• Anonym (reagt)

223:- om dagen

Systemet idag är rätt skit, visst vi ska ut i arbete men att rent tvinga folk att gå och ansöka om ekonomiskt tillstånd..
    223:-/ dag minus skatt, kvar blir ju knappt "snuspengar" ens.. ( och jag snusar inte)
    Betänk om man då inte får jobb i närtid eller avslag på ansökan till ekonomiskt tillstånd.. 

vad ska man egentligen göra tycker dom? låna ett gevär och trycka av i huvudet eller vad?

• Svar på tråden 223:- om dagen
  • Anonym (Onödigt)
    Postman skrev 2025-05-24 16:24:18 följande:

Jag är superkluven i detta. Jag vill absolut att vi ska ha bra stöd, hjälp och support i vårt samhälle om man hamnar utanför arbetsmarknaden eller annat. Vi alla kan hamna där någon gång.  Samtidigt vill jag att det får inte bli för bra att gå på bidrag för då kommer många landa i det och aldrig komma ur det. Ett lands välfärdsystem bygger på att så många som möjligt bidrar och betalar skatt. Detta är en supersvår situation. 

Det är en så liten summa att man lika gärna kan ta bort det helt, man måste ändå söka försörjningsstöd så att ha två bidrag kostar bara pengar i administration. Själv tycker jag att man ska få en summa som är möjlig att överleva på. 
  • Anonym (reagt)
    Tow2Mater skrev 2025-05-24 16:59:59 följande:
    Attityder som denna visar att ersättningen ska vara låg. Om du anser låna ett gevär och trycka av i huvudet är bättre, ja....
    Anser du dig likvärdigt med IQ som Mater från Disney´s Cars?
    (syftar på din nick!!)
  • Tow2Mater
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-24 17:23:12 följande:
    Anser du dig likvärdigt med IQ som Mater från Disney´s Cars?
    (syftar på din nick!!)
    Vad var det du inte förstod? Att du anser dig för fin att ta lågavlönade oattraktiva jobb tills du hittar annat, visar att bidragen ska hållas låga för den kategori folk som är kapabla att jobba!
  • Anonym (reagt)
    Tow2Mater skrev 2025-05-24 17:59:52 följande:
    Vad var det du inte förstod? Att du anser dig för fin att ta lågavlönade oattraktiva jobb tills du hittar annat, visar att bidragen ska hållas låga för den kategori folk som är kapabla att jobba!
    Sa aldrig att jag är för fin, har du ens tänkt på att jag kanske redan har ett jobb och väljer att stötta en kompis som har det svårt. 

Dra ner lite till ettans växel och kör inte för fort i dina tankesnurror om  att jag skulle vara lat.

Tänk om jag var en helt annan person som är sjukt självmordsbenägen, och ditt meddelande tog så illa så att jag verkligen utfört det, skulle du kunna leva med det? Att det var ditt meddelande som var den sista spiken?

Bara för att FL har sina drägg som skriver saker dom garanterat inte skulle våga basunera ut på öppen gata.
  • Tow2Mater
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-24 18:07:55 följande:
    Sa aldrig att jag är för fin, har du ens tänkt på att jag kanske redan har ett jobb och väljer att stötta en kompis som har det svårt. 

Dra ner lite till ettans växel och kör inte för fort i dina tankesnurror om  att jag skulle vara lat.

Tänk om jag var en helt annan person som är sjukt självmordsbenägen, och ditt meddelande tog så illa så att jag verkligen utfört det, skulle du kunna leva med det? Att det var ditt meddelande som var den sista spiken?

Bara för att FL har sina drägg som skriver saker dom garanterat inte skulle våga basunera ut på öppen gata.
    Din kompis tvingas då ansöka om ekonomiskt bistånd, vilket är helt rätt. Vad menar du skulle vara fel med det?

Och är hon sälvmordsbenägen ska du hänvisa till vården.

