• Anonym (-)

Personen jag är tillsammans med ska åka på festival

Jag är tillsammans med en person och det är väldigt nytt mellan oss. Vi blev nyss ihop. Grejen är att personen ska åka på en festival, med sin bästa kompis (som är singel). Dom ska bo på hotell ihop och dom kommer vara borta flera dagar. En till person ska också med, den personen är gift och kommer inte att bo på hotell med dom. 

Jag känner mig väldigt obekväm med detta och nojar mycket. Kanske för att det är väldigt nytt mellan oss. Men vi känner ju inte varandra fullt ut än, så det kanske är förståeligt. Jag är bara orolig att något ska hända där borta. Jag vet ju att dom kommer dricka och sånt, och jag vet att människor gör saker i fyllan som dom inte hade gjort annars. Kanske förstärks denna oro av att bästa kompisen som ska med är singel. 

Jag har inte tagit upp den här oron, då jag inte vill verka kontrollerande. 

Men vad tycker ni? Och hur ska jag hantera det här?

• Svar på tråden Personen jag är tillsammans med ska åka på festival
  • Anonym (Micke)

Bra att du inte tagit upp det. 

Du får arbeta med din svartsjuka. Även i framtiden kan det bli så att ni gör saker med andra, och om du inte litar på din partner så ska ni inte vara tillsammans. 

• Maac
    Anonym (-) skrev 2025-05-25 10:59:37 följande:
    Personen jag är tillsammans med ska åka på festival

Jag är tillsammans med en person och det är väldigt nytt mellan oss. Vi blev nyss ihop. Grejen är att personen ska åka på en festival, med sin bästa kompis (som är singel). Dom ska bo på hotell ihop och dom kommer vara borta flera dagar. En till person ska också med, den personen är gift och kommer inte att bo på hotell med dom. 

Jag känner mig väldigt obekväm med detta och nojar mycket. Kanske för att det är väldigt nytt mellan oss. Men vi känner ju inte varandra fullt ut än, så det kanske är förståeligt. Jag är bara orolig att något ska hända där borta. Jag vet ju att dom kommer dricka och sånt, och jag vet att människor gör saker i fyllan som dom inte hade gjort annars. Kanske förstärks denna oro av att bästa kompisen som ska med är singel. 

Jag har inte tagit upp den här oron, då jag inte vill verka kontrollerande. 

Men vad tycker ni? Och hur ska jag hantera det här?

Ja du skall inte ta upp det i alla fall, jag hade lagt benen på ryggen ifall min heeeelt nya partner började dra upp svartsjuka det första hen gör. 

Det är såhär livet är, man äger ingen annan och i ett förhållande ska man givetvis göra sina egna grejer utan att känna dåligt samvete. 

Jobba med dig själv! 
  • Anonym (Nej)

Jag skulle göra slut, med motiveringen att jag inte vill vara tillsammans med en person som åker iväg på en röjarresa. Det är totalt ointressant. Dels handlar det om mognad (man är definitivt inte mogen om man åker iväg på något sådant), där syftet är att supa. Det handlar också om respekt. Man visar ingen respekt för sin partner om man åker iväg på en sådan resa. Fylleresor kan man åka iväg på när man är väldigt ung, eller som singel. Allt annat tyder bara på omognad eller brist på respekt för partnern. 

En lugn resa som går ut på att njuta och ha trevligt, inte festa och supa, det hade jag inte brytt mig ett dugg om. Det här är något helt annat. 

Sedan kan man ju alltid försöka dra kortet att man minsann ska lita på sin partner, och att man är fri att göra vad man vill. Ja, var och en är fri att göra vad man vill, men är man i ett förhållande så lär det inte bli särskilt långvarigt om man bara kör sitt eget race. Det är även väldigt illavarslande om man har en partner som är beredd att sätta sig i situationer där risken för otrohet ökar markant. Alkohol, fest, mycket människor (singelvänner) och långt bort från partnern = ökar definitivt risken för otrohet. Det betyder inte ATT personen kommer vara otrogen, men att den sätter sig i en situation som kan innebära att man gör saker som man annars inte skulle ha gjort. 

