• Gullvivor

Manlig läkare som sätter igång förlossningen?

Har fått en tid på förlossningen för en induktionsbedömning (fjärde barnet men första där jag önskat igångsättning).

Nu till själva problemet, tydligen har jag missat helt (om jag inte är helt ute och cyklar nu) att det är läkaren (man) och inte barnmorskan (oftast kvinna) som gör undersökningarna för att besluta om man ska sättas igång just den dagen och även sätter igång förlossningen.

Tänkte därför att jag frågar här innan jag kontaktar mottagningen och frågar efter en kvinna om det är så att läkaren utför allt. Eller jag kommer ju kontakta dem oavsett för säkerhetsskull, men vill ha lite kött på benen innan jag gör det. Skulle därför uppskatta svar av er som varit med om detta.

Ni som fått tid till igångsättning hos en läkare, är det läkaren som gjort undersökningarna på er? Och när igångsättningen startats med t.ex ballong eller hål på fosterhinnorna, har det varit läkaren då som gjort det eller en barnmorska?
  • Svar på tråden Manlig läkare som sätter igång förlossningen?
  • Anonym (Va?)

Vet du att läkaren är en man, eller tror du det?

• Anonym (Va?)

Och det var barnmorskor som satte igång båda gångerna. Läkaren pratade jag bara med.

• Anonym (Vic)

Det var lite olika för mig. Undersökningen innan igångsättning gjordes av läkare. Själva ballongen sattes av barnmorska, men sen kom läkaren någon gång till. 

Vid ett akut läge efter förlossningen kom läkaren igen. Då fanns inga möjligheter att välja kön. 

• Gullvivor
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-26 09:03:07 följande:

Vet du att läkaren är en man, eller tror du det?

Läkaren som godkände min igångsättning är man, jag antog att det är han jag ska träffa då jag fick tiden ett par dagar efter hans godkännande. Men vet inte helt säkert.
  • Anonym (J)

Det var barnmorska (och ?hennes? barnmorskestudent) som gjorde undersökningen och satte igång mig).

• Anonym (Hon)

Nu blev jag inte igångsatt den gången men alla undersökningarna utom ultraljud gjordes av barnmorska, läkaren gjorde ultraljud och pratade. Som jag förstod det skulle barnmorska ta över igen, vid igångsättning. 

• Anonym (M)

Tänker att både män och kvinnor jobbar inom vården inom alla områden av sjukvården, så även inom obstetrik. Jag tycker personligen att det är orimligt att  neka vårdpersonal att utföra sitt jobb sett till att personen i fråga är man eller kvinna. Fattar såklart att man som kvinna kan känna en större trygghet i att en kvinna utför undersökningen, men jag har lika stor respekt för om en man skulle göra det. Det är ju hans jobb? Kompetensen sitter inte i könet. Eller så tänker jag i alla fall. Vet att man i (mitt län) har en informationsskylt på gyn där det står ?här jobbar både manlig och kvinnlig personal och man kan som patient ej välja vårdpersonal utifrån kön?. 

• Anonym (Elin)

så om det inte går att byta till en kvinnlig läkare så struntar du i det, eller?

• Fjäril kär

Bedömning av igångsättning och kontroll av dig görs av läkare och ibland finns det bara en enda läkare tillgänglig och det kan vara man som kvinna.

Igångsättning av att ta hål på hinnan har på mig gjorts av barnmorskan.  Det finns även manliga barnmorskor också 

Så kallad ballong sätts av en läkare. 

Tillsätter komplikationer är det läkare som rycker in samt utför pågående förlossning.  Tex sugklocka,  tång etc.  Jag fick en läkare som satte sugklocka på mig när sonen behövde komma ut snabbt. Det var en manlig just då när kvinnliga läkaren hade gått för dagen. 

Svar på tråden Manlig läkare som sätter igång förlossningen?