Jag sa inte att du var lat. Jag sa 'för fin för att ta ett lågavlönat oattraktivt jobb tills du hittar bättre'. Att ha den attityden stinker.
  • Anonym (reagt)
    Tow2Mater skrev 2025-05-24 18:21:31 följande:
    Din kompis tvingas då ansöka om ekonomiskt bistånd, vilket är helt rätt. Vad menar du skulle vara fel med det?

Och är hon sälvmordsbenägen ska du hänvisa till vården.

Jag sa inte att du var lat. Jag sa 'för fin för att ta ett lågavlönat oattraktivt jobb tills du hittar bättre'. Att ha den attityden stinker.
    Och du insinuerar att det är en hon. Herregud!!!
  • Anonym (Bättre insatser)

Nja, har svårt att tro att någon lever lyxliv. Möjligtvis är det borgarna som fortfarande håller liv vid denna myt.  Och det har varit djupt rotat i adeln sedan långt tillbaka i tiden. Om att folk är lata. Blir ju ironiskt när många av dessa är födda med silversked i munnen och aldrig behövt kämpa.

Som regeringen gör nu, är ju ingen lösning. Att aktivt skriva it så många långtidsarbetslösa som möjligt. Dom skjuter bara problemet framför sig. Då det blir ökat tryck p kommunerna och folk ändå får söka försörjningsstöd.
    Känns mer som en ploj, för att förbättra statistiken on än på ett väldigt fult sätt.

Dom skulle behöva göra om systemet helt. Nu har man skyllt allt på arbetslösa i decennier. Men man kanske ska börja titta på helheten. Hur många får faktiskt arbete, kommer ut i arbete? Efter dessa arbetsmarknadsutbildningar. Siffran är skrämmande låg kan jag berätta. Dp behöver man ställa högre krav på kvaliteten på utbildningarna. Samma med alla dessa praktiker. Se till så att det finns ett motkrav även på dom som tar emot. Att man får någon typ av anställning åtminstone. Annars blir det hela kontraproduktiv som nu.

Uppenbarligen är ju något fel, när långtidsarbetslösa blir fler. Insatserna är för svaga. Bättre att dom lägger dessa skattepengar på bättre insatser. På så sätt kan fler få arbeten. Det är systemet och insatserna idag som är för svaga.

Sen håller jag med om att det finns folk som är för fina.
    Själv arbetade jag som man, inom vården i några år. Det säger en del om människor, när detta står i CV:et. Att det är någon som inte är rädd för att "skita ned sig". 

Just nu lägger man HELA skulden och ansvaret på arbetslösa. Och det är fel. Bekvämt, men det löser ingenting. Dessa människor försvinner ju inte, bara för att dom försvinner från arbetsförmedlingens statistik. 

• Tow2Mater
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-24 18:26:43 följande:
    Och du insinuerar att det är en hon. Herregud!!!
    Ja? är hon transsexuell? tar så illa upp att bli kallad 'hon'?
  • Anonym (ABC)
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-24 15:46:17 följande:
    223:- om dagen

Systemet idag är rätt skit, visst vi ska ut i arbete men att rent tvinga folk att gå och ansöka om ekonomiskt tillstånd..
    223:-/ dag minus skatt, kvar blir ju knappt "snuspengar" ens.. ( och jag snusar inte)
    Betänk om man då inte får jobb i närtid eller avslag på ansökan till ekonomiskt tillstånd.. 

vad ska man egentligen göra tycker dom? låna ett gevär och trycka av i huvudet eller vad?

Folk är inte tvingade att söka ekonomiskt bistånd, det är bara om de vill ha pengar de måste göra det. Hur menar du att det skulle fungera i stället?
  • Anonym (reagt)
    Tow2Mater skrev 2025-05-24 18:51:27 följande:
    Ja? är hon transsexuell? tar så illa upp att bli kallad 'hon'?
    Vad han/hon är har inte du med att göra, och tänker inte berätta om vad han/ hon är bakom dennes rygg.
Svar på tråden 223:- om dagen