Integrationskurs
Sverige har misslyckats med integration av invandrade och inte givit dem rätt verktyg för att inkluderas, känna sig hemma och fungera väl i det svenska samhället.
Jag går i tankarna om att ersätta SFI med en kurs som inkluderar fler ämnen än det svenska språket.
Ungefär så här har jag tänkt:
1. Kursens exakta längd och innehåll anpassas efter behovet hos individen.
Jag har tänkt att de kan vara 2-4 år lång.
2. Kursen påbörjas av nyligen invandrade som fyllt 6 år eller mer.
3. För barn i skolålder ska kursen avses som förberedande för vanlig skola.
4. Kursen inleds med tester för att se om eleven når upp till förväntad kunskapsnivå i de grundläggande ämnena. Språket de testas i ska vara deras modersmål.
5. Kursens fortsättning ska i första hand fokusera på att uppnå förväntad nivå enligt punkt 4. Alla ska kunna läsa, skriva och tala på sitt modersmål.
6. Under första terminen sker all undervisning på den invandrades modersmål och omfattar även kunskap om det svenska samhället, lagar och regler, kultur, arbetsmarknad e.t.c.
7. Från och med andra terminen påbörjas utbildning i det svenska språket. Gradvis ökas detta på tills undervisningen i slutet på kursen är helt och hållet på svenska.
8. Från andra terminen görs en mängd studiebesök på myndigheter, företag, riksdagen, återvinningsanläggningar mm.
9. Från termin 3 anordnas praktik på arbetsplatser. Först några dagar, sedan en vecka eller två för att i slutet innehålla mer arbetsparaktik undervisning i lektionssal.
10. Att gå kursen ska vara obligatoriskt och krav för att få olika former av stöd för boende och försörjning. Det ska också finnas krav på att få godkända betyg för att kunna söka framtida förmåner, som exempelvis medborgarskap.
11. Målet med kursen är att eleven ska behärska hyfsad svenska, ska kunna det viktigaste om det svenska samhället och ha fått kontakter som kan leda till arbete.
12. Lärare i svenska eller som undervisar på svenska ska ha mycket goda kunskaper, helst ha svenska som modersmål.
13. Kursen kan även ha en specialinriktad påbyggnad avsedd att verifiera, testa och komplettera högre utbildning från hemlandet.
Synpunkter?
Tillägg?