Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Integrationskurs

    Sverige har misslyckats med integration av invandrade och inte givit dem rätt verktyg för att inkluderas, känna sig hemma och fungera väl i det svenska samhället.

    Jag går i tankarna om att ersätta SFI med en kurs som inkluderar fler ämnen än det svenska språket.

    Ungefär så här har jag tänkt:

    1. Kursens exakta längd och innehåll anpassas efter behovet hos individen.
    Jag har tänkt att de kan vara 2-4 år lång.

    2. Kursen påbörjas av nyligen invandrade som fyllt 6 år eller mer.

    3. För barn i skolålder ska kursen avses som förberedande för vanlig skola.

    4. Kursen inleds med tester för att se om eleven når upp till förväntad kunskapsnivå i de grundläggande ämnena. Språket de testas i ska vara deras modersmål.

    5. Kursens fortsättning ska i första hand fokusera på att uppnå förväntad nivå enligt punkt 4. Alla ska kunna läsa, skriva och tala på sitt modersmål.

    6. Under första terminen sker all undervisning på den invandrades modersmål och omfattar även kunskap om det svenska samhället, lagar och regler, kultur, arbetsmarknad e.t.c.

    7. Från och med andra terminen påbörjas utbildning i det svenska språket. Gradvis ökas detta på tills undervisningen i slutet på kursen är helt och hållet på svenska.

    8. Från andra terminen görs en mängd studiebesök på myndigheter, företag, riksdagen, återvinningsanläggningar mm.

    9. Från termin 3 anordnas praktik på arbetsplatser. Först några dagar, sedan en vecka eller två för att i slutet innehålla mer arbetsparaktik undervisning i lektionssal.

    10. Att gå kursen ska vara obligatoriskt och krav för att få olika former av stöd för boende och försörjning. Det ska också finnas krav på att få godkända betyg för att kunna söka framtida förmåner, som exempelvis medborgarskap.

    11. Målet med kursen är att eleven ska behärska hyfsad svenska, ska kunna det viktigaste om det svenska samhället och ha fått kontakter som kan leda till arbete.

    12. Lärare i svenska eller som undervisar på svenska ska ha mycket goda kunskaper, helst ha svenska som modersmål.

    13. Kursen kan även ha en specialinriktad påbyggnad avsedd att verifiera, testa och komplettera högre utbildning från hemlandet.

    Synpunkter?

    Tillägg?

  • Svar på tråden Integrationskurs
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-05-25 09:38:45 följande:

    9. Från termin 3 anordnas praktik på arbetsplatser. Först några dagar, sedan en vecka eller två för att i slutet innehålla mer arbetsparaktik undervisning i lektionssal.


    ...undervisning än i lektionssal ska det stå
  • Tom Araya
    Jemp skrev 2025-05-25 09:51:01 följande:

    Det låter snordyrt, ha vissa bra poänger men även vissa onödiga (tex besök på myndigheter). Självklart ska inte invandrade barn berövas sin vanliga rätt till skola/skolplikt. 


    Dyrt, ja (det är väl all utbildning!?).... men nog inte dyrare än att de sa försörjas av samhället i 10 år.

    Jag anser att studiebesöken är en viktig del av att förstå hur det fungerar och ser ut i Sverige.
  • Tom Araya
    Jemp skrev 2025-05-25 09:51:44 följande:

    Och förstås tydligt att det inte alls är anpassat för de välutbildade.


    På vilket sätt?

    Kursen ska ju inledas med tester så att man ser vart personen står utifrån vad man kan förvänta sig utifrån ålder och utbildningsnivå från hemlandet. Således behöver man inte genomgå undervisning i sådant man redan kan, utan då kan man direkt gå på kompletterande utbildning och arbetspraktik, så kan kursen bli kortare.
  • Tom Araya
    Anonym (Q) skrev 2025-05-25 10:40:18 följande:

    Du missar att ta hänsyn till att väldigt många invandrare inte vill interageras eller anpassa sig till Sverige och den svenska kulturen, och kommer vägra göra det oavsett utbildning. Det är liksom inte okunskap som är problemet, det är ovilja.


    Kursen handlar om att ge bra verktyg till den som vill.

    Hanteringen av den som inte vill (jo, jag är medveten om att även de finns) är en annan fråga.
    Men med denna kurs och kraven på eleven så blir det mer tydligt vilka som vill och vilka som inte vill.
  • Tom Araya
    Anonym (LL Cool J) skrev 2025-05-25 10:17:42 följande:

    Alla invandrare är ju inte på samma nivå, så den där kursen blir jättemärklig för någon som flyttar hit och har en hög utbildning.

    Nja. Fortsätt fantisera! Det kanske ger dig något. 


    Men det har jag ju redan med i texten, har du inte läst den?

