• Anonym (Ts)

Kalasinbjudningar

Min son fyller snart 7 år och vill ha kalas. Han leker med nästan alla barn i klassen förutom en pojke som är utåtagerande, skriker och bråkar med både sonen och andra barn i klassen(sonen har berättat samt sett en del med mina egna ögon). Sonen vill självklart inte bjuda denna pojke och helt ärligt har jag ingen större lust heller att få hemmet eller kalasupplevelsen förstört av ett barn. 
    samtidigt kan man ju inte bjuda hela klassen och exkludera ett barn, känns ju jätteelakt. Kan inte heller kräva att föräldrarna till pojken stannar på kalaset och håller ordning på honom. Hur ska man tänka? 

Att bara bjuda pojkarna är inget alternativ då det stökiga barnet är en pojke.

• Svar på tråden Kalasinbjudningar
  • Anonym (Bestäm antal)

Bestäm ett antal, tex 7, och be barnet om vilka 7 han vill bjuda. Man måste inte bjuda hela klassen. 

Annars kan du absolut be det "jobbiga" barnets föräldrar att stanna kvar och se till sitt barn. Erbjud även det till några andra föräldrar för det är inte kul att ha kontroll över 25-ish på egen hand. 

• Anonym (I)

Bjuder du hela klassen så bjuder du den pojken också men du ber faktiskt föräldrarna stanna. 

"Hej vi vill jättegärna bjuda er pojk men vi vet inte hur man ska hantera det riktigt. Skulle ni kunna stanna?"

Eller bespara dig tid och energi. Bjud blandad trupp..max 8. 

• Anonym (.....)

Jag hade ärligt talat skitit i etiketten och inte bjudit in pojken.

• Anonym (sköldmö)

Du skriver att din son leker med de flesta i klassen och det är ju jättebra.

Men är det inga han leker med mer än andra? Så brukar det vara.

Bjud antingen hans närmare vänner (om han har några specifika, kanske 5-8 st), eller hela klassen. Men bjuder du alla, måste du prata med den stökige pojkens föräldrar. De borde vara medvetna om problemet? Vana att behöva hålla koll på honom?

Som någon skrev, det kan ändå ju behövas mer än en vuxen för att hantera 25 st 6-7åringar. Åtminstone två vuxna.

Du väljer själv hur stort du vill göra detta. Du är absolut inte skyldig att bjuda alla barn, din son ska självklart inte heller behöva bjuda hem den bråkige pojken om han inte vill. Det är din sons dag, ingen annans.

MEN man bjuder inte hela klassen utom en eller några få. Så gör man inte.

• Anonym (lika som år)

Vi har alltid haft kalasen lika stora som barnen fyller år. Fyller de 7, ja, då får de bjuda 7, och det måste inte vara bara från klassen. Sist bjöd vår då 8-åring fyra från klassen, två kusiner, en kamrat från musikskolan och en från scouterna. 

• Anonym (Tyra)

Nej precis. Det går ju inte att bjuda alla utom en. Ett fåtal (4-5 st) eller allihop är det som gäller. Om ni bjuder alla så tycker jag det är ok att be den utagerande killens förälder att stanna. Föräldrarna är ju helt säkert  medvetna om problemet och man hoppas att de blir glada att sonen blir bjuden på det viset än inte alls. Han har det ju tufft socialt och det är mycket värt att bli inkluderad.

Vet du om pojken blivit bjuden på andra kalas och om föräldrar varit med då? Mitt barn har en kompis med adhd som kunde bli rätt vild som liten, och det barnets förälder brukade följa med och se till att allt gick bra utan att man ens bad om det. 

Ni får väl uttrycka det på ett inte dömande sätt, typ att er son berättat att det går lite vilt till ibland, att ni inte vill utrsluta honom och därför ber dem följa med (och att föräldern givetvis får kaffe och tårta). Det viltiga är nog att du lägger fram det som en omsorg om den andra pojken - att du vill att han ska kunna vara med på ett bra sätt. 

Många barn med pojkens problem har stort behov av förberedelse. Om ni har en plan för kalaset så kan ni fråga föräldrarna om det är en hjälp att få den i förväg. Tex först paketöppning, sen två lekar, sen fika (berätta vad och var), sen en lek till och sist leta godispåsar i trädgården. Ibland är fotografi på huset och rummet de mest kommer vara i en hjälp. Min erfarenhet är att det kan vara bra att kalaset består av vuxenledd lek och inte fri lek. Barn med såna svårigheter som jag gissar att pojken har har ofta svårt att navigera i fri lek med många barn. 

• Spucks
    Anonym (Bestäm antal) skrev 2025-05-25 15:06:29 följande:

Bestäm ett antal, tex 7, och be barnet om vilka 7 han vill bjuda. Man måste inte bjuda hela klassen. 

Annars kan du absolut be det "jobbiga" barnets föräldrar att stanna kvar och se till sitt barn. Erbjud även det till några andra föräldrar för det är inte kul att ha kontroll över 25-ish på egen hand. 

Håller med. Antingen bara några barn, eller hela klassen.
    Och självklart kan man kräva att föräldrarna ska stanna. Man behöver ju inte formulera det på ett elakt sätt. Mitt yngre barn har varit väldigt utåtagerande i skolan i början (dock inte på kalas, då var han oftast extrem lugn och blyg) och jag hade inte tagit illa upp om en förälder sa något i stil med "Vad jag vet kan ditt barn ha svårt för vissa situationer och blir väldigt uppspelt. Det är bra om du kan vara med under kalaset."
  • Spucks
    Anonym (.....) skrev 2025-05-25 17:25:03 följande:

Jag hade ärligt talat skitit i etiketten och inte bjudit in pojken.

Du får hoppas att dina barn inte träffa på många människor som är lika elaka skitstövlar som du.
  • Anonym (H)

Bestäm ett visst antal barn, och be grabben att välja vilka han bjuder.

• Anonym (Py)

Mina barn har också lekt med många, men vi har begränsat antalet inbjudna ändå. 7-8 barn tycker jag är rimligt i den åldern.

Svar på tråden Kalasinbjudningar