• Anonym (Chirpi)
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-25 11:19:19 följande:

Jag skulle göra slut, med motiveringen att jag inte vill vara tillsammans med en person som åker iväg på en röjarresa. Det är totalt ointressant. Dels handlar det om mognad (man är definitivt inte mogen om man åker iväg på något sådant), där syftet är att supa. Det handlar också om respekt. Man visar ingen respekt för sin partner om man åker iväg på en sådan resa. Fylleresor kan man åka iväg på när man är väldigt ung, eller som singel. Allt annat tyder bara på omognad eller brist på respekt för partnern. 

En lugn resa som går ut på att njuta och ha trevligt, inte festa och supa, det hade jag inte brytt mig ett dugg om. Det här är något helt annat. 

Sedan kan man ju alltid försöka dra kortet att man minsann ska lita på sin partner, och att man är fri att göra vad man vill. Ja, var och en är fri att göra vad man vill, men är man i ett förhållande så lär det inte bli särskilt långvarigt om man bara kör sitt eget race. Det är även väldigt illavarslande om man har en partner som är beredd att sätta sig i situationer där risken för otrohet ökar markant. Alkohol, fest, mycket människor (singelvänner) och långt bort från partnern = ökar definitivt risken för otrohet. Det betyder inte ATT personen kommer vara otrogen, men att den sätter sig i en situation som kan innebära att man gör saker som man annars inte skulle ha gjort. 

Var står det något om en röjresa? Och att syftet är att supa? TS skrev att partnern ska på festival?

Jag har åkt på många festivaler och huvudfokus har varit musik jag vill uppleva, inte "röj". 
    Om man är ihop med någon ska den personen inte få röra sig i sammanhang där det kanske dricks alkohol? Om man ställer såna kravv ska man inte vara ihop med någon tycker jag. 

Tycker även det är löjligt att sällskapet, dvs en singelvän, skulle resultera i att man själv är otrogen? Som att man skulle glömma bort att man är i en relation om man umgås med någon som är singel? Va?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Chirpi) skrev 2025-05-25 11:27:41 följande:
    Var står det något om en röjresa? Och att syftet är att supa? TS skrev att partnern ska på festival?

Jag har åkt på många festivaler och huvudfokus har varit musik jag vill uppleva, inte "röj". 
    Om man är ihop med någon ska den personen inte få röra sig i sammanhang där det kanske dricks alkohol? Om man ställer såna kravv ska man inte vara ihop med någon tycker jag. 

Tycker även det är löjligt att sällskapet, dvs en singelvän, skulle resultera i att man själv är otrogen? Som att man skulle glömma bort att man är i en relation om man umgås med någon som är singel? Va?

Har du ens läst texten? Ts skriver TYDLIGT att det kommer att drickas där borta. Det låter som att risken är stor att de kommer att dricka en hel del. Dessa människor låter unga, så risken är nog stor att det dricks en hel del. Syftet är väl att festa? Det heter FESTival. Ts får rätta mig om jag har fel, men jag har definitivt tolkat texten som att det ska festas och drickas. 

Nej, jag skulle absolut inte stanna i ett förhållande med en partner som åker iväg på en sådan här typ av resa. 

• Anonym (Kvinna)

Jag hade också tyckt att det var jobbigt. Hade nog inte känt lika starkt som du men hade velat prata med min man om det. 

• Anonym (J)

Jag var tillsammans med en sådan kille i tonåren, vi var i 5 år. Kan säga att han både var otrogen och enligt ryktet även tog droger. Jag fick absoluuuuut inte följa med. Anledning? Det var hans sk frivecka. Fattar varför. 

• Anonym (J)

Din oro är helt normal och inget du ska trycka undan. Får du följa med? Om inte, ifrågasatt. (Även om du inte vill följa med, så fråga ändå för att se vart han står i frågan) om han säger nej, fråga om han vill ses en liten sväng. Mitt ex nekade även detta. 

• Anonym (J)
    Anonym (Chirpi) skrev 2025-05-25 11:27:41 följande:

Vad tror du folk gör på festivaler? Super, ligger runt och dygnar. Detta gåller även folk i 40-årsåldern. Speciellt sweden rock.
  • Anonym (J)

Säger dock inte att ALLA gör så.

Svar på tråden Personen jag är tillsammans med ska åka på festival