Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

"vill inte hoppa in i något". kod för att det är oseriöst?

Träffat en man 4 ggr. Han har sagt att han har romantiskt intresse för mig men inte vill hoppa in i något för fort. Typ att vi känner efter lite vad som känns rätt och känns kul och tar det som det kommer. 

Nu vill inte jag heller rusha saker och ting men en kompis till mig sa att det han sa kan vara kod för att han bara vill träffa mig tills han hittar nåt bättre.

Nu är jag förvirrad. Han har verkligen visat att han gillar mig, är respektfull att jag vill avvakta med den fysiska biten tills vi känner varandra bättre och säger att är jag inte redo så väntar han. Säger att han blir skitglad av att få sms av mig osv och ser fram emot att ses igen. Så massa bra saker.

Men jag är ny och naiv på nätdejting. Vill ju hitta något seriöst och inte en casual fling. Vad  tror ni, är hans sätt att uttrycka sig en varningsflagg att han ser oss som något tillfälligt eller är det inte nödvändigtvis så?

• Svar på tråden "vill inte hoppa in i något". kod för att det är oseriöst?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Iris) skrev 2025-05-26 19:48:10 följande:

De som just kommit loss från en lång relation vill nog leka runt lite och inte fastna för den första de dejtar även om det skulle råka vara världens match.

Jag hade nog pausat en man som sa så och sagt med glimten i ögat "kom igen om ett år då om du har tröttnat på att ligga runt- är jag fortfarande singel så är jag, man vet aldrig!".

Så visar du att du kanske vill något mer men inte vill slösa tid på en som inte kan vara seriös just nu.

Bättre att du utvärderar fler kandidater under tiden.

Han kommer från en tre år lång relation som tog slut för snart ett år sedan. Jag är relativt nybliven singel och även om jag känner mig redo att dejta vill jag förstås heller inte "hoppa in" i något. Han sa ju inget om att ligga runt så vill ju inte lägga de orden i munnen på honom. Hur vet man om det är ett sunt "ta det lugnt " eller något annat?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (F*ck boy) skrev 2025-05-26 17:52:22 följande:

Ingen kod, han säger du ju rakt ut? Han kommer inte att hoppa in i något.

Jag vill heller inte hoppa in i något! Men för mig betyder det inte dejta många samtidigt. Vet inte om det betyder för honom och vill inte fråga för att jag vet inte hur investerad jag är själv än.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-05-26 22:13:24 följande:
    Det finns inget i det han säger som ger en ledtråd om ni ska vara exklusiva eller inte. Sannolikt inte men hur svårt är det att fråga om ni är exklusiva även om ni inte inleder något annat än att ligga med varandra? 
    Jag är själv inte säker på om jag är redo att vara exklusiv. Något "bara ligga" är det dock inte tal om, vi har varit på ganska rumsrena dejter. Har två dejter inplanerade, inte hemma hos nån av oss.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (F*ck boy) skrev 2025-05-26 22:20:29 följande:
    Om du inte vill ta upp det, så får du kallt räkna med att han dejtar andra. Låter som att han vill ha lite kul när det passar honom.
    Hur skulle det låta om han genuint ville ta det långsamt men seriöst?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (F*ck boy) skrev 2025-05-27 11:00:05 följande:
    Jag skulle säga att alla sådana typer av fraser är en slags friskrivningsklausul som en del använder sig av. Om en person är genuint intresserad, så kommer han inte med dessa friskrivningar. Om genuint intresse finns kommer han inte att känna behover av att "varna" dig.
    Kanske är mer tydligt om jag ger kontext: Jag kände mig inte redo att kyssas vid dejt 4, och gav lite dubbla signaler. Bad om ursäkt för det via sms för att jag hade agerat konstigt för att jag försöker känna mig fram men finner honom attraktiv och intressant. Han svarade då att även om han inte gillar iden att hoppa in i något så vill han träffa mig så fort jag har tid och att det inte gör något för honom att jag inte är redo för så mycket fysiskt än. Så det var inte en varning från ingenstans.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (F*ck boy) skrev 2025-05-27 12:19:23 följande:
    Ändå en varning. Hade han inte velat varna hade han hoppat över den biten.
    Ok då ska jag vara på min vakt ;)
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Nja) skrev 2025-05-27 13:16:20 följande:

I mina öron låter det som att killen inte är särskilt intresserad faktiskt. Kanske avvakta lite och se om det utvecklar sig då?

Om en kille sagt så där till mig så hade jag accepterat detta under förutsättningen att han accepterar att jag då vill vänta med sex, bara tills dess jag vet att han är seriös. 

