Integrationskurs
Det låter lite ogenomtänkt/överakademisk/verklighetsfrånvänt.
Barn integreras snabbast och lättast genom att helt enkelt få börja skolan. Här är det skolan och bostadspolitiken som behöver reformeras, så att skolorna och bostadsområdena inte vidhålls vara så segregerade.
Vuxna integreras snabbast och lättast genom, och jag vet att det här låter skittaskigt, att inte serva dem så in i bomben som sverige gör. Samhällsinformation ska finnas lättillägngligt på svenska och de erkända minoritetsspråken, och svårtillgängligt, men befintligt, på övriga språk (inte som nu, när det är tvärt om. lycka till att hitta spontan samhällsinformation på samiska utanför sapmi, eller på yiddish eller romani). Och igen behövs här bostadsreformer så att invandrarna inte klumpas ihop och kan leva hela livet utan att komma i kontakt med Sverige.
Det är i verkligheten invandrare behöver bli en del av samhället, inte på några kursprov. Sen kan vi lite random ha prov för vuxna om vi vill, kanske för att få förlängda uppehållstillstånd osv.
Jag är själv invandrad från en krigszon, som nio-åring. Min mamma är rätt väl integrerad i svenska samhället, men hon har väninnor som kom hit samtidigt, för dryga 15 år sedan, som inte kan något om Sverige och inte kan någon svenska, för de BEHÖVER inte. Och då blir det som det blir.