskilda individen, endast sannolikheten att råka på en sådan individ.

I förlängningen, om du nu följde principen att undvika alla män (jag vet att det inte var du som skrev det tidigare) så skulle du heller aldrig lärt känna de du beskriver här ovan och således istället blivit mer övertygad som stereotypen - see the problem???

Svar på tråden Förfallet hos kvinnor vid 40..