• Anonym (Sköldpaddan)

Hur tänka med lånet?

Har ett blancolån sedan några år tillbaka och nu höjer plötsligt banken räntan. Jag har ca 3 år kvar att betala men min månadskostnad är hög och blir ännu högre nu. 
    Funderar på att ansöka om lån hos en annan bank och hoppas på lägre ränta. En vän rekommenderar att ta på så lång tid som möjligt för att få en låg månadskostnad och en annan att det bästa är att betala av lånet så snabbt som möjligt med hög månadskostnad. Förstår ju att det blir dyrare om jag tar den lägre månadskostnaden men skulle ha en bättre levnadsstandard och kanske vara värt det. Tänker om jag får in pengar eller får upp min lön kan jag betala in mer när jag har det bättre ställt. 3 år är ju lång tid att vara fattig...hur hade du tänkt? Och utgå då från att du inte har det så bra ställt och inte från dina egna förutsättningar. 

Tack! 

• Svar på tråden Hur tänka med lånet?
  • Anonym (finance-bitch)

Jag hade valt att betala av lånet så fort som möjligt, alltså 3 år till. Under förutsättning att du har råd med det utan att behöva hoppa över måltider eller flytta hem till dina föräldrar.
    Vad är det för månadsbetalning nu, och vad blir det efter räntehöjningen?

Generellt sett är det en påfrestning för ekonomin att ha ett blancolån med hög ränta som ska betalas vare månad, så därför tycker jag att du bör se till att bli av med lånet så fort du kan. Sedan börjar du bygga upp ett buffertsparande för att minska din ekonomiska utsatthet!

• Tow2Mater

Beror på din familjesituation. Flytta hem till dina föräldrar och betala av om du inte har barn. Har du barn, ta nytt lån på lång tid.

• Anonym (Tyra)

Jag hade betalat så fort som möjligt, men tänk på att din avbetalningsplan ska tåla att du blir sjuk eller arbetslös. 

• Anonym (Sköldpaddan)
    Tow2Mater skrev 2025-05-26 12:24:13 följande:

Beror på din familjesituation. Flytta hem till dina föräldrar och betala av om du inte har barn. Har du barn, ta nytt lån på lång tid.

Har barn. Annars hade det inte varit något problem att fortsätta med den höga summan och leva väldigt snålt. 
Svar på tråden Hur tänka med lånet?