Nej precis. Det går ju inte att bjuda alla utom en. Ett fåtal (4-5 st) eller allihop är det som gäller. Om ni bjuder alla så tycker jag det är ok att be den utagerande killens förälder att stanna. Föräldrarna är ju helt säkert medvetna om problemet och man hoppas att de blir glada att sonen blir bjuden på det viset än inte alls. Han har det ju tufft socialt och det är mycket värt att bli inkluderad.
Vet du om pojken blivit bjuden på andra kalas och om föräldrar varit med då? Mitt barn har en kompis med adhd som kunde bli rätt vild som liten, och det barnets förälder brukade följa med och se till att allt gick bra utan att man ens bad om det.
Ni får väl uttrycka det på ett inte dömande sätt, typ att er son berättat att det går lite vilt till ibland, att ni inte vill utrsluta honom och därför ber dem följa med (och att föräldern givetvis får kaffe och tårta). Det viltiga är nog att du lägger fram det som en omsorg om den andra pojken - att du vill att han ska kunna vara med på ett bra sätt.
Många barn med pojkens problem har stort behov av förberedelse. Om ni har en plan för kalaset så kan ni fråga föräldrarna om det är en hjälp att få den i förväg. Tex först paketöppning, sen två lekar, sen fika (berätta vad och var), sen en lek till och sist leta godispåsar i trädgården. Ibland är fotografi på huset och rummet de mest kommer vara i en hjälp. Min erfarenhet är att det kan vara bra att kalaset består av vuxenledd lek och inte fri lek. Barn med såna svårigheter som jag gissar att pojken har har ofta svårt att navigera i fri lek med många barn.