• Anonym (reagt)

223:- om dagen

Systemet idag är rätt skit, visst vi ska ut i arbete men att rent tvinga folk att gå och ansöka om ekonomiskt tillstånd..
    223:-/ dag minus skatt, kvar blir ju knappt "snuspengar" ens.. ( och jag snusar inte)
    Betänk om man då inte får jobb i närtid eller avslag på ansökan till ekonomiskt tillstånd.. 

vad ska man egentligen göra tycker dom? låna ett gevär och trycka av i huvudet eller vad?

• Svar på tråden 223:- om dagen
  • Anonym (K)

Vad är ekonomiskt tillstånd?

• Anonym (reagt)
    Anonym (K) skrev 2025-05-24 15:49:59 följande:

Vad är ekonomiskt tillstånd?

bistånd ska de vara.. hur fan mobilen kunde få för sig att ändra till tillstånd..????
  • Anonym (reagt)

Ska stå Bistånd... Mobilen ändrade själv den Jäveln.. får stänga av den funktionen, nu får de vara nog.

• Anonym (K)
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-24 16:00:48 följande:
    bistånd ska de vara.. hur fan mobilen kunde få för sig att ändra till tillstånd..????
    Misstänkte att det var det du menade.

Jag tycker också att aktivitetsstödet är för lågt! Är ju inget någon med ett eget hushåll kan leva på. Förmodligen vill de pressa människor att ta lågavlönade oattraktiva jobb.
  • Anonym (reagt)
    Anonym (K) skrev 2025-05-24 16:10:14 följande:
    Misstänkte att det var det du menade.

Jag tycker också att aktivitetsstödet är för lågt! Är ju inget någon med ett eget hushåll kan leva på. Förmodligen vill de pressa människor att ta lågavlönade oattraktiva jobb.
    Och jobb som du sjukt lätt kan förstöra kroppen på..REJÄLT
  • Postman

Jag är superkluven i detta. Jag vill absolut att vi ska ha bra stöd, hjälp och support i vårt samhälle om man hamnar utanför arbetsmarknaden eller annat. Vi alla kan hamna där någon gång.  Samtidigt vill jag att det får inte bli för bra att gå på bidrag för då kommer många landa i det och aldrig komma ur det. Ett lands välfärdsystem bygger på att så många som möjligt bidrar och betalar skatt. Detta är en supersvår situation. 

• Anonym (reagt)
    Postman skrev 2025-05-24 16:24:18 följande:

Jag är superkluven i detta. Jag vill absolut att vi ska ha bra stöd, hjälp och support i vårt samhälle om man hamnar utanför arbetsmarknaden eller annat. Vi alla kan hamna där någon gång.  Samtidigt vill jag att det får inte bli för bra att gå på bidrag för då kommer många landa i det och aldrig komma ur det. Ett lands välfärdsystem bygger på att så många som möjligt bidrar och betalar skatt. Detta är en supersvår situation. 

Ja, jag tänkte nu inte att det skulle höjas så man skulle kunna leva lyx resten av livet på bidrag...
  • Anonym (K)
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-24 16:11:37 följande:
    Vet inte om jag tycker att det är skäl nog att gå arbetslös. Däremot finns det de som av psykiska eller fysiska skäl inte kan ta de enklaste jobben.
  • Anonym (123)
    Postman skrev 2025-05-24 16:24:18 följande:

Liknande tankar. 

Jag kan känna att man bordevara bättre på att identifiera de som verkligen behöver hjälp och ge dom så att de fsktiskt kan leva ett drägligt liv framför att strössla lite till "alla".

Tex kommunen där jag bor så får alla gymnasieungdomar med långt till skolan(vilket är typ alla) ett SL-kort vilket skullr kosta ca 2000 kr per år om man betalade själv. Samtidigt så är det helt omöjligt för barn med särskilda behov att tex få skoltaxi som skulör kunna vara avgörande för att ens komma till skolan och en orimligt hög kostnad för en familj att betala själv.

Då kan jag tycka det är bättre att jag får köpa mina barns sl-kort själv och att kommunen ger ordentlig hjälp till de som verkligen behöver
  • Tow2Mater
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-24 16:11:37 följande:
    Attityder som denna visar att ersättningen ska vara låg. Om du anser låna ett gevär och trycka av i huvudet är bättre, ja....
Svar på tråden 223:- om dagen