    Men för att förtydliga gör jag ett tillägg på punkt 3.
    Tom Araya skrev 2025-05-25 09:38:45 följande:

    3. För barn i skolålder ska kursen avses som förberedande för vanlig skola.


    För vuxna avser kursen att komplettera utbildningen inför fortsatta studier eller arbete.
  • Tom Araya
    Jemp skrev 2025-05-25 13:14:37 följande:
    Varför ska man gå en tvåårig utbildning, komplettera (med vad) och ha praktik, om man redan är färdigutbildad?
    Man är inte färdigutbildad för ett liv i Sverige och för svensk arbetsmarknad om
    1. man inte kan svenska
    2. man inte kan något om Sverige och hur saker funkar här
    3. man har en utbildning som behöver kompletteras för att gälla i Sverige
  • Tom Araya
    Anonym (nja) skrev 2025-05-25 19:09:47 följande:

    Det låter lite ogenomtänkt/överakademisk/verklighetsfrånvänt.

    Barn integreras snabbast och lättast genom att helt enkelt få börja skolan. Här är det skolan och bostadspolitiken som behöver reformeras, så att skolorna och bostadsområdena inte vidhålls vara så segregerade.


    Barnen lär sig snabbt och integreras snabbt (förhållandevis), där är vi överens.
    Men är skolan rustad för att hantera barn som inte kan någon svenska alls, antagligen ingen engelska heller och kanske inte ens kan läsa och skriva på sitt modersmål?
    Anonym (nja) skrev 2025-05-25 19:09:47 följande:

    Det låter lite ogenomtänkt/överakademisk/verklighetsfrånvänt.

    Barn integreras snabbast och lättast genom att helt enkelt få börja skolan. Här är det skolan och bostadspolitiken som behöver reformeras, så att skolorna och bostadsområdena inte vidhålls vara så segregerade.

    Vuxna integreras snabbast och lättast genom, och jag vet att det här låter skittaskigt, att inte serva dem så in i bomben som sverige gör. Samhällsinformation ska finnas lättillägngligt på svenska och de erkända minoritetsspråken, och svårtillgängligt, men befintligt, på övriga språk (inte som nu, när det är tvärt om. lycka till att hitta spontan samhällsinformation på samiska utanför sapmi, eller på yiddish eller romani). Och igen behövs här bostadsreformer så att invandrarna inte klumpas ihop och kan leva hela livet utan att komma i kontakt med Sverige. 

    Det är i verkligheten invandrare behöver bli en del av samhället, inte på några kursprov. Sen kan vi lite random ha prov för vuxna om vi vill, kanske för att få förlängda uppehållstillstånd osv. 

    Jag är själv invandrad från en krigszon, som nio-åring. Min mamma är rätt väl integrerad i svenska samhället, men hon har väninnor som kom hit samtidigt, för dryga 15 år sedan, som inte kan något om Sverige och inte kan någon svenska, för de BEHÖVER inte. Och då blir det som det blir.


    Jag glömde en punkt: Att rätten till tolkhjälp begränsas till 3 eller 4 år, därefter får man klara sig själv. Inte som nu när den hjälpen gives obegränsat. Det måste finnas en morot till att lära sig språket. Det hör också möjligheten till medborgarskap. Så vi tycks ändå vara hyfsat överens där, så jag vet inte om du missförstår syftena med vad jag skrivit, för mina syften är just att motverka det du beskriver som en del av problemet med integration.

    Sedan anser jag det är viktigt att invandrade i arbetsför ålder snarast kommer ut i arbete, men då krävs också att de är anställningsbara, d.v.s. kan svenska, vilket är ett av syftena med kursen.

    Jag anser förövrigt att språkkraven är för låga i många yrken.

    Några detaljer som jag tycker att du missar i dina tankar om hur integration ska fungera, är att lära sig om och förstå svensk kultur, hur samhället är uppbyggt och fungerar samt vad som förväntas av den som invandrat. Detta har många invandrade efterlyst. De vet inte vad de ska integreras till för att ingen talar om det eller visar det. Här kan man inte hänvisa till att enbart socialisera sig och interagera med svenskar, för vi är alldeles för otydliga och nästan övertoleranta. Vi förstår knappt ens själva vad svensk kultur är. Detta är i sig en del av den svenska kulturen och hur den typiske svensken är... lite jantelag över svensk kultur och värderingar. Därför anser jag att det är viktigt att ta med de bitarna i den här kursen. Som jämförelse är grunderna i människans biologi (inkl sexualkunskap) viktigt att undervisa och studera i skolan, även om den mesta kunskapen som vuxna har i detta inte kommer från skolan.
    Meningen är att kursens/skolans utbildning och verklighetens erfarenheter ska komplettera varandra. Det är trots allt så att vi i skolbänken kan stanna upp, fundera, ifrågasätta och kontrollera fakta, vilket vi får svårare med när vi möter dessa i det verkliga livet.


  • Meddelande borttaget
  • Tom Araya

    Svårt att avgöra hur jag ska tolka läsarnas reaktioner och åsikter utan kommentarer...

Svar på tråden Integrationskurs