Är en man osäker så kan han inte rimligen komma och begära intim umgänge från kvinnan i retur. Halvdant intresse bemöts med samma ljumma respons.

Ja,  tycker det är konstigt att säga så. Jag har knappast gett honom något annat än signaler att jag vill ta det lugnt (dock mer ickeverbala). Enda jag kan komma på förutom att han försöker hålla dörrar öppna är att han vill låta mindre "på" då jag gett honom mixade signaler sist.

Däremot visar han ju många andra bra tecken som att skriva varje dag, boka in en dejt nästan direkt efter vi setts, beredd att vänta med intimitet tills jag är redo osv och tar mig på riktiga dejter som han betalar för (när jag inte sätter stopp haha). 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-05-27 13:44:29 följande:
    Det kan vara precis som han säger, att han är ansvarstagande och inte vill hoppa in i en relation för snabbt, utan vill att ni ska känna er för i lugn och ro.  Det som lutar åt en förklaring åt det hållet är att ni inte har inlett någon sexuell relation ännu. 

Ett annat alternativ är att han är osäker på om du är rätt för honom, och vill därför lära känna dig lite närmare, innan ni går vidare.

Oavsett verkar han ansvarstagande. Att dejta är en chansning, jag tycker att det är klokt att ta det lite lugnt. När man är tillsammans sexuellt/fysiskt så utvecklas en bindning till den personen genom hormonet oxytocin. Därför är det bra att få lite koll innan man inleder en sexuell relation.
    Att han inte rushar det sexuella ser jag som en grön flagga! :) Om man är rätt efter 4 dejter vet nog ingen, man kan ju "veta" om man är impulsiv kanske, haha.

Men att inte vilja rusha vs att veta SÄKERT att detta inte kommer bli något långvarigt är ju också nåt annat.

Känns som att många anser att frasen "vill inte rusa in i nåt" är kod för att man bara vill vara casual på obestämd tid tills nåt bättre dyker upp, därav min fundersamhet.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-05-27 14:30:54 följande:

Spontant så övertänker du skulle jag säga... "han vill inte hoppa in i något", kan ju i sak betyda allt möjligt. Han kanske inte vill bli sambo pang bom, han kanske inte vill släppa sitt boende, han kanske vill hålla fast i egentid med kompisar och vänner, han kanske vill ha (kvar) tid för fritidsintressen... han kanske också vill avvakta lite med fysisk intimitet...

Nu framgår inte ålder på er, men givet att du inte nämner mer än att han varit singel i något år, kom från en "relativt" kort relation innan, och du inte nämner några barn... så kanske det även är en referens till att han inte ser gemensamma barn den närmaste tiden... 

Sen kan det givetvis vara så att han vill hålla dörrar öppna, han kanske dejtar andra. Det sista kan du givetvis fråga om.

Sen det där med att "vänta på något bättre". Det kan man ju tänka kan uppstå även om ert dejtande är seriöst. Livet ställer inte ut några försäkringar gällande livslånga relationer...

Han är 31 och jag är 33! Ang barn har vi inte pratat men han är "öppen för barn" enligt sin profil. Jag vill förstås inte skaffa barn med första bästa person innan jag vet att allt annat funkar. Ingen av oss har barn sen innan. 

Hans formulering var rätt vag, typ att man känner efter vad som känns bra/rätt. Men jag har själv varit ganska långsam och kanske fått bromsa honom lite (ang hur ofta vi ska ses, han har inte pushat för det sexuella) så kanske vill han inte framstå som för "på" heller. Han nämnde också att nätdejting är väldigt ovant för honom.

• Anonym (Linda)
    Anonym (mannen) skrev 2025-05-28 20:27:48 följande:
    Det kanske mannen också är?

Ts har ju bromsat, gett mixade signaler och vill känna sig fram. Kanske, eventuellt, möjligen, kan det vara så att mannen varit lyhörd och försökte uttrycka att han inte hade bråttom, han tyckte också att de kunde gå fram i ett lugnt tempo?

Men det kräver ju förståss att inte alla män är red flags som bara vill tömma och glömma. Och så kan det så klart inte vara.
    Kan uppdatera att vi har setts några fler gånger och förata morgonen efter vi sov ihop sa han att han verkligen börjar bli kär i mig. Jag kunde svara detsamma och just nu känns det bra och hoppas det fortsätter göra :)
Svar på tråden "vill inte hoppa in i något". kod för att det är oseriöst?