Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Barn med stor aptit och lätt övervikt.

Min son var i den åldern när han började bli lite rund om magen, han åt helt sjukt mycket mat :D 

Något år senare sköt han iväg som ett spjut på längden, från att ha varit kortast i klassen var han nu längst, så länge ni ser till att det är mest mat och inte godsaker som äts så skulle jag inte dra på för stora växlar, min son bodde även vv och hos sin pappa var maten väldigt begränsad och det åts bara vegetariskt (sonen är en riktig köttälskare) så det blev nästan lite hetsätning hos oss och jag fick påminna honom om att ta det lite lugnt, äta långsammare, även om man inte alltid behöver bli proppmätt på frukost så kommer jag aldrig låta honom gå hungrig 

• Anonym (E)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-05-26 18:52:48 följande:
    Det här har pågått i flera år. Vikten svajar mellan högt upp på normalskalan och övervikt. Det är nästan bäst under ledigheter, när vi håller koll och äter de flesta måltider tillsammans. 
    Såg detta efter jag skrivit mitt föregående svar, har ni pratat med skolsköterskan? 
  • Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2025-05-26 19:06:00 följande:
    Anonym (Orolig) skrev 2025-05-26 18:51:51 följande:
    Hon är allt som oftast nöjd. Är hon inte nöjd, får hon lite, lite till. Då blir hon alltid mätt. Sen är hon mätt och belåten till nästa måltid. Så jag gissar att hon inte är så hungrig, utan äter för att det är gott. 

Ja hon äter bara för ätandets skull, definitivt. Det där är en vana som är livsfarlig att lägga sig till med. När man inte är nöjd med normala fullt tillräckliga portioner som man ändå blir mätt av. Inget annat än girighet om man ska vara krass, tyvärr. I skolan tar hon ju mer bara för att det finns
    Håller med här, hon kanske kan ta en skiva knäckebröd efter en portion om hon fortfarande känner sig "hungrig"
  • Anonym (E)

Jag känner med dig ts, även om jag inte tycker att man ska prata vikt med 10 åringar så måste man ändå sätta stopp innan det går för långt, du skrev att det har varit i flera år så jag tar tillbaka mitt inlägg om att hon kanske växer.

Går det att prata med henne om just tiden de har i skolan, det är ju inte bra för henne att slänga i sig 2 portioner, så det är bättre att hon tar 1 portion och försöker ta det lite lugnare, äter man för fort så hinner man inte känna sig mätt, men om du kan fokusera på att bara ta det lite lugnare istället för att äta mindre så blir det inte lika mycket press på just vikten, hon behöver liksom smälta maten ordentligt, jag fick även prata med min son att mellanmål är endast till för att stå sig en stund tills nästa riktiga mål mat, det är inte meningen att man ska bli mätt, han kunde liksom trycka I sig två toast till mellis och sen skulle det bli middag efter ett par timmar så där fick jag ändå begränsa

Svar på tråden Barn med stor aptit och lätt övervikt.